Leerlingenpractica en workshops

Op zoek naar nieuwe ideeën voor een practicum of workshop? Ontbreekt het aan de juiste apparatuur of materialen in het labo van de school? Of spreekt een andere omgeving je aan? Schrijf je klas dan in voor een (gratis) leerlingenpracticum of workshop.

Hieronder vind je een aantal leerlingenpractica/workshops die aan UHasselt ontwikkeld werden. Deze nemen een halve of hele dag in beslag. De geselecteerde thema’s zijn een onderdeel van de eindtermen (leerdoelen) voor de derde graad secundair onderwijs.

Om zoveel mogelijk klassen een kans te bieden, is deelname aan het aantal sessies beperkt!

Opleidingbiomedische Opleidingbiomedische

Leerlingenpractica en workshops

Biologie en aardrijkskunde

Leerlingenpracticum - Het maken van nieuwe DNA-profielen

De leerlingen, gecoacht door hun lessen, werken eigenhandig met micropipetten, twee verschillende restrictie-enzymen, een echt genoom en relatief ongevaarlijke chemicaliën. Ze voeren twee gelelektroforese uit, construeren DNA-profielen van de lambda-fagen en toetsen dit aan de theorie.

Elke leraar geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de noodzakelijke technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
Hiertoe wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 7 januari 2026 (14.00 tot 17.00). Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas. Klik hier voor  meer info .

  • Voor wie:  leerlingen derde graad SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen
  • Gegevens: van 19 januari tem 23 januari 2026, telkens halve dag | 9u00 - 12u00 of 13u00 - 16u00 
  • Locatie:  UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Wetenschapstoren F0.11
  • Contactpersoon:  Ann Wijgaerts,  ann.wijgaerts@uhasselt.be

Dit practicum is volzet.

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag. 


Uitleenbox 'Het maken van echte DNA-profielen'

De uitleenbox bevat al het materiaal om bovenstaand practicum in eigen klas te kunnen uitvoeren.
Voor de leraar wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 10 januari 2024. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel voor het ontlenen van de box. Klik hier voor meer info .

  • Voor wie:  de uitleenbox bevat materiaal om een practicum uit te voeren met leerlingen derde graad SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen
  • Uitleenbox:  Het gebruik van de uitleenbox is gratis mits akkoordverklaring en ondertekening van het reglement.
    Voor meer informatie over de uitleenbox en de bijhorende documenten,  kijk hier.
  • Contactpersoon: Olivier Nouwen, olivier.nouwen@uhasselt.be

Bezoek de Ecotron UHasselt

De Ecotron is een unieke, hoogtechnologische onderzoeksinstallatie waarin onderzoekers van UHasselt de effecten van klimaatverandering op de biodiversiteitsfactor werken. 
De Ecotron maakt deel uit van  het Field Research Center , de wetenschappelijke analyse van UHasselt voor internationaal toponderzoek rond biodiversiteit en klimaat in het Nationaal Park Hoge Kempen.

Introductiefilm Ecotron Universiteit UHasselt

 

Ecotron voor tweede graad: Het Ecotron Mysterie
Aan de hand van groepsopdrachten ontrafelen leerlingen op zelfstandige wijze het 'hoe' en het 'waarom' van deze onderzoeksinstallatie. Leerinhouden die aan bod komen zijn de koolstofkringloop, ecosystemen en ecosysteemdiensten, biodiversiteit, klimaat en onderzoeksmethoden.
Na een voorstelling van hun groepswerk, krijgen leerlingen een rondleiding in de Ecotron. De hele activiteit wordt begeleid door (een door UHasselt opgeleide) Ranger van het Nationaal Park.

Het Ecotron Mysterie is geschikt voor leerlingen van de tweede graad uit het secundair onderwijs.
Dit is een buitenactiviteit dus aangepaste gepast schoeisel en kledij te voorzien. Bij regenweer kan deze activiteit worden vervangen door Ecotron achter de schermen.

Ecotron voor derde graad: Ecotron achter de schermen
Een Ranger van het Nationaal Park Hoge Kempen vertelt waarom de Ecotron UHasselt in het Nationaal Park staat en waarom hij zo uniek is. Leerlingen maken kennis met het onderzoek dat er wordt gevoerd en waarom dit zo belangrijk is. Kortom, een bezoek waard!

  • Voor wie: leerlingen tweede en derde graad SO, min 12 en max. 50 deelnemers
  • Data: van 15 september tot 1 oktober en van 1 maart tem 30 juni, praktische drie weken op voorhand te reserveren.
  • Duur: 2 uur
  • Benodigdheden: Activiteit speelt zich buiten af, geschikte kledij
  • Locatie:  Veldonderzoekscentrum UHasselt - Zetellaan 52 - 3630 Maasmechelen (Eisden)
  • Prijs:  de activiteit bieden we  gratis  aan  voor scholen  die  met klasgroepen  op bezoek komen
  • Contactpersoon: Olivier Nouwen, olivier.nouwen@uhasselt.be
Inschrijven voor Het Ecotron Mysterie (2e graad) Inschrijven voor Ecotron achter de schermen (3e graad)

Biomedische wetenschappen

Hoe kan DNA-analyse gebruikt worden in biomedisch onderzoek en CSI?

