Leerlingenpractica en workshops

Op zoek naar nieuwe ideeën voor een practicum of workshop? Ontbreekt het aan de juiste apparatuur of materialen in het labo van de school? Of spreekt een andere omgeving je aan? Schrijf je klas dan in voor een gratis leerlingenpracticum of workshop.

Hieronder vind je een aantal leerlingenpractica/workshops die aan UHasselt ontwikkeld werden. Deze nemen een halve of hele dag in beslag. De geselecteerde thema’s zijn een onderdeel van de eindtermen (leerdoelen) voor de derde graad secundair onderwijs.

Om zoveel mogelijk klassen een kans te bieden, is deelname aan het aantal sessies beperkt!

Opleidingbiomedische Opleidingbiomedische

Leerlingenpractica en workshops

Workshop architectuur en interieurarchitectuur

Wie start aan een opleiding in architectuur of interieurarchitectuur begint aan een boeiend traject waarin theoretische lessen afgewisseld worden met praktische vakken. Tijdens je opleiding ontwikkel je creatieve vaardigheden die ervoor zorgen dat je je ideeën leert vormgeven, zowel in je hoofd als op papier en in de ruimte rondom je.
Je leert nadenken over vorm, kleur, materialen en texturen, ruimte en dimensie, context.

Voor heel wat leerlingen uit de middelbare graad zijn schetsen of conceptueel denken geen vertrouwde zaken. Met onze workshops brengen we hier verandering in. In overleg met de leerkracht en in functie van de groep kunnen workshops rond verschillende thema’s uitgewerkt worden.

Schetsen: Leer en oefen de basisbeginselen van het (architecturale) schetsen in een boeiende workshop.

Woonkwaliteit: Een woning is meer dan een dak boven het hoofd. Hoe ontwerp je een woning met aandacht voor comfort, privacy, sociale contacten en de identiteit van de bewoners?
In deze workshop kruip je in de schoenen van de ontwerper en denk je na over deze kenmerken.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, met minimum 4 uur wiskunde
  • Data: op aanvraag
  • Duur: 2 uur tot een halve dag (overeen te komen)
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw E - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Liese Mertens, liese.mertens@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven

Biologie en aardrijkskunde

Leerlingenpracticum - Het maken van reële DNA-profielen   

De leerlingen, gecoacht door hun leerkracht, werken eigenhandig met micropipetten, twee verschillende restrictie-enzymen, een echt genoom en relatief ongevaarlijke chemicaliën. Ze voeren per twee een gelelektroforese uit, construeren reële DNA-profielen van de lambda-faag en toetsen dit aan de theorie.

Elke leerkracht geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de nodige technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
Hiertoe wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 12 januari 2022. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas. Klik hier voor meer info.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen
  • Data: van 24 januari t.e.m. 28 januari 2022, telkens halve dag | 9u00 - 12u00 of 13u00 - 16u00
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria biologie (G22)
  • Contactpersoon: Ann Wijgaerts, ann.wijgaerts@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven


Uitleenbox ‘Het maken van reële DNA-profielen’

De uitleenbox bevat al het materiaal om bovenstaand practicum in eigen klas te kunnen uitvoeren.
Voor de leerkracht wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 12 januari 2022. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel voor het ontlenen van de box. Klik hier voor meer info.

  • Voor wie: de uitleenbox bevat materiaal om een practicum uit te voeren met leerlingen derde graad SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen
  • Uitleenbox: Het gebruik van de uitleenbox is gratis mits akkoordverklaring en ondertekening van het reglement.
    Voor meer informatie over de uitleenbox en de bijhorende documenten, kijk hier.
  • Contactpersoon: Hanne Vercampt, hanne.vercampt@uhasselt.be

Het Ecotron Mysterie

 


De Ecotron is een unieke, hoogtechnologische onderzoeksinstallatie waarin onderzoekers van UHasselt de effecten van klimaatverandering op de biodiversiteit bestuderen. 
De Ecotron maakt deel uit van het Field Research Centre, de wetenschappelijke uitvalsbasis van UHasselt voor internationaal toponderzoek rond biodiversiteit en klimaat in het Nationaal Park Hoge Kempen.

