Op zoek naar nieuwe ideeën voor een practicum of workshop? Ontbreekt het aan de juiste apparatuur of materialen in het labo van de school? Of spreekt een andere omgeving je aan? Schrijf je klas dan in voor een (gratis) leerlingenpracticum of workshop.
Hieronder vind je een aantal leerlingenpractica/workshops die aan UHasselt ontwikkeld werden. Deze nemen een halve of hele dag in beslag. De geselecteerde thema’s zijn een onderdeel van de eindtermen (leerdoelen) voor de derde graad secundair onderwijs.
Om zoveel mogelijk klassen een kans te bieden, is deelname aan het aantal sessies beperkt!
Wie start aan een opleiding in architectuur of interieurarchitectuur begint aan een boeiend traject waarin theoretische lessen afgewisseld worden met praktische vakken. Tijdens je opleiding ontwikkel je creatieve vaardigheden die ervoor zorgen dat je je ideeën leert vormgeven, zowel in je hoofd als op papier en in de ruimte rondom je.
Je leert nadenken over vorm, kleur, materialen en texturen, ruimte en dimensie, context.
Voor heel wat leerlingen uit de middelbare graad zijn schetsen of conceptueel denken geen vertrouwde zaken. Met onze workshops brengen we hier verandering in. In overleg met de leerkracht en in functie van de groep kunnen workshops rond verschillende thema’s uitgewerkt worden.
Schetsen: Leer en oefen de basisbeginselen van het (architecturale) schetsen in een boeiende workshop.
Woonkwaliteit: Een woning is meer dan een dak boven het hoofd. Hoe ontwerp je een woning met aandacht voor comfort, privacy, sociale contacten en de identiteit van de bewoners?
In deze workshop kruip je in de schoenen van de ontwerper en denk je na over deze kenmerken.
Inschrijven kan niet meer voor dit schooljaar.
De leerlingen, gecoacht door hun lessen, werken eigenhandig met micropipetten, twee verschillende restrictie-enzymen, een echt genoom en relatief ongevaarlijke chemicaliën. Ze voeren twee gelelektroforese uit, construeren DNA-profielen van de lambda-fagen en toetsen dit aan de theorie.
Elke leraar geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de noodzakelijke technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
Hiertoe wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 8 januari 2025 . Deelnaam aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas. Klik hier voor meer info .
Inschrijven vanaf woensdag 18 september om 14.00 uur.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
De uitleenbox bevat al het materiaal om bovenstaand practicum in eigen klas te kunnen uitvoeren.
Voor de leraar wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 10 januari 2024. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel voor het ontlenen van de box. Klik hier voor meer info .
De Ecotron is een unieke, hoogtechnologische onderzoeksinstallatie waarin onderzoekers van UHasselt de effecten van klimaatverandering op de biodiversiteitsfactor werken.
De Ecotron maakt deel uit van het Field Research Center , de wetenschappelijke analyse van UHasselt voor internationaal toponderzoek rond biodiversiteit en klimaat in het Nationaal Park Hoge Kempen.
Introductiefilm Ecotron Universiteit UHasselt
Ecotron voor tweede graad: Het Ecotron Mysterie
Aan de hand van groepsopdrachten ontrafelen leerlingen op zelfstandige wijze het 'hoe' en het 'waarom' van deze onderzoeksinstallatie. Leerinhouden die aan bod komen zijn de koolstofkringloop, ecosystemen en ecosysteemdiensten, biodiversiteit, klimaat en onderzoeksmethoden.
Na een voorstelling van hun groepswerk, krijgen leerlingen een rondleiding in de Ecotron. De hele activiteit wordt begeleid door (een door UHasselt opgeleide) Ranger van het Nationaal Park.
Het Ecotron Mysterie is geschikt voor leerlingen van de tweede graad uit het secundair onderwijs.
Dit is een buitenactiviteit dus aangepaste gepast schoeisel en kledij te voorzien. Bij regenweer kan deze activiteit worden vervangen door Ecotron achter de schermen.
Ecotron voor derde graad: Ecotron achter de schermen
Een Ranger van het Nationaal Park Hoge Kempen vertelt waarom de Ecotron UHasselt in het Nationaal Park staat en waarom hij zo uniek is. Leerlingen maken kennis met het onderzoek dat er wordt gevoerd en waarom dit zo belangrijk is. Kortom, een bezoek waard!
Hoe kan DNA-analyse gebruikt worden in biomedisch onderzoek en CSI?