Leerlingen worden zelfs ondergedompeld in het wetenschappelijk onderzoek dat ze kunnen uitvoeren aan het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) van UHasselt.
Aan de hand van een aantal experimenten maken de leerlingen kennis met enkele aspecten van het DNA-onderzoek. DNA wordt onder andere gebruikt in het onderzoek naar de ontrafeling van het ziekteproces bij multiple sclerose (MS) en voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor deze ziekte. Een bekende toepassing is ook de identificatie van een verdachte van een misdaad op basis van zijn elektronische vingerafdruk.

Elke leraar geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de noodzakelijke technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.


voorbereiden organiseren we een voorbereidende workshop op woensdag 19 november 2025  | 14u00 - 17u00.
Deelnaam aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas.
De workshop voor docenten is gratis. creatieve schrijf je verplicht in.

 

  • Voor wie: leerlingen zesde jaar SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per halve dag
  • Gegevens : van 20 januari tem 29 januari 2026, telkens een halve dag | 9u00 - 12u00 of 13u00 - 16u00   
  • Locatie : UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - didactische laboratoria biomedische wetenschappen, lokaal G44
  • Contactpersoon : Hanne Oosterbosch, hanne.oosterbosch@uhasselt.be

Dit practicum is volzet!

Chemie

Chemie en industrie

Tijdens dit practicum experimenteren de leerlingen met kunststoffen: ze bereiden zelf enkele kunststoffen en leren ze relevant.

Link naar het lesmateriaal (pdf, 873 KB)

Opm: extra veiligheidsmaatregel bij inschrijving voor dit practicum!
We verwachten dat de leerlingen vlot met een bunsenbrander kunnen werken. Gebruik deze vaardigheid in de klas om te leren om de brandveiligheid in het labo te kunnen beschermen.

Hier vind je de nog beschikbare momenten. (pdf, 28 KB)

Inschrijven

 


 

Nanochemie: de wereld van de kleine deeltjes

De leerlingen bereiden zelf zonnecrème en nanodeeltjes en testen de werking en het effect tien op zichten van grotere deeltjes.

Link naar het lesmateriaal (pdf, 887 KB)

Hier vind je de nog beschikbare momenten. (pdf, 28 KB)

Inschrijven

 


Kwantum dots, appelen met citroenen vergelijken NIEUW

De leerlingen starten met het observeren van de fluorescentiekleuren van wateroplosbare anorganische kwantumstippen met behulp van een UV-zaklamp en leren zo dat de grootte van de deeltjes correleert met de uitgezonden kleur. 
Vervolgens bereiden ze zelf organische kwantumstippen met appelzuur en citroenzuur. Opnieuw oplossingen ze deze oplossingen onder UV-licht, maar zullen ze zelf ook echte fluorescentiespectra opnemen om te ontdekken of er een verschil is tussen de twee soorten kwantumstippen en wat dat dan betekent naar hun grootte. Na dit practicum weten de leerlingen wat nanomaterialen zijn en waar ze als nieuwe nanotechnologieën kunnen worden ingezet.

Link naar het lesmateriaal (pdf, 1.2 MB)

Leerkrachten dienen éénmaal een verplichte nascholing te volgen op woensdag 19 nov van 14.00 tot 16.00 uur om aan dit practicum te kunnen deelnemen.

Hier vind je de nog beschikbare momenten. (pdf, 28 KB)

Inschrijven

 

 

  • Voor wie:   
    Practicum 'Chemie en industrie' : leerlingen vijfde en zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, max 28 leerlingen per groep en max 2 groepen tegelijk.
    Practicum 'Nanochemie' : leerlingen vijfde en zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per groep en 1 groep gelijktijdig.
    Practicum 'Kwantum dots' : leerlingen vijfde en zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, , max 24 leerlingen per groep en 1 groep gelijktijdig.
  • Gegevens: van 19 januari tem 29 januari 2026, telkens een halve dag | 9u00 - 11u30 of 13u00 - 15u30 
  • Benodigdheden:
    Chemie en industrie : laboshort 
    Nanochemie : laboshort & practicumtekst versie 2025, beschikbaar via bovenstaande link
    Practicum 'Kwantum dots' : laboshort & practicumtekst versie 2025, beschikbaar via bovenstaande link
  • Locatie:  UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria chemie - blok F (Wetenschapstoren)
  • Contactpersonen:  Hilde Breemans,  hilde.breemans@uhasselt.be

De inschrijvingen openen op woensnamiddag 18 september om 14u.

 

 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag. 