Introductiefilm Ecotron Universiteit UHasselt

Aan de hand van groepsopdrachten ontrafelen leerlingen op zelfstandige wijze het 'hoe' en het 'waarom' van deze onderzoeksinstallatie. Leerinhouden die aan bod komen zijn de koolstofkringloop, ecosystemen en ecosysteemdiensten, biodiversiteit, klimaat en onderzoeksmethoden.
Na een voorstelling van hun groepswerk, worden leerlingen rondgeleid in de Ecotron. De hele activiteit wordt begeleid een hiervoor door UHasselt opgeleide Ranger van het Nationaal Park.

  • Voor wie: leerlingen tweede en derde graad SO,
    min 12 en max. 50 deelnemers
  • Data: het hele schooljaar te reserveren via deze inschrijvingslink
  • Duur: 2,5 uur
  • Locatie: Field Research Centre UHasselt - Zetellaan 52 - 3630 Maasmechelen (Eisden)
  • Prijs: de activiteit bieden we gratis aan voor scholen die met klasgroepen op bezoek komen
  • Contactpersoon: Hanne Vercampt, hanne.vercampt@uhasselt.be

Klik hier voor meer info en reservatie.

Biomedische wetenschappen

Hoe kan DNA-analyse gebruikt worden in biomedisch onderzoek en CSI?

Leerlingen worden even ondergedompeld in het wetenschappelijk onderzoek dat wetenschappers uitvoeren aan het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) van UHasselt.
Aan de hand van een aantal experimenten maken de leerlingen kennis met enkele aspecten van het DNA-onderzoek. DNA wordt onder andere gebruikt in het onderzoek naar de ontrafeling van het ziekteproces bij multiple sclerose (MS) en voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor deze ziekte. Een bekende toepassing is ook de identificatie van een verdachte van een misdaad op basis van zijn genetische vingerafdruk.

Elke leerkracht geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de nodige technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.


Hiervoor organiseren we een voorbereidende workshop op woensdag 24 november 2021 | 14u00 - 17u00.
Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas.
De workshop voor leerkrachten is gratis. Hiervoor schrijf je verplicht in via dit inschrijvingsformulier.

  • Voor wie: leerlingen zesde jaar SO, met sterke affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per halve dag
  • Data: van 26 januari t.e.m. 1 februari 2022, telkens een halve dag | 9u00 - 12u00 of 13u00 - 16u00
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria biomedische wetenschappen, lokaal G44
    Contactpersoon: Hanne Oosterbosch, hanne.oosterbosch@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

De activiteit is volzet.

Chemie

Chemie en industrie                                 

Tijdens dit practicum experimenteren leerlingen niet alleen met kunststoffen, maar ze bereiden zelf kunststoffen en leren ze identificeren.

Opm: extra veiligheidsmaatregel bij inschrijving voor dit practicum!
Iedereen is verplicht is om een mondmasker te dragen in het labo. Daar dit extra risico's naar brandveiligheid teweeg brengt, verwachten we dat de leerlingen vlot met een bunsenbrander kunnen werken. Gelieve deze vaardigheid in de klas aan te leren om de brandveiligheid in het labo te kunnen garanderen.


Nanochemie: de wereld van de kleine deeltjes

Leerlingen vergelijken de eigenschappen van zelfgemaakte zonnecrème waarin al dan niet nanodeeltjes aanwezig zijn.

Link naar het lesmateriaal

  • Voor wie: 
    Het practicum 'Chemie en industrie': leerlingen zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per groep en max 2 groepen gelijktijdig
    Practicum 'Nanochemie: leerlingen vijfde en zesde jaar SO met affiniteit voor wetenschappen, max 24 leerlingen per groep en 1 groep gelijktijdig.
  • Data: van 24 januari t.e.m. 3 februari 2022, telkens een halve dag | 9u00 - 11u30 of 13u00 - 15u30
  • Benodigdheden:
    Chemie en industrie: laboshort en glazen bokaal voor synthese bakeliet
    Nanochemie: laboshort
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - Didactische laboratoria chemie - blok F (Wetenschapstoren)
  • Contactpersonen: Hilde Breemans, hilde.breemans@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven

Economie - Dag van de Duurzaamheid

Datum: donderdag 21 april 2022     

Studenten van de Educatieve Master Economie organiseren de Dag van de Duurzaamheid voor leerlingen van de derde graad ASO of TSO met een (bedrijfs)economische basisopleiding. De studenten worden hierbij deskundig begeleid door de vakdidactici economie van de UHasselt (Karolien Vlayen en Tom Kuppens).