Leerlingen worden zelfs ondergedompeld in het wetenschappelijk onderzoek dat ze kunnen uitvoeren aan het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) van UHasselt.
Aan de hand van een aantal experimenten maken de leerlingen kennis met enkele aspecten van het DNA-onderzoek. DNA wordt onder andere gebruikt in het onderzoek naar de ontrafeling van het ziekteproces bij multiple sclerose (MS) en voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor deze ziekte. Een bekende toepassing is ook de identificatie van een verdachte van een misdaad op basis van zijn elektronische vingerafdruk.
Elke leraar geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de noodzakelijke technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
voorbereiden organiseren we een voorbereidende workshop op woensdag 19 november 2025 | 14u00 - 17u00.
Deelnaam aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas.
De workshop voor docenten is gratis. creatieve schrijf je verplicht in.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Chemie en industrie
Tijdens dit practicum experimenteren de leerlingen met kunststoffen: ze bereiden zelf enkele kunststoffen en leren ze relevant.
Link naar het lesmateriaal (pdf, 873 KB)
Opm: extra veiligheidsmaatregel bij inschrijving voor dit practicum!
We verwachten dat de leerlingen vlot met een bunsenbrander kunnen werken. Gebruik deze vaardigheid in de klas om te leren om de brandveiligheid in het labo te kunnen beschermen.
Nanochemie: de wereld van de kleine deeltjes
De leerlingen bereiden zelf zonnecrème en nanodeeltjes en testen de werking en het effect tien op zichten van grotere deeltjes.
Link naar het lesmateriaal (pdf, 887 KB)
Kwantum dots, appelen met citroenen vergelijken NIEUW
De leerlingen starten met het observeren van de fluorescentiekleuren van wateroplosbare anorganische kwantumstippen met behulp van een UV-zaklamp en leren zo dat de grootte van de deeltjes correleert met de uitgezonden kleur.
Vervolgens bereiden ze zelf organische kwantumstippen met appelzuur en citroenzuur. Opnieuw oplossingen ze deze oplossingen onder UV-licht, maar zullen ze zelf ook echte fluorescentiespectra opnemen om te ontdekken of er een verschil is tussen de twee soorten kwantumstippen en wat dat dan betekent naar hun grootte. Na dit practicum weten de leerlingen wat nanomaterialen zijn en waar ze als nieuwe nanotechnologieën kunnen worden ingezet.
Link naar het lesmateriaal (pdf, 1.2 MB)
Leerkrachten dienen éénmaal een verplichte nascholing te volgen op woensdag 19 nov van 14.00 tot 16.00 uur om aan dit practicum te kunnen deelnemen.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Stof tot nadenken
Na dit tussentijds stoppen we het project "Plastic soep" in de kast om in september 2025 het project "Stof tot nadenken" uit te halen! Dit nieuwe domein grensoverschrijdende project is vergelijkbaar met "Plastic soep", maar zal ook heel andere activiteiten aanbieden.
Voor wie?
Leerlingen uit de derde graad domein grens grensoverschrijdend of domeingebonden richtingen STEM, economie & organisatie van maatschappij & welzijn, zowel uit de doorstroom als dubbele finaliteit, zijn met hun leraren welkom om deel te nemen.
Interesse?
Ben je nieuwsgierig naar de vraag je je af van dit project iets voor jouw school is? Schrijf je dan nu al in om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen!
InschrijvenDag van de Duurzame Economie
De Dag van de Duurzame Economie was de voorbije jaren steeds een inspirerend event voor leerlingen met een (bedrijfs)economische basisopleiding.
Vanaf volgend academiejaar is het tijd om te groeien, en zullen we het groter én breder aanpakken!
De dag evolueert naar een volwaardige Dag van de Duurzaamheid, met de betrokkenheid van alle educatieve masteropleidingen en nieuwe disciplines zoals mobiliteitswetenschappen en sociale wetenschappen. Deze verbreding vraagt ook om een aangepaste aanpak: een frisse invulling, meer diversiteit in thema’s, en ruimte voor samenwerking tussen vakgebieden. De focus blijft hetzelfde: leerlingen uitdagen om na te denken over de duurzame uitdagingen van vandaag en morgen — maar nu met een breder perspectief én meer impact.
Binnenkort volgt meer concrete informatie over de opzet, inschrijving en praktische organisatie. Hou je mailbox en deze website dus zeker in de gaten!