Stof tot nadenken

Na dit tussentijds stoppen we het project "Plastic soep" in de kast om in september 2025 het project "Stof tot nadenken" uit te halen! Dit nieuwe domein grensoverschrijdende project is vergelijkbaar met "Plastic soep", maar zal ook heel andere activiteiten aanbieden.

Voor wie?

Leerlingen uit de derde graad domein grens grensoverschrijdend of domeingebonden richtingen STEM, economie & organisatie van maatschappij & welzijn, zowel uit de doorstroom als dubbele finaliteit, zijn met hun leraren welkom om deel te nemen.

Dit project is volzet.

Duurzaamheid

Dag van de Duurzaamheid en Wereldburgerschap | donderdag 30 april 2026

Na enkele succesvolle edities van de Dag van de Duurzame Economie breiden we dit jaar uit naar een volwaardige Dag van de Duurzaamheid en Wereldburgerschap. Niet langer enkel voor economische richtingen, maar voor leerlingen uit alle domeinen van de doorstroom- en dubbele finaliteit van de derde graad

We werken samen met diverse (educatieve) masteropleidingen, van economie, gezondheidswetenschappen en wetenschappen & technologie tot ontwerp-, mobiliteits- en sociale wetenschappen. Dankzij die brede insteek kunnen we een rijk aanbod aan workshops voorzien, waarin verschillende disciplines elkaar versterken.

De Sustainable Development Goals (SDG’s) vormen dit jaar de basis voor de workshops die de leerlingen zullen volgen. In elke workshop worden ze uitgedaagd om vanuit verschillende invalshoeken na te denken over de duurzame uitdagingen van vandaag en morgen.

Vanaf dit jaar willen we ook de band met secundaire scholen versterken. Daarom werken we met partnerscholen, die deel zullen uitmaken van onze vaste samenwerking rond de Dag van de Duurzaamheid. Zo bouwen we samen aan een duurzaam en kwalitatief partnerschap (SDG 17).

Van deze partnerscholen verwachten we een engagement om de betrokkenheid te verhogen: 

  • Elke leerkracht begeleidt op deze dag de klas die hij/zij inschrijft. 
  • Deze leerkrachten worden ook verwacht op de reflectievergadering op maandag 18 mei (18.00 – 19.45 uur).

Tijdens de Dag van de Duurzaamheid anticiperen we maximaal op de sleutelcompetenties op het vlak van duurzaamheid en wereldburgerschap.

Timing: donderdag 30 april | 8.30 tot 15.30 u
Locatie: campus Diepenbeek
Doelgroep: leerlingen uit alle domeinen van de doorstroom- en dubbele finaliteit van de derde graad

 

Inschrijven

 


Stof tot nadenken: een nieuwe uitdaging!

Na dit schooljaar stoppen we het project "Plastic soep" in de kast om er in september 2025 het project "Stof tot nadenken" uit te halen! Dit nieuwe domeinoverschrijdende project is vergelijkbaar met "Plastic soep", maar zal tegelijkertijd heel andere activiteiten aanbieden.

Voor wie?

Leerlingen uit de derde graad in domeinoverschrijdende of domeingebonden richtingen STEM, economie & organisatie of maatschappij & welzijn, zowel uit de doorstroom als dubbele finaliteit, zijn met hun leerkrachten welkom om deel te nemen.

Dit project is volzet.

 

Economie

Dag van de Duurzaamheid | donderdag 30 april 

Na enkele succesvolle edities van de Dag van de Duurzame Economie breiden we dit jaar uit naar een volwaardige Dag van de Duurzaamheid en Wereldburgerschap. Niet langer enkel voor economische richtingen, maar voor leerlingen uit alle domeinen van de doorstroom- en dubbele finaliteit van de derde graad

We werken samen met diverse (educatieve) masteropleidingen, van economie, gezondheidswetenschappen en wetenschappen & technologie tot ontwerp-, mobiliteits- en sociale wetenschappen. Dankzij die brede insteek kunnen we een rijk aanbod aan workshops voorzien, waarin verschillende disciplines elkaar versterken.

De Sustainable Development Goals (SDG’s) vormen dit jaar de basis voor de workshops die de leerlingen zullen volgen. In elke workshop worden ze uitgedaagd om vanuit verschillende invalshoeken na te denken over de duurzame uitdagingen van vandaag en morgen.

Vanaf dit jaar willen we ook de band met secundaire scholen versterken. Daarom werken we met partnerscholen, die deel zullen uitmaken van onze vaste samenwerking rond de Dag van de Duurzaamheid. Zo bouwen we samen aan een duurzaam en kwalitatief partnerschap (SDG 17).

Van deze partnerscholen verwachten we een engagement om de betrokkenheid te verhogen: 

  • Elke leerkracht begeleidt op deze dag de klas die hij/zij inschrijft. 
  • Deze leerkrachten worden ook verwacht op de reflectievergadering op maandag 18 mei (18.00 – 19.45 uur).