De Dag van de Duurzaamheid 2022 zal in het teken staan van de Donuteconomie: een economie die naar een veilige en rechtvaardige wereld voor iedereen streeft, en dat binnen de maximale draagkracht van onze planeet. Het concept werd ontwikkeld en bedacht door Oxford-econome Kate Raworth, die in 2017 wereldberoemd werd met haar boek "Donuteconomie: in zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw".

Doorheen de dag ontdekken leerlingen waarom de transformatie naar een alternatief economisch systeem (één dat losstaat van oneindige economische groei) cruciaal is, maken ze kennis met Kate Raworth en haar concept van de Donuteconomie, en leggen ze de link met de Sustainable Development Goals (SDG's), de circulaire economie en andere economische, duurzame pijlers. Dit alles doen ze tijdens transformatieve en interactieve workshops, al dan niet met een donut in de hand!

Door met je leerlingen deel te nemen aan deze dag realiseer je de specifieke en/of vakoverschrijdende eindtermen op het vlak van duurzaamheid en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. We anticiperen maximaal op de nieuwe sleutelcompetenties op het vlak van duurzaamheid.

We houden uiteraard rekening met de veiligheidsvoorschriften om deze dag in optimale en veilige omstandigheden te kunnen laten plaatsvinden. Vergeet ook zeker je mondmasker niet mee te brengen.

Per leerkracht en school kunnen maximaal 25 leerlingen worden ingeschreven.


  • Voor wie: leerlingen van de derde graad ASO of TSO met een (bedrijfs)economische basisopleiding
  • Datum: donderdag 21 april 2022 | 9u00 - 16u00
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Charlotte Adriaensens, charlotte.adriaensens@uhasselt.be

De activiteit is volzet, inschrijven is niet meer mogelijk.

Fysica

Maak je eigen zonnecel met nanomaterialen

Het leerlingenpracticum 'Maak zelf je eigen zonnecel met nanomaterialen' streeft doelstellingen uit het elektromagnetisme en de vakoverschrijdende eindtermen 'omgeving en duurzame ontwikkeling' en (voor het ASO) technisch-technologische ontwikkeling.
De energiebehoefte van de mensheid groeit voortdurend. Het is onhoudbaar om onze honger naar energie te stillen met fossiele brandstoffen: deze zijn immers erg vervuilend en ze dragen bij tot de verandering van ons klimaat door de uitstoot van broeikasgassen. Gelukkig zijn er intussen heel wat alternatieven, waarvan de zon misschien nog wel de belangrijkste is.

'Klassieke' zonnecellen werken op basis van een fotovoltaïsch principe: lichtenergie wordt omgezet in elektrische energie, typisch door gebruik te maken van een halfgeleider zoals silicium. Er bestaat echter ook zoiets als een Grätzel-zonnecel, die leentjebuur speelt bij de natuur en het proces van fotosynthese tracht na te bootsen door slim gebruik te maken van nanotechnologie.
In het practicum 'Maak je eigen zonnecel met nanomaterialen' bouwen en testen we een Grätzel-cel en gaan we na welk vermogen we ermee kunnen opwekken.

Maximum 24 leerlingen



Kernproeven

Het leerlingenpracticum 'Kernproeven' streeft doelstellingen uit de kernfysica na.
De kernrampen in Tsjernobyl en Fukushima, de scheurtjes in de reactorbaden van de kerncentrales van Doel en Tihange, de kernuitstap,...
Kernenergie komt regelmatig in het nieuws, en helaas vaker negatief dan positief. We kunnen daardoor al eens vergeten dat radioactiviteit ook aangewend wordt in de medische wereld, bijvoorbeeld voor diagnose en therapie, en dat er ook uitgebreid onderzocht wordt welke plaats kernenergie kan innemen in een klimaatneutrale energievoorziening.