Stof tot nadenken
Na dit schooljaar stoppen we het project "Plastic soep" in de kast om er in september 2025 het project "Stof tot nadenken" uit te halen! Dit nieuwe domeinoverschrijdende project is vergelijkbaar met "Plastic soep", maar zal tegelijkertijd heel andere activiteiten aanbieden.
Voor wie?
Leerlingen uit de derde graad in domeinoverschrijdende of domeingebonden richtingen STEM, economie & organisatie of maatschappij & welzijn, zowel uit de doorstroom als dubbele finaliteit, zijn met hun leerkrachten welkom om deel te nemen.
Interesse?
Ben je nieuwsgierig of vraag je je af of dit project iets voor jouw school is? Schrijf je dan nu al in om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen!
Inschrijven
De Einstein Telescoop is een groot meetinstrument dat potentieel gebouwd wordt in het grensgebied van Nederland, België en Duitsland. Dit meetinstrument maakt gebruik van het principe van interferometrie om zwaartekrachtgolven te impliceren. De Einstein Telescoop is niet alleen van wetenschappelijke waarde, het project kan grote gevolgen hebben voor de technologische industrie in onze regio.
Tijdens dit practicum hebben we het project op zich maar gaan we ook dieper in op het detectiemechanisme aan de hand van het bouwen van een Michelson-interferometer. Met deze zelfgebouwde interferometer voeren we vervolgens enkele proefjes uit.
Informatie Einstein Telescoop: https://www.einsteintelescope-emr.eu/
Inspriatie: https://www.discoverymuseum.nl/activiteiten/einstein-telescope/etec/
Maximaal 24 leerlingen
Het leerlingenpracticum 'Kernproeven' streeft doelstellingen uit de kernfysica na. Om het ontastbare toch tastbaar te maken, maken we in dit practicum ioniserende straling zichtbaar. Daarnaast gaan we op zoek naar de eigenschappen van radioactieve straling in relatie met afstand en verschillende types afscherming. Welke verbanden zijn er en hoe kunnen we ons beschermen?
! Let op: Tijdens dit practicum wordt gewerkt met radioactieve bronnen.
Maximaal 24 leerlingen
Het leerlingenpracticum 'Rocket Science' heeft eenvoudige doelstellingen uit de mechanica na.
Je hoort het vaak: iets dat moeilijk is, wordt bestempeld als 'rocket science', iets dat door gewone stervelingen niet te begrijpen valt.
Maar... de basis van de werking van een raket ligt feitelijk gewoon in de wetten van Newton, en het wordt niet hoegenaamd uit de raket voortgestuwd door brandstof of door water (of nog iets anders, natuurlijk). Met wat kinematica en dynamica kunnen we proberen te bepalen hoe de vlucht van een waterraket er zal kijken.
In het practicum 'Rocket Science' voeren we een indoor raketlancering uit, waarbij de druk in de raket en de kracht op de raket worden geregistreerd. Deze gegevens verwerken we om te voorspellen welke hoogte de waterraket zal bereiken. Vergelijken van verschillende vullingen laat ons toe het optimum te bepalen, dat we, naargelang de omstandigheden op de practicumdag, dan uiteindelijk ook gebruiken om ook outdoor een raket te lanceren.
Voor de berekeningen maken we gebruik van Excel, een basiskennis Excel is dus zeker goed meegenomen maar niet vereist. Bij vragen rond de kennis van Excel contacteer onderstaande contactpersoon.
Maximaal 24 leerlingen
Inschrijving geopend vanaf woensdag 11 september.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag
Algoritmische ontdekkingstocht
Het opstellen van een algoritme is de eerste stap in het proces om een goed script te maken, maar algoritmen kunnen niet eenvoudig binnen de gebruikte informatica worden gebruikt. Ook in het dagelijkse leven krijgen we te maken met algoritmen. Dit is het startpunt van onze ontdekkingstocht die ons leidt langs het oplossen van een binaire puzzel, sorteer- en zoek-algoritmes en een nobelprijs winnend algoritme.
Deze workshop komt genoeg aan de leerplandoelstelling rond algoritme. Er is een pallet aan algoritmen die beheerst kunnen worden. Deze workshop kan dan ook aangepast worden aan de noden van het doelpubliek.