Tijdens de Dag van de Duurzaamheid anticiperen we maximaal op de sleutelcompetenties op het vlak van duurzaamheid en wereldburgerschap.

Timing: donderdag 30 april | 8.30 tot 15.30 u
Locatie: campus Diepenbeek
Doelgroep: leerlingen uit alle domeinen van de doorstroom- en dubbele finaliteit van de derde graad

 

Inschrijven

 


Stof tot nadenken

Na dit schooljaar stoppen we het project "Plastic soep" in de kast om er in september 2025 het project "Stof tot nadenken" uit te halen! Dit nieuwe domeinoverschrijdende project is vergelijkbaar met "Plastic soep", maar zal tegelijkertijd heel andere activiteiten aanbieden.

Voor wie?

Leerlingen uit de derde graad in domeinoverschrijdende of domeingebonden richtingen STEM, economie & organisatie of maatschappij & welzijn, zowel uit de doorstroom als dubbele finaliteit, zijn met hun leerkrachten welkom om deel te nemen.

Interesse?

Ben je nieuwsgierig of vraag je je af of dit project iets voor jouw school is? Schrijf je dan nu al in om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen!

Dit project is volzet.

Fysica

Einstein Telescoop - Interferometrie

De Einstein Telescoop is een groot meetinstrument dat potentieel gebouwd wordt in het grensgebied van Nederland, België en Duitsland. Dit meetinstrument maakt gebruik van het principe van interferometrie om zwaartekrachtgolven te impliceren. De Einstein Telescoop is niet alleen van wetenschappelijke waarde, het project kan grote gevolgen hebben voor de technologische industrie in onze regio. 


Tijdens dit practicum hebben we het over het project op zich maar gaan we ook dieper in op het detectiemechanisme aan de hand van het bouwen van een Michelson-interferometer. Met deze zelfgebouwde interferometer voeren we vervolgens enkele proefjes uit. 


Informatie Einstein Telescoop: https://www.einsteintelescope-emr.eu/ 
Inspriatie: https://www.discoverymuseum.nl/activiteiten/einstein-telescope/etec/ 

Maximaal 24 leerlingen

 

Inschrijven

 


Kernproeven

Het leerlingenpracticum 'Kernproeven' praktische doelstellingen uit de kernfysica na. Om het ontastbare toch smaakbaar te maken, maken we in dit practicum ioniserende straling zichtbaar. Daarnaast gaan we op zoek naar de eigenschappen van radioactieve straling in relatie met afstand en verschillende soorten afscherming. Welke verbanden zijn er en hoe kunnen we ons beschermen? 
! Let op: Tijdens dit practicum wordt gewerkt met radioactieve bronnen.

Maximaal 24 leerlingen

 

Inschrijven

 


Raketwetenschap

Het leerlingenpracticum 'Rocket Science' heeft eenvoudige doelstellingen uit de mechanica na.
Je hoort het vaak: iets dat moeilijk is, wordt bestempeld als 'rocket science', iets dat door gewone stervelingen niet te begrijpen valt.
Maar... de basis van de werking van een raket ligt feitelijk gewoon in de wetten van Newton, en het wordt niet hoegenaamd uit de raket voortgestuwd door brandstof of door water (of nog iets anders, natuurlijk). Met wat kinematica en dynamica kunnen we proberen te bepalen hoe de vlucht van een waterraket er zal kijken.

In het practicum 'Rocket Science' voeren we een indoor raketlancering uit, waarbij de druk in de raket en de kracht op de raket worden geregistreerd. Deze gegevens verwerken we om te bepalen welke hoogte de waterraket zal bereiken. Vergelijken van verschillende vullingen laat ons toe het optimale te bepalen, dat we, naargelang de omstandigheden op de practicumdag, dan uiteindelijk ook gebruiken om ook outdoor een raket te ondersteunen. 

Voor het krachtig maken maken we gebruik van Excel, een basiskennis Excel is dus zeker goed meegenomen maar niet vereist. Bij vragen rond de kennis van Excel contacteer onderstaande contactpersoon.

Maximaal 24 leerlingen

 

Inschrijven

 


 

  • Voor wie:  leerlingen derde graad SO met affiniteit voor wetenschappen
  • Gegevens: op aanvraag
  • Duur: 3 uur
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - X-lab Paviljoen - 3590 Diepenbeek 
  • Contactpersonen: Marieke Vereycken, marieke.vereycken@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt ​​in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag

 

 

Industriële ingenieurswetenschappen

Bezoek de Einstein-telescoop roadshow

Van 7 tot 27 november kan je de ET roadshow bezoeken op campus Diepenbeek van UHasselt. 

Op 13 november en 17 november zijn scholen uitgenodigd om een halvedagprogramma bij te wonen waarin leerlingen ontdekken hoe wetenschap en techniek samenkomen bij de Einsteintelescoop.