Om het ontastbare toch tastbaar te maken, maken we in dit practicum ioniserende straling zichtbaar en gaan we op zoek naar de eigenschappen van radioactieve straling gekoppeld aan afstand en afscherming. Zo weten we ook hoe we ons kunnen beschermen.

Maximum 24 leerlingen


Rocket Science 

Het leerlingenpracticum 'Rocket Science' streeft doelstellingen uit de mechanica na.
Je hoort het vaak: iets dat moeilijk is, wordt bestempeld als 'rocket science', iets dat door gewone stervelingen niet te begrijpen valt.
Maar... de basis van de werking van een raket ligt eigenlijk gewoon in de wetten van Newton, en het maakt hoegenaamd niet uit of die raket voortgestuwd wordt door brandstof of door water (of nog iets anders, natuurlijk). Met wat kinematica en dynamica kunnen we proberen te  voorspellen hoe de vlucht van een waterraket er zal uitzien.

In het practicum 'Rocket Science' voeren we een indoor raketlancering uit, waarbij de druk in de raket en de kracht op de raket worden geregistreerd. Deze gegevens verwerken we om te voorspellen welke hoogte de waterraket zal halen. Vergelijken van verschillende vullingen laat ons toe het optimum te bepalen, dat we dan uiteindelijk ook gebruiken om ook outdoor een raket te lanceren.

Maximum 20 leerlingen

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO met affiniteit voor wetenschappen
  • Data:  op aanvraag, halve dag op donderdag (uitzonderingen mogelijk)
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - 3590 Diepenbeek - projectlaboratorium fysica
  • Contactpersonen: Jelle Vodnik, jelle.vodnik@uhasselt.be en Ilse Engelen, ilse.engelen@uhasselt.be

Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag

Inschrijven

Informatica

Roadmap to robotics: Physical computing en meer adhv de micro:bit en de Raspberry Pi

Een micro-controller, een arduino, een raspberry pi, een lego mindstorm, een micro:bit, … de lijst van ontwikkelboardjes die het mogelijk maken om op een creatieve manier interactieve systemen te ontwerpen, te bouwen en te programmeren wordt steeds langer en toegankelijker.

In deze workshop gebruiken we de micro:bit een ontwikkelboardje van minder dan 20 euro per stuk. We starten met een overzicht van de standaard onboard kenmerken (LEDs, buttons, pins, sensors, communication,…).
Daarna kijken we hoe we de micro:bit kunnen programmeren. Dit kan standaard op twee manieren: blockbased of met Python.

Door code te ontwikkelen koppelen we de input van sensoren aan de output van actuatoren. Aan de hand van kleine projectjes tonen we vervolgens verschillende toepassingen (bijvoorbeeld hoe je de middelpuntvliedende kracht kan bepalen door een microbit te bevestigen aan een draaiend fietswiel). Daarna kan de creativiteit zegevieren.
Het programma bespreken we in overleg met de leerkracht en stemmen we af op de groep.

  • Voor wie: leerlingen uit de tweede of derde graad SO, max. 25 leerlingen
  • Data: op aanvraag, 3 lesuren
  • Locatie: klaslokaal in school (computerlokaal + beamer)
  • Benodigdheden: computer met internetbrowser voor elke leerling
  • Contactpersoon: Thijs Vandenryt, thijs.vandenryt@uhasselt.be
Inschrijven

Het algoritme ontraadseld (SMA)

Het aanbevelingsalgoritme van Netflix, het rankingalgoritme van Google, het GPS-algoritme, de algoritmes van Facebook en Twitter voor het samenstellen van jouw persoonlijke tijdlijn,… de lijst is eindeloos en toch weten velen niet wat een algoritme juist is.
In deze workshop komen verschillende algoritmes aan bod en we tonen hoe algoritmes  specifieke problemen oplossen. Aan het Nobelprijswinnende “Stable Marriage Algoritme” (SMA) besteden we meer aandacht.

