Bachelor en master handelswetenschappen

Waarom handelswetenschappen studeren?

Bachelor & master • 180 + 60 studiepunten • Nederlandstalig


  • Je leert managen en ondernemen via real-life situaties.
  • Je doet kennis op die sterk praktijk- en toepassingsgericht is.
  • Je wordt een multi-inzetbare professional.
  • Je start tijdens je opleiding een eigen onderneming.

 

Download de brochure
1E Snelle Verwerking Apart Voor Brochure 001

Hoe ziet de opleiding eruit?

Je doet kennis op die sterk praktijk- en toepassingsgericht is

Je bouwt kennis op door real-life bedrijfsproblemen en business cases op te lossen. Zo krijg je de theorie en onderzoeksmethoden onder de knie die je nodig hebt om bedrijven en hun omgeving te analyseren. Bovendien is er een sterke link met het bedrijfsleven waardoor we je klaarstomen om zelf de arbeidsmarkt op te gaan.

Brede basiskennis

  • Bedrijfseconomische domeinen: bedrijfskunde, economie, boekhouden, financiën, marketing, logistiek…
  • Je kwantitatief-analytisch vermogen wordt aangesterkt in opleidingsonderdelen zoals wiskunde en statistiek.
  • Ook is er aandacht voor algemeen vormende disciplines zoals psychologie en rechten.
  • Eveneens hebben ondernemerschapsvaardigheden een prominente plaats in de opleiding.

Ondernemerschap staat centraal

Als handelswetenschapper verwerf je kennis en vaardigheden uit verschillende functionele bedrijfsdomeinen (boekhouden, marketing, logistiek…) en leer je de kennis uit de verschillende domeinen linken. Tijdens de opleiding word je geconfronteerd met complexe bedrijfsproblemen waarvoor een reële oplossing moet worden gevonden aan de hand van aangeleerde modellen en methodes. In je latere carrière zal je als handelswetenschapper de vruchten kunnen plukken van deze aangeleerde oplossingsgerichte managementvaardigheden. Elk jaar is er een praktijkgericht opleidingsonderdeel waarin je je kennis integreert in een project. Zo analyseer je bijvoorbeeld tijdens de bedrijfsscan een onderneming vanuit verschillende invalshoeken en geef je als een echte professional advies op maat. Meer nog: samen met enkele medestudenten start je een eigen onderneming op! Deze ondernemingen vielen zelfs al regelmatig in de prijzen!

Begeleiding en ondersteuning

Onderwijsleeromgeving

Meer dan de helft van je contacturen zijn werkzittingen die interactief en in groepjes van maximum 40  studenten worden georganiseerd. Dit helpt om het studiemateriaal te verwerken. De docenten en assistenten staan steeds klaar om je te helpen met zowel inhoudelijke vragen alsook met andere vragen die je studiesucces kunnen bevorderen. De drempel tussen studenten en docenten is laag.

Snelle feedback

Om je maximaal te ondersteunen in het eerste jaar volgt je eerste examenperiode al na zeven weken. Op deze manier krijg je snel zicht of de opleiding bij je past en of je de studiemethode hanteert. De meeste vakken van het eerste kwartiel worden een tweede keer geëxamineerd na het tweede kwartiel. Hierdoor heb je de mogelijkheid om je studiemethode aan te passen en eventuele tekorten uit het eerste kwartiel op te halen.

Studiebegeleiding

Voor vakinhoudelijke ondersteuning en begeleiding kan je steeds met al je vragen terecht bij docenten en assistenten. Zoals al gezegd: de drempel is hier erg laag. 

Naast vakinhoudelijke ondersteuning zijn er ook begeleidingsmogelijkheden bij je studiemethode, -keuze en -loopbaan. Bij de studieloopbaanbegeleiders kan je terecht voor specifieke vragen over je opleiding, je studieprogramma, het aanvragen van vrijstellingen, een geïndividualiseerd traject, ... Bij de studiebegeleiders kan je terecht voor begeleiding bij studiemethode, studieplanning, studiekeuze, uitstelgedrag, faalangst, …

Septembercursus wiskunde

Voorafgaand aan het academiejaar organiseren we een septembercursus wiskunde. Tijdens deze week frissen we de voornaamste elementaire begrippen en rekentechnieken van wiskunde op waarvan we reeds voorkennis verwachten. Deelname aan deze septembercursus is niet verplicht, maar helpt je om het academiejaar goed te kunnen starten. Je kan je inschrijven voor deze gratis cursus nadat je bent ingeschreven aan UHasselt.