We bieden de leerlingen van je klas/school een halvedagprogramma aan (start om 9u en om 13u). Dit bestaat uit:

  • Lezing: De Einsteintelescoop – Een nieuw venster op het heelal (1u)
  • Aternerend
    • Bezoek aan de interactieve expo &
    • Tweede lezing/workshop (1u), te kiezen tussen:
      - Wetenschap & techniek achter de Einsteintelescoop: korte wetenschappelijke praatjes over ET-gerelateerd onderzoek
      - De socio-economische impact van de Einsteintelescoop: een interactieve quiz

Alle info over de Einstein telescoop: https://www.etforbusiness.be/nl/
Alle info over het scholenprogramma (ook op de andere locaties): https://www.etforbusiness.be/nl/voor-scholen

 

Inschrijven

 


Arduino 101 

In deze workshop maken we kennis met de wereld van de microcontroller. Arduino, waarschijnlijk het meest verspreide ontwikkelingsplatform voor microcontrollers, staat centraal. Tijdens de workshop ontwerpen de leerlingen een besturing voor een slagboom. Ze onderscheiden zich echter niet tot het ontwerp; ze implementeren de besturing ook daadwerkelijk in een maquette.
Deze workshop dient als een introductie en heeft als doel de leerlingen op weg te helpen zodat ze zelfstandig hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Om hen te ondersteunen te ondersteunen, maken de leerlingen kennis met een grote website die tal van oefeningen uitvoeren.


De workshop kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van de klas. Voor geïnstalleerde installaties kunnen de lerares contact opnemen met Eva Vandersmissen.

  • Voor wie: leerlingen derde graad doorstroomfinaliteit uit wetenschappelijke richtingen, max 24 leerlingen 
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: nog te bepalen
  • Benodigdheden:  laptop (in het geval van Chromebooks, neem contact op.
  • Contactpersoon: Eva Vandersmissen, eva.vandersmissen@uhasselt.be

 

Inschrijven

 


Project Engineering Skills (PES)

Heb je zin in meer dan een workshop? Wil je met je klas een project opzetten? De theorie rond fysica, mechanica, elektriciteit en elektronica en grafisch ontwerpen omzetten in de praktijk? En daarmee de uitdaging aangaan met onze studenten? Dan is Project Engineering Skills (kortweg PES) iets voor jullie!
Het bouwen van een katapult, een bowlinglanceermachine... daar draait het om in PES.
In mei 2026 organiseren we een competitiedag waarop alle teams het tegen elkaar opnemen.

Welke secundaire school zal volgend meestappen in dit project en de uitdaging aangaan? Interesse? Schrijf je dan in. Heb je toch nog vragen, contacteer  wim.deferme@uhasselt.be .

Ken Claes (leerkracht fysica) van Hasp-O Sint-Truiden:
"PES was voor ons echt een leuke en leerrijke ervaring! Tijdens het voortraject komen heel wat vaardigheden aan bod: 3D-tekenen (Fusion 360), brainstormen, probleemoplossend denken, teamwork, handvaardigheden tijdens het bouwen, ... Op de competitiedag zelf maakte de spontane en twijfelachtige plaats voor een gevoel van trots toen één van onze teams de halve finale gehaald. Dat gaf echt wel een boost in de kenmerken van onze boeken. Wij zijn volgend jaar alvast opnieuw van de partij! Nog een tip voor de secundaire scholen: Wacht niet te lang met je ideeën te concretiseren.

  • Voor wie: leerlingen zesde jaar SO
  • Gegevens: tweede semester met als slot een competitiedag in mei 2026
  • Locatie: projectwerk op eigen school, met competitiedag aan UHasselt op campus Diepenbeek
  • Inschrijven: tot en met 31 december 2025
  • Contactpersoon:  Wim Deferme,  wim.deferme@uhasselt.be

 

Inschrijven

 


Voor onderstaande workshops, meer informatie op  Technologiecampus Diepenbeek :

  • Bewijs van thermodynamica in het lab
    In het labo thermodynamica gelijken kwamen de leerlingen uit over de leerstof die in de klas aan bod.
  • Van geheimschrift tot high tech cryptografie
    In deze workshop leer je om berichten te versleutelen en ook om ze te kraken.
  • Computers kleuren met licht. Workshop in Java
    We programmeren allerlei effecten met kleur in
    de programmeertaal Java.
  • Inzicht in Bitcoin en de digitale wereld van cryptocurrencies
    In deze workshop proberen we een overzicht te geven van de bekendste cryptomunten. We laten zien welke principes en algoritmen er schuilgaan in deze digitale wereld, barstensvol buzz-words.
  • STEM kunststoffen
    Na een inleiding in de kunststofmaterialen zien de leerlingen hoe
    materiaaleigenschappen getest worden in het labo.
  • Allemaal bijentjes
    Met behulp van enkele technieken onderzoek je waar micro-organismen allemaal uithangen.
  • Trillingen en beweging, iets om bij stil te staan!
    Deze workshop laat zien hoe metastructuren naast structurele trillingen ook de transmissie van geluid kunnen onderdrukken

 

De opleiding industriële ingenieurswetenschappen is een gecombineerde opleiding van UHasselt en KU Leuven.