In deze workshop wordt niet gedefinieerd, maar de beperkte website biedt wel een startpunt om soortgelijke zelf aan de slag te gaan.
computeroplossingen die anders moeilijk haalbaar zijn.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
In deze workshop maken we kennis met de wereld van de microcontroller. Arduino, waarschijnlijk het meest verspreide ontwikkelingsplatform voor microcontrollers, staat centraal. Tijdens de workshop ontwerpen de leerlingen een besturing voor een slagboom. Ze onderscheiden zich echter niet tot het ontwerp; ze implementeren de besturing ook daadwerkelijk in een maquette.
Deze workshop dient als een introductie en heeft als doel de leerlingen op weg te helpen zodat ze zelfstandig hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Om hen te ondersteunen te ondersteunen, maken de leerlingen kennis met een grote website die tal van oefeningen uitvoeren.
De workshop kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van de klas. Voor geïnstalleerde installaties kunnen de lerares contact opnemen met Jurgen Nijs.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september 2025.
Het werken in een medisch-nucleaire (vb nucleaire geneeskunde) of nucleaire omgeving (vb nucleaire site in ontmanteling) vraagt de juiste kennis en opleiding op gebied van stralingsbescherming en nucleaire veiligheid.
Het is van groot belang dat werkers goed getraind zijn om te gaan werken op een dergelijke site en mogelijk in contact te komen met hoge stralingsvelden. Dankzij moderne Virtual Reality (VR) technologie kunnen werknemers bij voorbaat leren in een realistische (virtuele) omgeving die nauw aansluit bij de industriële realiteit.
In de praktische workshop stomen wij de leerlingen klaar via deze virtuele omgeving om op een veilige manier te ondernemen in een (medisch-) nucleaire omgeving.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september 2025.
Heb je zin in meer dan een workshop? Wil je met je klas een project opzetten? De theorie rond fysica, mechanica, elektriciteit en elektronica en grafisch ontwerpen omzetten in de praktijk? En daarmee de uitdaging aangaan met onze studenten? Dan is Project Engineering Skills (kortweg PES) iets voor jullie!
Het bouwen van een katapult, een bowlinglanceermachine... daar draait het om in PES.
In mei 2026 organiseren we een competitiedag waarop alle teams het tegen elkaar opnemen.
Welke secundaire school zal volgend meestappen in dit project en de uitdaging aangaan? Interesse? Schrijf je dan in. Heb je toch nog vragen, contacteer wim.deferme@uhasselt.be .
Ken Claes (leerkracht fysica) van Hasp-O Sint-Truiden:
"PES was voor ons echt een leuke en leerrijke ervaring! Tijdens het voortraject komen heel wat vaardigheden aan bod: 3D-tekenen (Fusion 360), brainstormen, probleemoplossend denken, teamwork, handvaardigheden tijdens het bouwen, ... Op de competitiedag zelf maakte de spontane en twijfelachtige plaats voor een gevoel van trots toen één van onze teams de halve finale gehaald. Dat gaf echt wel een boost in de kenmerken van onze boeken. Wij zijn volgend jaar alvast opnieuw van de partij! Nog een tip voor de secundaire scholen: Wacht niet te lang met je ideeën te concretiseren.
Inschrijvingen openen vanaf woensdag 10 september 2025.
Buigen of Barsten? Een (kracht)toer door het Applicatiecentrum Beton en Bouw
Het Applicatiecentrum Beton en Bouw van UHasselt beschikt over diverse testinfrastructuur waarmee bouwoplossingen op grote schaal kunnen worden getest. Tijdens dit bezoek laten we dan ook zien hoe bouwmaterialen, bouwelementen en zelfs volledige structuren beproefd worden vooraleer ze in de bouwpraktijk worden toegepast. We geven een toelichting over de nieuwste trends op vlak van diverse draagstructuren zoals ultrahogesterktebeton, nieuwe 'engineered' houtoplossingen, hybride elementen, … . Vervolgens kijken we hoe deze gekarakteriseerd wordt op vlak van sterkte en vervorming. met het centrum over twee immense proefwanden waarmee we gebouwelementen tot wel twee verdiepingen hoog kunnen testen tot ze buigen en/of barsten!
Voor onderstaande workshops, meer informatie op Technologiecampus Diepenbeek :
De opleiding industriële ingenieurswetenschappen is een gecombineerde opleiding van UHasselt en KU Leuven.
