Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Judith Fraussen En Veerle Somers
01 jul

250.000 euro vanuit Wings for Life voor ruggenmergonderzoek UHasselt

BIOMED-onderzoekers dr. Judith Fraussen en prof. dr. Veerle Somers krijgen van de internationale organisatie Wings for Life samen 250.000 euro voor hun ruggenmergonderzoek. Als één van de weinige onderzoeksgroepen ter wereld, onderzoeken zij bloed- en weefselstalen van personen met traumatische ruggenmergletsels.

Annelies Ivokopie
21 apr

Belangrijke stap naar ontwikkeling biologisch tandglazuur

Schade aan tandglazuur en gaatjes worden tot op vandaag hersteld door tandartsen met behulp van een synthetische vulpasta. Er bestaat hiervoor geen natuurlijk alternatief. Maar een nieuw 3D-model met menselijke tandstamcellen kan hier in de toekomst mogelijk verandering in brengen.

Paul Henry Denis En Martijn Mertens 07
02 mrt

Beloftevolle stap in perovskietzonnecellen: organische bouwstenen zorgen voor veel grotere stabiliteit

Onderzoekers van imo-imomec (imec/UHasselt) zijn er binnen de samenwerking EnergyVille in geslaagd om organische bouwstenen in perovskietzonnecellen te integreren, waardoor zowel de thermische- als de vochtstabiliteit van het materiaal aanzienlijk verbetert.

24 jan

SALKTurbo-project ‘XR-Huis’ verhoogt bedrijfsinnovatie door eXtended Reality

Bedrijven helpen om hun innovatie- en concurrentiekracht te verhogen door XR-technologie te gebruiken. Dat is het doel van het SALKTurbo-project XR-Huis, dat de expertise over eXtended-Reality van alle Limburgse kennisinstellingen bundelt.

Officiele Opening
17 sep

UHasselt opent Science Tower

Op 17 september is de Science Tower van Universiteit Hasselt officieel geopend door Vlaams minister Wouter Beke en Limburgs gedeputeerde Tom Vandeput, voorzitter LSM. “In deze toren van vijf verdiepingen kunnen onze studenten en onderzoekers van de opleidingen fysica, chemie en het toekomstige materiomics terecht in state-of-the art didactische labo’s en onderzoekslabo’s”

Thomas Pesquet OSCAR QUBE
03 sep

Magnetometer OSCAR-QUBE UHasselt succesvol geïnstalleerd in ruimtestation ISS

ESA-astronaut Thomas Pesquet heeft de diamantgebaseerde kwantummagnetometer van de UHasselt-studenten van OSCAR-QUBE geïnstalleerd in het ruimtestation ISS. Enkele uren later kregen de UHasselt-studenten, die de installatie live konden meevolgen in het Space Applications Services Zaventem, de eerste data over het magnetische veld rond de aarde binnen.

21 04 02 Persmoment Oscar Qube 14 (1) Min
29 aug

Diamanten kwantummagnetometer UHasselt op weg naar ruimtestation ISS

29 augustus, een historische dag voor Universiteit Hasselt. Aan boord van de SpaceX CRS 23 vliegt de unieke diamanten kwantummagnetometer van het UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE naar het ruimtestation ISS om er het magnetische veld rond de aarde in kaart te brengen.

Pieter Meyns Yvette Kerkum (1)
15 apr

Hoogtechnologisch bewegingslab UHasselt onderzoekt revalidatietechnieken in VR-omgeving

De faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt beschikt vanaf nu over het hoogtechnologisch bewegingslab GRAIL. Een lab dat bestaat uit een geavanceerde loopband met een platform dat onder meer de stapkracht meet, een scherm waarop een virtuele omgeving wordt geprojecteerd en talloze camera’s die het evenwicht en iedere beweging van de proefpersoon nauwgezet registreert en analyseert.

OSCAR QUBE Uhasselt (1)
01 apr

Unieke kwantummagnetometer van UHasselt-studenten klaar voor ruimtevlucht naar ISS

Het UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE legt de laatste hand aan hun diamantgebaseerde kwantummagnetometer.

Instrumented Vehicle Wagen
17 dec

IMOB UHasselt test in gloednieuwe onderzoekswagen rijtechnologieën uit

Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van UHasselt gaan in een speciaal hiervoor uitgeruste onderzoekswagen hun nieuwste rijtechnologieën uittesten op de weg.

1 Rolling Solar
20 nov

Geluidsschermen met geïntegreerde zonnepanelen tonen hun grote energiepotentieel

Onderzoekers van Universiteit Hasselt en imec bouwen binnen de samenwerking van EnergyVille een 13 meter lange proefopstelling van geluidsschermen met geïntegreerde zonnecellen.

Koen Vandewal En Sam Gielen 03 (2)
23 okt

Nieuwe belangrijke stap in ontwikkeling goedkope, printbare sensoren

Onderzoekers van UHasselt, Swansea University en de Universiteit van Dresden hebben grote stappen gezet in de ontwikkeling van infraroodsensoren uit goedkope, printbare elektronica.