Informatica

Algoritmische ontdekkingstocht

Het opstellen van een algoritme is de eerste stap in het proces om een goed script te maken, maar algoritmen kunnen niet eenvoudig binnen de gebruikte informatica worden gebruikt. Ook in het dagelijkse leven krijgen we te maken met algoritmen. Dit is het startpunt van onze ontdekkingstocht die ons leidt langs het oplossen van een binaire puzzel, sorteer- en zoekalgoritmen en een nobelprijswinnend algoritme. Deze workshop draagt bij aan de essentiële leerplandoelstellingen rond algoritmen, gebruik van digitale technologie in de maatschappij en zoveel meer. Deze workshop kan aangepast worden aan de noden van het doelpubliek, waardoor ook andere leerplandoelstellingen ter sprake kunnen komen, wegens een pallet aan algoritmen en opdrachten op verschillende niveaus waaruit je kan kiezen. We willen hier een basis leggen voor probleemoplossend denken, hoe algoritmen te werk gaan en hoe deze in het dagelijks leven gebruikt worden. We nodigen jullie uit om mee te bouwen aan de kennis die nodig is voor die toekomst.

Na het aanvragen van deze workshop krijg je de keuze hoe je deze workshop wilt opvullen. Of je nu echt naar de basis wilt kijken van programmeren, of je zelfs verder wilt gaan en een game programmeren, of je meer kennis wilt over algoritmen die achter puzzels of sociale media zitten. Dit kan je allemaal in deze workshop allemaal vinden. Echter is de tijd beperkt en moet er dus een keuze gemaakt worden.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO
  • Data: op aanvraag, 3 uur
  • Locatie: nog te bepalen
  • Contactpersoon: Eva Vandersmissen, eva.vandersmissen@uhasselt.be

 

Inschrijven

 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Makerspace @PXL en UHasselt

Laserkraft 3D

Een van de meest veelzijdige toestellen in onze hedendaagse ‘maakeconomie’ is de lasercutter, een toestel waarmee je allerhande materialen – hout, leer, plexiglas, spiegels, noem maar op – zeer nauwkeurig kan snijden en graveren. Wie het toestel slim gebruikt, kan zonder al te veel problemen ook 3D-objecten creëren, sneller zelfs dan een 3D-printer dat kan. In deze workshop zetten we jullie zelf aan het werk in onze Makerspace: jullie maken vertrekkend van één of meerdere vectortekeningen een eigen, uniek 3D-portret. Hoe? Wat? Waar? Well, come and see …

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be

Any Way the Wind Blows

Hoe werkt een windmolen precies? Welke types windmolens bestaan er? En welk rendement kan een windmolen halen? In deze workshop worden jullie in onze Makerspace zelf aan het werk gezet: jullie krijgen drie verschillende types windmolens onder jullie hoede en bepalen – vertrekkend van een aantal parameters – het meest optimale rendement.

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be

Tower Power

In deze workshop gaan jullie in groepjes aan de slag in onze Makerspace en leren jullie al doende – via trial & error – hoe je een hoge, sterke toren bouwt. Jullie nemen het in groepjes tegen elkaar op en proberen elkaar de loef af te steken door de hoogste toren te bouwen, met behulp van onze lasercutter. Wie wordt er de enige echte ‘Tower Power’-kampioen?

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be 

Makerspace @ PXL/UHasselt is een gezamenlijk initiatief van UHasselt en PXL.

Mobiliteitswetenschappen

Dag van de duurzaamheid

enkele succesvolle edities van de Dag van de Duurzame Economie breiden we dit jaar uit naar een volwaardige Dag van de Duurzaamheid. Niet langer enkel voor economische richtingen, maar voor leerlingen uit alle domeinen van de doorstroom- en dubbele finaliteit van de derde graad. We werken samen met diverse (educatieve) masteropleidingen, van economie, gezondheidswetenschappen en wetenschappen & technologie tot ontwerp-, mobiliteits- en sociale wetenschappen. Dankzij die brede insteek kunnen we een rijk aanbod aan workshops voorzien, waarin verschillende disciplines elkaar versterken.

De Sustainable Development Goals (SDG’s) vormen dit jaar de basis voor de workshops die de leerlingen zullen volgen. In elke workshop worden ze uitgedaagd om vanuit verschillende invalshoeken na te denken over de duurzame uitdagingen van vandaag en morgen.

Vanaf dit jaar willen we ook de band met secundaire scholen versterken. Daarom werken we enkel met partnerscholen, die deel zullen uitmaken van onze vaste samenwerking rond de Dag van de Duurzaamheid. Van de scholen verwachten we een iets grotere betrokkenheid, onder meer door op maandag 18 mei (18u – 19u45) aanwezig te zijn op de reflectievergadering. Zo bouwen we samen aan een duurzaam en kwalitatief partnerschap (SDG 17).