Het SMA is een oplossing voor een gekend toewijzingsprobleem uit de wiskunde, de economie en de informaticawetenschappen. Het SMA heeft als doel partners aan elkaar te koppelen op zo’n manier dat er “stabiele” relaties ontstaan.

Het voordeel van het SMA is dat het voor iedereen toegankelijk is (er komt geen wiskunde aan te pas), dat je het zelf handmatig kan uitvoeren of door de computer, dat je kan bewijzen dat het werkt, dat je de efficiëntie vrij makkelijk kan inschatten EN … dat er een belangrijke levensles uit voortkomt.

We introduceren, tonen en bewijzen dit algoritme aan de hand van een praktisch voorbeeld. Je voert het algoritme eerst zelf handmatig uit vooraleer we de computer het werk laten overnemen. De computer laat toe om - ook bij grote sets - snel tot de oplossing komen.

Het SMA toont hoe computationeel denken en het gebruik van de computer oplossingen oplevert die anders moeilijk haalbaar zijn.

  • Voor wie: leerlingen derde graad SO, tweede graad is mogelijk afhankelijk van de voorkennis, max. 25 leerlingen
  • Data: op aanvraag, 2 lesuren
  • Locatie: klaslokaal in school (geen computerlokaal, wel beamer)
  • Contactpersoon: Thijs Vandenryt, thijs.vandenryt@uhasselt.be
Inschrijven

Industriële ingenieurswetenschappen

Electronics, back to the basics

We gaan terug naar de basics van de elektronica. Deze workshop is een échte doe-activiteit waarin je basisschakelingen uit de elektronica in elkaar knutselt. Je maakt kennis met diverse technieken die aan de basis liggen van onze hedendaagse informatiemaatschappij.

Uiteraard staan we ook open voor andere voorstellen (na overleg) zoals;
Hoe fascinerend kan het hedendaagse handsolderen zijn als je merkt dat de schakeling nadien feilloos werkt? Wat is groene elektronica? Hoe kun je schakelingen simuleren op pc? Hoe werkt energiezuinige ledverlichting? Hoe richt je een satellietschotel?

Het antwoord op al deze vragen krijg je tijdens de workshop en tijdens het maken van je eigen knutselding als aandenken.

  • Voor wie: leerlingen derde graad ASO en TSO uit wetenschappelijke richtingen
    max. 14 leerlingen
  • Data: op aanvraag vanaf oktober tot en met mei, 2 à 3 uur
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw H - labo H-D001 - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Frank Appaerts, frank.appaerts@uhasselt.be
Inschrijven

Arduino 101 

Arduino is een open-source elektronica prototyping platform, gebaseerd op flexibele en gemakkelijk te gebruiken hard- en software. Door middel van speciale ingangen en enkele sensoren kan de Arduino zeer eenvoudig zijn omgeving waarnemen en met behulp van zijn uitgangen kan hij hierop reageren (aansturen van een alarm, verlichting, motor, twitter posts...).
Het programma passen we aan, we houden hierbij rekening met de voorkennis van de leerlingen (in samenspraak met de leerkracht).

  • Voor wie: leerlingen derde graad ASO en TSO (D en D/A finaliteit) uit wetenschappelijke richtingen, max 15 leerlingen maar er kan in meerdere groepen gewerkt worden.
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw H - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Thijs Vandenryt, thijs.vandenryt@uhasselt.be
Inschrijven

Virtuele simulatie van werken in industriële Nucleaire omgeving 

Het werken in een medisch-nucleaire (vb nucleaire geneeskunde) of nucleaire omgeving (vb nucleaire site in ontmanteling) vraagt de juiste kennis en opleiding op gebied van stralingsbescherming en nucleaire veiligheid.
Het is van groot belang dat werkers goed getraind zijn voor ze gaan werken op een dergelijke site en potentieel in contact komen met hoge stralingsvelden. Dankzij moderne Virtual Reality (VR) technologie kunnen werknemers reeds bij voorbaat leren in een realistische (virtuele) omgeving die nauw aansluit bij de industriële realiteit.
In de praktische workshop stomen wij de leerlingen klaar via deze virtuele omgeving om op een veilige manier handelingen te verrichten in een (medisch-) nucleaire omgeving.