Een van de meest veelzijdige toestellen in onze hedendaagse ‘maakeconomie’ is de lasercutter, een toestel waarmee je allerhande materialen – hout, leer, plexiglas, spiegels, noem maar op – zeer nauwkeurig kan snijden en graveren. Wie het toestel slim gebruikt, kan zonder al te veel problemen ook 3D-objecten creëren, sneller zelfs dan een 3D-printer dat kan. In deze workshop zetten we jullie zelf aan het werk in onze Makerspace: jullie maken vertrekkend van één of meerdere vectortekeningen een eigen, uniek 3D-portret. Hoe? Wat? Waar? Well, come and see …
Hoe werkt een windmolen precies? Welke types windmolens bestaan er? En welk rendement kan een windmolen halen? In deze workshop worden jullie in onze Makerspace zelf aan het werk gezet: jullie krijgen drie verschillende types windmolens onder jullie hoede en bepalen – vertrekkend van een aantal parameters – het meest optimale rendement.
In deze workshop gaan jullie in groepjes aan de slag in onze Makerspace en leren jullie al doende – via trial & error – hoe je een hoge, sterke toren bouwt. Jullie nemen het in groepjes tegen elkaar op en proberen elkaar de loef af te steken door de hoogste toren te bouwen, met behulp van onze lasercutter. Wie wordt er de enige echte ‘Tower Power’-kampioen?
Makerspace @ PXL/UHasselt is een gezamenlijk initiatief van UHasselt en PXL.
Maze Runner *NIEUW
Stel je voor... je dwaalt door een maisdoolhof. Hoe vind je de uitgang? Dat is precies wat een klein robotwagentje moet doen. Beter nog, dat is wat jouw klas een klein robotwagentje moet laten doen. Voordat ze dit voor elkaar krijgen, moeten ze een paar uitdagingen aangaan. Hoe laat je het wagentje in beweging? Hoe weet je hoe ver het is gegaan? Hoe kan het 'zien' waar het heen moet? En vindt het wagentje altijd de uitgang?
Deze workshop kan gedaan worden met zowel Arduino als MicroPython.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september 2025.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Sensorsokken
In dit leerlingenpracticum bouwen de leerlingen per twee een Sensor Sock – een sok met sensoren om de druk onder hun voeten te meten. Ze maken de sensoren en programmeren die met Arduino zodat ze in Excel de druk onder hun voeten mooi in beeld kunnen brengen.
De sokken (zonder de arduino's) mogen meegenomen worden naar de klas zodat daar verder onderzoek mee kan worden opgezet. Het is ook mogelijk dit leerlingenpracticum in te passen in een volledig onderzoeksproject, waarbij in de klas een vooronderzoek wordt gedaan naar de bouw en beweging van de voet aan de hand van het STEMOOV-model (ca 3 lessen). Dit voor onderzoek binnen het vak Biologie.
Dit practicum is bedoeld voor leerlingen en leerkrachten die nog nooit met Arduino hebben gewerkt en ondersteuning daarvoor nodig hebben. In principe is het practicum gemakkelijk te doen in de klas met basiskennis van Arduino. Alle info hiervoor kan gevonden worden op de website van Sensor Socks .
Maximaal 24 leerlingen
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
STEMboost
STEMboost is een praktische STEM-wedstrijd voor leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs. In een groep gaan leerlingen aan de slag om tussen september en mei een STEM-opdracht, gekaderd binnen de gezondheidszorg, tot een goed einde te brengen. Het wedstrijdtraject gedeeltelijk met een slotshow, waar elke groep de kans krijgt om hun project voor te stellen. De groep met het beste project ontvangt een STEMmige-trofee en een prijs.
Deze wedstrijd wordt georganiseerd door AUHL in samenwerking met Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL.
Meer informatie vind je op de website STEMboost.
In deze workshop maken we kennis met de wereld van de microcontroller. Arduino, waarschijnlijk het meest verspreide ontwikkelingsplatform voor microcontrollers, staat centraal. Tijdens de workshop ontwerpen de leerlingen een besturing voor een slagboom. Ze onderscheiden zich echter niet tot het ontwerp; ze implementeren de besturing ook daadwerkelijk in een maquette.
Deze workshop dient als een introductie en heeft als doel de leerlingen op weg te helpen zodat ze zelfstandig hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Om hen te ondersteunen te ondersteunen, maken de leerlingen kennis met een grote website die tal van oefeningen uitvoeren.