Tijdens de Dag van de Duurzaamheid anticiperen we maximaal op de sleutelcompetenties op het vlak van duurzaamheid.

 

Verkeersveiligheid - Gevaren van afleiding in het verkeer

Een voertuig besturen is één van de meest complexe die we dagelijks uitvoeren. Het vereist verplichte aandacht en focus. Nochtans zijn er praktische zaken die onze focus kunnen bepalen en de veiligheid op de weg in gevaar kunnen brengen. Op deze problematiek gaan we dieper in, in onze workshop rond 'afleiding in het verkeer'. 

Tijdens deze interactieve workshop gaan we dieper in op verschillende vormen van afleiding tijdens het rijden, zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, passagiers … en zelfs onze eigen gedachten. We gaan na hoe deze leidingen de reactietijd en rijvaardigheid beïnvloeden en wat de consequenties zijn. Hierbij kijken we niet alleen naar de gevaren van afleiding voor de autobestuurder, maar kijken we ook naar de gevolgen voor fietsers, voetgangers, e-steppers, …

Het programma omvat de volgende onderdelen:

  1. Inleiding tot verkeersafleiding: Wat is het precies en waarom is het zo gevaarlijk? 
  2. Praktische demonstraties: Hoe reageert het lichaam op afleiding en welke impact heeft dit op het rijgedrag. Leerlingen gaan zelf de effecten van afleiding ervaren door middel van gesimuleerde rijomstandigheden in de autosimulator en de fietssimulator.
  3. Strategieën voor veilige rijgewoonten: We gaan dieper in op technieken om afleiding te verminderen en de focus te behouden wanneer we ons geven in het verkeer. Daarnaast bekijken we ook de juridische gevolgen van afleiding.
  4. Discussies en ervaringsuitwisseling: Via een groepsdiscussie gaan we dieper in op de eigen ervaringen van jongeren met betrekking tot het thema.

Deze workshop biedt waardevolle inzichten aan zowel leerlingen als leerkrachten die kunnen helpen om veiliger de weg op te gaan. De workshop wordt geleid door medewerkers van het Instituut voor Mobiliteit en bouwt feitelijk voort op zinvol die zijn gebaseerd op eigen wetenschappelijk onderzoek en onderzoek dat gepubliceerd werd door collega's uit het werkveld. In deze interactieve workshop vertalen we deze naar praktische tips die directe invloed zijn in het dagelijks leven.

  • Voor wie: 3de graad secundair onderwijs (5de en 6de middelbaar, met interesse in wetenschappen, mobiliteit, mens & gedrag),
    max 25 leerlingen
  • Gegevens:  op aanvraag
  • Duur: 2,5 uur
  • Locatie: Campus Hasselt – Witte Kazerne - Maastrichterstraat 100 - 3500 Hasselt
  • Contactpersonen: Virginie Claes, mobiliteitswetenschappen@uhasselt.be

 

Inschrijven

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

STEM

Maze Runner *NIEUW

Stel je voor... je dwaalt door een maisdoolhof. Hoe vind je de uitgang? Dat is precies wat een klein robotwagentje moet doen. Beter nog, dat is wat jouw klas een klein robotwagentje moet laten doen. Voordat ze dit voor elkaar krijgen, moeten ze een paar uitdagingen aangaan. Hoe laat je het wagentje in beweging? Hoe weet je hoe ver het is gegaan? Hoe kan het 'zien' waar het heen moet? En vindt het wagentje altijd de uitgang?
Deze workshop kan gedaan worden met zowel Arduino als MicroPython.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, max. 20 personen
  • Gegevens: op aanvraag
  • Duur: 3 uur
  • Locatie: nog te bepalen
  • Benodigdheden:  laptop (in het geval van Chromebooks, neem contact op.) 
  • Contactpersoon: Eva Vandersmissen, eva.vandersmissen@uhasselt.be

 

Inschrijven

 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.


Sensorsokken

In dit leerlingenpracticum bouwen de leerlingen per twee een Sensor Sock – een sok met sensoren om de druk onder hun voeten te meten. Ze maken de sensoren en programmeren die met Arduino zodat ze in Excel de druk onder hun voeten mooi in beeld kunnen brengen.

De sokken (zonder de arduino's) mogen meegenomen worden naar de klas zodat daar verder onderzoek mee kan worden opgezet. Het is ook mogelijk dit leerlingenpracticum in te passen in een volledig onderzoeksproject, waarbij in de klas een vooronderzoek wordt gedaan naar de bouw en beweging van de voet aan de hand van het STEMOOV-model (ca 3 lessen). Dit voor onderzoek binnen het vak Biologie. Alle info hiervoor kan gevonden worden op de website van Sensor Socks.