  • Voor wie: leerlingen derde graad met sterke affiniteit (ingenieurs)wetenschappen,
    min 8 - max 16 leerlingen
  • Data: 1 en 3 maart 2022 | 9u30 - 12u00 of 13u00 - 15u30
  • Benodigdheden: pen, papier, labojas (als deze beschikbaar is)
  • Locatie: UHasselt – Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw H - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Wouter Schroeyers, wouter.schroeyers@uhasselt.be
Inschrijven

Project Engineering Skills (PES)

Heb je zin in meer dan een workshop? Wil je met je klas een project opzetten? De theorie rond fysica, mechanica, elektriciteit en elektronica en grafisch ontwerpen omzetten in praktijk? En daarmee de uitdaging aangaan met onze studenten? Dan is Project Engineering Skills (kortweg PES) iets voor jullie!
Het bouwen van een katapult, een bowlinglanceermachine... daar draait het om in PES.
In mei 2022 organiseren we een competitiedag waarop alle teams het tegen elkaar opnemen.
Welke secundaire school wil volgend schooljaar meestappen in dit project en de uitdaging aangaan? Interesse? Schrijf je dan in. Heb je toch nog vragen, contacteer wim.deferme@uhasselt.be.

  • Voor wie: leerlingen zesde jaar SO
  • Data: tweede semester met als slot een competitiedag in mei 2022
  • Locatie: projectwerk op eigen school, met competitiedag aan UHasselt - campus Diepenbeek
  • Inschrijven: tot en met 17 januari 2022
  • Contactpersoon: Wim Deferme, wim.deferme@uhassel.be
Inschrijven

Voor onderstaande workshops, meer informatie op Technologiecampus Diepenbeek:

  • Proeven van thermodynamica in het lab
    In het labo thermodynamica voeren de leerlingen proeven uit over de
    leerstof die in de klas aan bod kwam.
  • Van geheimschrift tot high tech cryptografie
    In deze workshop leer je om berichten te versleutelen en ook om ze te
    kraken.
  • Computers kleuren met licht. Workshop in Java
    We programmeren allerlei onverwachte effecten met kleur in
    de programmeertaal Java.
  • Overzicht/inzicht in de digitale wereld van de cryptocurrencies
    In deze workshop proberen we een overzicht te geven van de bekendste cryptomunten. We tonen welke principes en algoritmes er schuil gaan in deze digitale wereld, barstensvol buzz-words.
  • Overal kunststoffen
    Na een inleiding in de kunststofmaterialen zien de leerlingen hoe
    materiaaleigenschappen getest worden in het labo.
  • Allemaal beestjes
    Met behulp van enkele technieken onderzoek je waar micro-organismen
    allemaal uithangen.
  • Pijn of koorts? Ontdek de werking en synthese van aspirine
    Je leert hoe medicijnen werken in het lichaam en je maakt zelf aspirine.

De opleiding industriële ingenieurswetenschappen is een gezamenlijke opleiding van UHasselt en KU Leuven.

Mobiliteitswetenschappen

Moving forward met gis en gps 

Zelfs tijdens de lockdown waren we getuige van ontwikkelingen in mobiliteit en IT! Elon Musk lanceerde nog eens 60 satellieten (zichtbaar met het blote oog) en wil – met zijn in totaal 12.000 satellieten - de hele wereld voorzien van supersnel internet vanuit de ruimte (lees: zelfrijdende auto’s).
Tijdens deze (online) workshop maken de leerlingen kennis met het geografisch informatiesysteem (gis) en het global positioning system (gps).
Via een stellingenspel komen de leerlingen alles te weten over het ontstaan, de werking en de toepassingen van gis en gps.

Vervolgens leren de leerlingen op de UHasselt campus of in de omgeving van de school (in groepjes) navigeren met een gps en maken zij gebruik van gps-gebaseerde technologieën, zoals de app: route2school. Met deze app nemen de leerlingen tijdens het navigeren foto’s van knelpunten en andere verkeersgerelateerde items.
In het derde deel van de workshop bewerken de leerlingen achter de computer - op een speciale gis-gebaseerde website - de verplaatsingen, foto’s en opdrachten die zij uitvoerden op de campus of schoolomgeving en maken zo zelf een bereikbaarheidskaart van de campus/ school.