Link met onderzoek

Aan UHasselt is het onderwijs gebouwd op (eigen) actueel wetenschappelijk onderzoek. Tegelijk wordt ook zoveel mogelijk de link met de realiteit gelegd via bijvoorbeeld gastsprekers en casestudies.

Studeren in het buitenland

Erasmus

In het kader van Erasmus+ en andere uitwisselingsprogramma’s kan je een semester aan een buitenlandse universiteit (binnen of buiten Europa) studeren. Dit kan in het eerste semester van je derde bachelorjaar. De selectie gebeurt op basis van je studieresultaten, je talenkennis en je motivatie. Deelname tijdens je bachelor belet je niet om aansluitend aan je master een extra semester naar het buitenland te gaan.

Summer School

Wie geen lang studieverblijf in het buitenland wenst te ondernemen, maar toch een internationale ervaring wil opdoen, kan tijdens de zomermaanden deelnemen aan één van onze internationale summer schools die doorgaan in Spanje, Finland, Polen en Jordanië. Je brengt 2 à 3 weken aan een partneruniversiteit door samen met andere internationale studenten. Deelname aan een van deze summer schools levert je een credit op voor je keuzevak in derde bachelor en/of in de masteropleiding.

Bachelor

  • De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar).
  • In het eerste bachelorjaar zijn er 4 onderwijsperiodes (kwartielen) met examens na elk kwartiel.
  • Vanaf het tweede bachelorjaar zijn er 2 onderwijsperiodes (semesters) met examens na elk semester.

Bekijk hieronder het studieprogramma, of ga naar de studiegids voor actuele informatie.

Eerste bachelorjaar

SP: Studiepunten
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen.

Tweede bachelorjaar

SP: Studiepunten
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen.

Derde bachelorjaar

SP: Studiepunten
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen.

Wat ik heel waardevol vond, is het vak ondernemen, waarbij je ondergedompeld wordt in de wereld van het ondernemerschap. Samen met je teamgenoten ga je aan de slag om een bedrijf uit de grond te stampen. Je leert vooral hoe de theorie vanuit een academische insteek gekoppeld kan worden aan de praktijk,
Rob Janssens

Master

In je master ga je je in je afstudeerrichting specialiseren in een bepaald domein. Je volgt een aantal theoretisch vakken, maar maakt daarnaast ook kennis met de praktijk door het uitvoeren van een stageproject gelinkt aan je afstudeerrichting en schrijft ook een masterproef binnen dit domein.

In de master Handelswetenschappen ontwikkel je een holistische kijk op bedrijfsvoering. We baseren ons hiervoor op de fundamentele bouwstenen van een business model van een onderneming, met name welke waarde creëer je voor jouw klant en welke middelen heb je nodig om dit te realiseren. Dit combineert een handelswetenschapper met de nodige ondernemende en (inter)persoonlijke vaardigheden alsook een praktijkgerichte aanpak. Kortom, met deze master word je een ondernemende duizendpoot die in staat is om managementvraagstukken op te lossen en zo duurzame waarde te creëren voor organisaties en de maatschappij.