Dit practicum is bedoeld voor leerlingen die nog weinig ervaring hebben met Arduino. Al het nodige materiaal om het project uit te voeren zal beschikbaar zijn, inclusief computers met de nodige software.

Als leerkracht verwachten we dat je zelf je leerlingen begeleidt en de verschillende stappen met je leerlingen doorloopt. 


Is het de eerste keer dat je met je klas wil deelnemen of nam je al deel maar wil je je verder informeren, kom dan naar de nascholing voor leerkrachten zodat je helemaal zelfstandig met de project aan de slag kan. Deze nascholing gaat door op woensdag 10 december van 13:30 tot 16:30 uur.

Maximaal 24 leerlingen

  • Voor wie: leerlingen tweede en derde graad SO met affiniteit voor wetenschappen
  • Gegevens: op aanvraag in het tweede semester, halve dag op dinsdag of woensdag (uitzonderingen mogelijk)
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek 
  • Contactpersonen: Kristel Heerwegh, kristel.heerwegh@uhasselt.be 

 

Inschrijven

 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.


STEMboost

STEMboost is een praktische STEM-wedstrijd voor leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs. In een groep gaan leerlingen aan de slag om tussen september en mei een STEM-opdracht, gekaderd binnen de gezondheidszorg, tot een goed einde te brengen. Het wedstrijdtraject gedeeltelijk met een slotshow, waar elke groep de kans krijgt om hun project voor te stellen. De groep met het beste project ontvangt een STEMmige-trofee en een prijs.

  • Doelgroep: leerlingen 3de graad secundair onderwijs
  • Datum: tussendoor 202-202 met slotshow in mei 2026 | 12.00 - 16.00 uur
  • Deelname: Inschrijvingen zijn nog niet geopend.
    Meer info over STEMboost
  • Locatie: je eigen klas en UHasselt, Campus Diepenbeek, Agoralaan, Gebouw D
  • Contactpersoon: Ilse Engelen, ilse.engelen@uhasselt.be 

Deze wedstrijd wordt georganiseerd door AUHL in samenwerking met Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL.

Meer informatie vind je op de website STEMboost.


Arduino 101 

In deze workshop maken we kennis met de wereld van de microcontroller. Arduino, waarschijnlijk het meest verspreide ontwikkelingsplatform voor microcontrollers, staat centraal. Tijdens de workshop ontwerpen de leerlingen een besturing voor een slagboom. Ze onderscheiden zich echter niet tot het ontwerp; ze implementeren de besturing ook daadwerkelijk in een maquette.
Deze workshop dient als een introductie en heeft als doel de leerlingen op weg te helpen zodat ze zelfstandig hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Om hen te ondersteunen te ondersteunen, maken de leerlingen kennis met een grote website die tal van oefeningen uitvoeren.


De workshop kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van de klas.

  • Voor wie: leerlingen derde graad ASO en TSO uit wetenschappelijke richtingen, max 24 leerlingen 
  • Data:  op aanvraag, halve dag
  • Locatie:  nog te bepalen
  • Benodigdheden:  laptop (in het geval van Chromebooks, neem contact op.)
  • Contactpersoon: Eva Vandersmissen, eva.vandersmissen@uhasselt.be

 

Inschrijven

 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Wiskunde

Wiskunde grijpt in bij een epidemie

Wat is de rol van wiskunde en statistiek bij het begrijpen van een epidemie? Tijdens deze workshop van twee halve dagen demonstreren we de basisrol van wiskunde en statistiek bij het modelleren van een epidemie en het identificeren van factoren die een invloed hebben op het verspreidingsproces. We bouwen verder op de basisprincipes uit de kanstheorie en statistiek, meer bepaald het beschrijven van uitkomsten van kansexperimenten, de definitie van een kansmaat, voorwaardelijke kansen en belangrijke verdelingen.
Deze concepten worden gedemonstreerd aan de hand van experimenten, simulatie-oefeningen en case studies (vb. de verjaardagsparadox, Champions Play-offs in de Jupiler Pro League, simulator voor het wereldkampioenschap voetbal).

Daarnaast tonen we het belang van differentiaalvergelijkingen gebruikt voor de beschrijving van transities van mensen tussen verschillende ziekte-compartimenten (vatbaar, besmettelijk, hersteld) in het
modelleren van een epidemie. De leerlingen kunnen tijdens een experiment het verloop van een epidemie zelf nabootsen.

Aan het einde van deze workshop geven we de leerlingen nog graag enkele hedendaagse toepassingen en succesverhalen mee.


  • Voor wie: leerlingen vijfde en zesde jaar ASO 
  • Timing: op aanvraag, duur in overleg te bepalen
  • Benodigdheden: laptop of tablets
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek
  • Kostprijs: contacteer Lisa voor meer info hierover
  • Contactpersonen: Lisa Hermans, lisa.hermans@uhasselt.be

 

Inschrijven

 

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt ​​in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.