*Locatie:
-  Campusmodule - Universiteit Hasselt
-  Klasmodule - School

Duur: 2 à 2.5 uur

Praktische informatie voor de leerkracht (lesmateriaal)


Safety First! Afleiding in het verkeer

Safety First! In deze interactieve workshop schetsen wij eerst een ruimer kader van mobiliteit en verkeers(on) veiligheid. We kijken hierbij zowel naar de Vlaamse, Belgische en internationale context en maken een onderscheid in het profiel van een bestuurder: leeftijd, geslacht, vervoersmiddel…
In een tweede luik gaan uw leerlingen via een uitdagende quiz dieper in op een aantal volkswijsheden en clichés met betrekking tot alcohol en de gevaren van gsm gebruik in het verkeer. Ben je nu meer dronken van whisky dan van bier? Wat kan je doen om sneller nuchter te worden? Vanaf wanneer beïnvloedt alcohol je rijgedrag? Wat is alcohol en wat gebeurt er als je met een rietje drinkt? Is sms’en achter het stuur gevaarlijker dan rijden onder invloed?
Tot slot ontdekken de leerlingen in het derde luik hoe het voelt om dronken achter het stuur te zitten in de rijsimulator of om al rijdend sms'en te versturen. Ze testen hun reactievermogen met lampjes. Ook leggen ze 'in dronken toestand' een hindernissenparcours af met promillebrillen.

In deze workshop ondervinden jongeren dus aan den lijve wat de impact van hun verkeersgedrag is op hun verkeersveiligheid.

*Locatie:
-  Campusmodule - Universiteit Hasselt: rijsimulator, reactievermogen tester en promillebrillen - 
Universiteit Hasselt – Wetenschapspark gebouw 1, 3590 Diepenbeek
-  Klasmodule - School: promillebrillen. App om het reactievermogen te testen beschikbaar 
Duur: 2 à 2,5 uur

Praktische informatie voor de leerkracht (lesmateriaal)


'Duurzaam Verkeren': verkeers(on)leefbaarheid… voor iedereen belangrijk, maar een vaag begrip

In deze workshop bekijken we de verkeers(on)leefbaarheid aan de hand van de begrippen: barrièrewerking, oversteekbaarheid, sluipverkeer, verkeersdruk en mobiliteitsbeleid en stellen de leerlingen aan de hand van een buitenopdracht met een speedgun, geluidsmeter en meetwiel zelf een verkeersleefbaarheidsindex op.

De groeiende vraag naar mobiliteit vraagt ook aandacht voor het leefmilieu, zonder de sociale en economische functie van mobiliteit te ondermijnen. Het begrip verkeersleefbaarheid bevat zowel objectieve als subjectieve elementen, speelt lokaal als regionaal af, binnen als buiten de bebouwde kom.

Voor de ene persoon is sluipverkeer naar de universiteitscampus de boosdoener, terwijl voor de ander de oversteekbaarheid bij de campus uiterst belangrijk is. De handelaar in de buurt bekijkt al die auto’s van studenten als potentiële klanten, maar andere klanten en buurtbewoners winkelen liever in een autovrij centrum. En de wegbeheerder? Die constateert dat de verkeersdruk aanvaardbaar is, maar dat het parkeren tot overlast leidt.

Hoe leefbaar is uw schoolomgeving en hoe leefbaar is de campus van de Universiteit Hasselt. Ontdek het tijdens deze workshop.

*Locatie: 
-  Campusmodule - Universiteit Hasselt: speedgun, meetwiel, geluidsmeter
-  Klasmodule - School: app om snelheden en geluid te meten zijn beschikbaar

Duur: 2 uur


Mobiliteit, mee met de tijd

Het beweegt op het vlak van mobiliteit. Of net niet, want tot voor Corona stonden we stil. Nu hebben veel Belgen de fiets her(ontdekt). Dus ook vandaag kunnen we ons nauwelijks inbeelden hoe snel en radicaal de wereld de volgende jaren zal veranderen.