Dit doen we aan de hand van 3 opleidingsonderdelen:

  • In het opleidingsonderdeel Value Proposition Management bestudeer je business model design en transformaties, met nadruk op trends en duurzaamheid. Je leert de lean startup principes toe te passen voor het ontwikkelen van het business model van startups en innovaties voor KMO’s. Het vak focust op het creëren van wenselijke businessmodellen die optimaal inspelen op klantbehoeften. Je onderzoekt hoe klantgedrag, co-creatie en customer experience management bijdragen aan waardecreatie en klantloyaliteit. Daarnaast leer je consumentengedrag analyseren, hiervoor worden praktische tools zoals brand persona en customer journey mapping gebruikt.
  • In het opleidingsonderdeel Key Resource Management leer je de kernactiviteiten en -middelen van een duurzaam businessmodel te begrijpen. Je verwerft inzichten in de afstemming van de klantenvraag en beschikbare middelen binnen de supply chain en de positie van het aankoopbeleid binnen de bedrijfsprocessen. Er wordt ook aandacht besteed aan het opzetten van distributienetwerken, met speciale focus op logistiek in stedelijke omgevingen en e-commerce. Daarnaast leer je hoe je financiële prestatiemonitoring toepast voor startups en KMO’s door relevante KPI’s op te stellen op basis van de bedrijfsstrategie. Hiervoor gebruik je innovatieve maatstaven alsook financiële data om bedrijfsprestaties te volgen.
  • In het opleidingsonderdeel Sustainable Design Thinking ontwikkel je de nodige ondernemende vaardigheden om een duurzame oplossing te ontwikkelen, met focus op ecologische en human capital vraagstukken. Je leert hoe je creatieve ideeën genereert die inspelen op actuele duurzaamheidsuitdagingen. Verder worden er technieken aangereikt om ideeën te testen, waarbij je feedback verzamelt van klanten. Ook komen verschillende vormen van prototyping aan bod, waarbij je het idee visueel maakt en aanpast op basis van testen en feedback. Tot slot leer je de benodigde middelen, activiteiten en de financiële haalbaarheid van het businessmodel in kaart te brengen. Dit alles stelt je als masterstudent in staat duurzame en innovatieve oplossingen te ontwerpen die een antwoord kan bieden op bedrijfsuitdagingen.

Daarnaast maak je een keuze uit één van de volgende specialisaties:

Welke specialisaties zijn er?

Accounting, Auditing en Adviesverlening (NL)

Wat houdt het in?

In deze specialisatie leer je externe financiële rapportering en interne bedrijfsgegevens controleren en analyseren om zwaktes, risico’s en kansen te identificeren en verbeterpunten aan te reiken. Je krijgt een stevige basis in voortgezette financiële analyse, auditing en interne controle, aangevuld met actuele thema’s rond duurzaamheidsrapportering en fiscaliteit.

Opleidingsonderdelen en thema's

Financiële rapportering, controle en analyse (12 SP, semester 1): in dit opleidingsonderdeel kaderen we het belang van externe financiële en niet-financiële verslaggeving voor tal van stakeholders. Daarnaast leren we deze externe rapportering interpreteren en analyseren om vervolgens waardevolle adviezen te formuleren. We bekijken ook hoe de auditor de betrouwbaarheid van deze verslaggeving dient te waarborgen en in welke mate hierbij gesteund kan worden op interne controles. Daarnaast focussen we op het belang van continue financiële monitoring en leren we een gepaste managementrapportering opstellen. Tot slot bespreken we de belangrijkste fiscale consequenties van bepaalde beslissingen en staan we stil bij de meest relevante actuele uitdagingen binnen het domein (o.a. duurzaamheidsrapportering, steeds veranderende wetgeving,...).

Accounting cases (6 SP, semester 2): in dit opleidingsonderdeel krijg je de kans om de theorie uit het opleidingsonderdeel ‘Financiële rapportering, controle en analyse’ toe te passen op diverse cases die door toonaangevende bedrijven in zowel de audit-, accounting- als consulting sector aangeboden en mee begeleid worden. Op die manier ervaar je dat de werkelijkheid heel wat genuanceerder en complexer is dan handboeken vaak doen uitschijnen, maar leer je ook met deze complexiteit om te gaan. Daarnaast kan je via de diverse cases en gesprekken met verschillende personen uit het werkveld ontdekken welke aspecten van het vakgebied je het meest interesseren om zo tot een gerichte jobkeuze te komen.