De workshop kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van de klas. Voor geïnstalleerde installaties kan de lerares contact opnemen met Jurgen Nijs.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september 2025.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Wat is de rol van wiskunde en statistiek bij het begrijpen van een epidemie? Tijdens deze workshop van twee halve dagen demonstreren we de basisrol van wiskunde en statistiek bij het modelleren van een epidemie en het identificeren van factoren die een invloed hebben op het verspreidingsproces. We bouwen verder op de basisprincipes uit de kanstheorie en statistiek, meer bepaald het beschrijven van uitkomsten van kansexperimenten, de definitie van een kansmaat, voorwaardelijke kansen en belangrijke verdelingen.
Deze concepten worden gedemonstreerd aan de hand van experimenten, simulatie-oefeningen en case studies (vb. de verjaardagsparadox, Champions Play-offs in de Jupiler Pro League, simulator voor het wereldkampioenschap voetbal).
Daarnaast tonen we het belang van differentiaalvergelijkingen gebruikt voor de beschrijving van transities van mensen tussen verschillende ziekte-compartimenten (vatbaar, besmettelijk, hersteld) in het
modelleren van een epidemie. De leerlingen kunnen tijdens een experiment het verloop van een epidemie zelf nabootsen.
Aan het einde van deze workshop geven we de leerlingen nog graag enkele hedendaagse toepassingen en succesverhalen mee.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Verkeersveiligheid - Gevaren van afleiding in het verkeer
Een voertuig besturen is één van de meest complexe die we dagelijks uitvoeren. Het vereist gezamenlijke aandacht en focus. Nochtans zijn er praktische zaken die onze focus kunnen bepalen en de veiligheid op de weg in gevaar kunnen brengen. Op deze problematiek gaan we dieper in, in onze workshop rond 'afleiding in het verkeer'.
Tijdens deze interactieve workshop gaan we dieper in op verschillende vormen van afleiding tijdens het rijden, zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, passagiers … en zelfs onze eigen gedachten. We gaan na hoe deze leidingen de reactietijd en rijvaardigheid beïnvloeden en wat de consequenties zijn. Hierbij kijken we niet alleen naar de gevaren van afleiding voor de autobestuurder, maar kijken we ook naar de gevolgen voor fietsers, voetgangers, e-steppers, …
Het programma omvat de volgende onderdelen:
Deze workshop biedt waardevolle inzichten aan zowel leerlingen als leerkrachten die kunnen helpen om veiliger de weg op te gaan. De workshop wordt geleid door medewerkers van het Instituut voor Mobiliteit en bouwt feitelijk voort op zinvol die zijn gebaseerd op eigen wetenschappelijk onderzoek en onderzoek dat gepubliceerd werd door collega's uit het werkveld. In deze interactieve workshop vertalen we deze naar praktische tips die directe invloed zijn in het dagelijks leven.
Inschrijven vanaf woensdag 10 september 2025.
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Dag van de Duurzame Economie
De Dag van de Duurzame Economie was de voorbije jaren steeds een inspirerend event voor leerlingen met een (bedrijfs)economische basisopleiding.
Vanaf volgend academiejaar is het tijd om te groeien, en zullen we het groter én breder aanpakken!
De dag evolueert naar een volwaardige Dag van de Duurzaamheid, met de betrokkenheid van alle educatieve masteropleidingen en nieuwe disciplines zoals mobiliteitswetenschappen en sociale wetenschappen. Deze verbreding vraagt ook om een aangepaste aanpak: een frisse invulling, meer diversiteit in thema’s, en ruimte voor samenwerking tussen vakgebieden. De focus blijft hetzelfde: leerlingen uitdagen om na te denken over de duurzame uitdagingen van vandaag en morgen — maar nu met een breder perspectief én meer impact.
Binnenkort volgt meer concrete informatie over de opzet, inschrijving en praktische organisatie. Hou je mailbox en deze website dus zeker in de gaten!
Stof tot nadenken: een nieuwe uitdaging!
Na dit schooljaar stoppen we het project "Plastic soep" in de kast om er in september 2025 het project "Stof tot nadenken" uit te halen! Dit nieuwe domeinoverschrijdende project is vergelijkbaar met "Plastic soep", maar zal tegelijkertijd heel andere activiteiten aanbieden.
Voor wie?
Leerlingen uit de derde graad in domeinoverschrijdende of domeingebonden richtingen STEM, economie & organisatie of maatschappij & welzijn, zowel uit de doorstroom als dubbele finaliteit, zijn met hun leerkrachten welkom om deel te nemen.
Interesse?
Ben je nieuwsgierig of vraag je je af of dit project iets voor jouw school is? Schrijf je dan nu al in om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen!
Inschrijven