In deze korte lezing, proberen we een beeld te scheppen van mobiliteit doorheen de tijd. Daarvoor keren we eerst terug in de tijd. Dan blikken wij vooruit: Wat wordt het vervoersmiddel van de toekomst? Hoe organiseren we het het openbaar vervoer? Hoe lossen we de files op? Hoe verzoenen we de economie en het aspect duurzaamheid?
Een beetje meer elektrisch, een beetje meer rekeningrijden, een beetje minder autogebruik.
De steeds groeiende vraag naar mobiliteit moet gecombineerd worden met aandacht voor het leefmilieu, zonder hierbij de sociale en economische functies van mobiliteit te ondermijnen.

*Locatie: 
-  Campusmodule - Universiteit Hasselt
-  Klasmodule - School

Duur: in samenspraak af te spreken


  • Voor wie: max. 20 leerlingen derde graad ASO en TSO met minimum 4 uur wiskunde
  • Data: op aanvraag
  • *Locatie, we bieden verschillend mogelijkheden aan:
    -  op de campus (afhankelijk van de corona maatregelen): buiten workshop met een bubbelklas.
    -  klasmodule bij u op school mét een begeleider van mobiliteitswetenschappen
    -  online klasmodule waarbij een begeleider mobiliteit online de theorie geeft
    -  klasmodule voor en door de leerkracht.
    Deze mogelijkheden in samenspraak en afhankelijk van de uitleenmogelijkheden van het materiaal zoals promillebrillen, speedguns,…
    De presentaties zijn beschikbaar voor leerkrachten
  • Contactpersoon: Virginie Claes, virginie.claes@uhasselt.be

Gelieve bij de opmerkingen te vermelden als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.

Inschrijven

Makerspace @PXL en UHasselt

Laserkraft 3D

Een van de meest veelzijdige toestellen in onze hedendaagse ‘maakeconomie’ is de lasercutter, een toestel waarmee je allerhande materialen – hout, leer, plexiglas, spiegels, noem maar op – zeer nauwkeurig kan snijden en graveren. Wie het toestel slim gebruikt, kan zonder al te veel problemen ook 3D-objecten creëren, sneller zelfs dan een 3D-printer dat kan. In deze workshop zetten we jullie zelf aan het werk in onze Makerspace: jullie maken vertrekkend van één of meerdere vectortekeningen een eigen, uniek 3D-klasportret. Hoe? Wat? Waar? Well, come and see…

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be

Any Way the Wind Blows

Vanaf welke windsnelheden werkt een windmolen? Wanneer is er té veel wind? En welk rendement kan een windmolen halen? In deze workshop worden jullie in onze Makerspace zelf aan het werk gezet: jullie krijgen drie verschillende types windmolens onder jullie hoede en bepalen – vertrekkend van een aantal parameters – het meest optimale rendement.

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO, afhankelijk van de studierichting kan de leerkracht de keuze maken om dit onderwerp meer wiskundig of eerder praktisch te benaderen
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be

Club Bruggen

In deze workshop gaan jullie in groepjes aan de slag in onze Makerspace en leren jullie al doende – via trial & error – hoe je een goede, sterke, stevige brug bouwt. Jullie nemen het in groepjes tegen elkaar op en proberen elkaar de loef af te steken door de stevigste brug te bouwen, met behulp van onze lasercutter. Wie wordt er de enige echte ‘Club Bruggen’-kampioen?

  • Voor wie: leerlingen derde graad secundair onderwijs ASO en TSO, afhankelijk van de studierichting kan de leerkracht de keuze maken om dit onderwerp meer wiskundig of eerder praktisch te benaderen
  • Data: op aanvraag, halve dag
  • Locatie: Makerspace PXL/UHasselt, Universitaire Campus – Agoralaan – Gebouw H, 3590 Diepenbeek
  • Inschrijven: stuur een mailtje naar makerspace@pxluhasselt.be 

Makerspace @ PXL/UHasselt is een gezamenlijk initiatief van UHasselt en PXL.