Beroepsperspectieven

De specialisatie bereidt je voor op diverse functies zoals accountant, auditor, controller, financieel adviseur of managementrollen waaronder CFO. Maar ook als je zelf niet verantwoordelijk wordt voor het opstellen, analyseren, of controleren van cijfers in een bedrijf of organisatie, blijft inzicht in de cijfers essentieel om juiste beslissingen te kunnen nemen. Dankzij de nauwe samenwerking met de sector sluit de opleiding aan bij de marktbehoeften en biedt ze een unieke profilering als cijferexpert-adviseur.

Vragen?

Tensie Steijvers

Beleidsevaluatie (NL)

Wat houdt het in?

In de specialisatie Beleidsevaluatie richt je je op het ontwikkelen van vaardigheden voor het ontwerpen en evalueren van beleidsvoorstellen binnen organisaties. In het opleidingsonderdeel Ontwikkeling en Evaluatie van Beleid leer je methoden die helpen om de impact van beleidsvoorstellen te meten en te waarderen, zowel theoretisch als met praktische toepassingen. In het Lab Beleidsevaluatie pas je deze kennis toe op vrij te kiezen thema’s die aansluiten bij jouw eigen interesses, zoals gezondheidszorg, sport, personeel en digitalisering van werkprocessen. De interactie met medestudenten en experts levert je waardevolle feedback op, waarmee je jouw analyses kunt aanscherpen. 

Opleidingsonderdelen en thema's

Ontwikkeling en evaluatie van beleid (12 SP, semester 1): in het opleidingsonderdeel Ontwikkeling en Evaluatie van Beleid leer je de theorie en praktijk van de methoden voor beleidsevaluatie, zoals kosten-batenanalyse (KBA), kosteneffectiviteitsanalyse (KEA) en multi-criteria analyse (MCA). Dit zijn belangrijke methoden voor het evalueren van beleidsmaatregelen, projecten of investeringen. Het opleidingsonderdeel bestaat uit vier modules die je de kennis en vaardigheden bieden om de methoden toe te passen in zowel de publieke als de private sector. Je leert de basisprincipes van de evaluatiemethoden en hoe je een stapsgewijze analyse uitvoert door kosten en baten te identificeren, kwantificeren en waarderen. Verder worden geavanceerde onderwerpen behandeld, zoals gedragseconomie en experimenteel ontwerp, waarmee je de impact van beleidsmaatregelen beter kunt inschatten. Dit opleidingsonderdeel stelt je in staat om zelfstandig beleidsbeslissingen te onderbouwen met kwantitatieve analyses en toepasbare analysetechnieken in verschillende beleidscontexten, zoals gezondheidszorg, transport en bedrijfsinvesteringen.

Lab voor Beleidsevaluatie (6 SP, semester 2): in het opleidingsonderdeel Lab voor Beleidsevaluatie pas je de kennis en methodieken die je hebt opgedaan in het vak Ontwikkeling en Evaluatie van Beleid toe in een praktische setting, waarbij je zelf thema’s kiest die je interesseren. Je voert een volledige kosten-batenanalyse uit en doorloopt alle stappen van beleidsonderzoek, van het verzamelen van data tot het analyseren van kosten en baten. Je kunt kiezen voor thema’s die je interessant vindt, zoals personeelsbeleid in een KMO (bijv. bedrijfswagen aanbieden aan personeel of niet), hervorming van een bedrijf (bijv. outsourcen van IT-afdeling of niet), beleidsbeslissingen in ziekenhuizen (bijv. hoe patiëntveiligheid verhogen), of beleidskeuzes voor sportclubs (bijv. uitbreiding van een voetbalstadion). De keuzes worden samen met jou gemaakt.

Beroepsperspectieven

De combinatie van theorie en praktijk biedt jou een solide basis voor een carrière in zowel de private als de semi-publieke sector.

Vragen?

Wim Marneffe

Customer Centricity in a Digital World (ENG)

What Does It Entail?

This track focuses on helping you become a customer-centric manager or professional who effectively uses data and digital technologies in both commercial and non-commercial sectors. Customer centricity is a strategy that places the customer at the center of decision-making, ensuring that the organization’s products, services, and interactions are designed to meet (changing) customer needs, preferences, and expectations. The aim of customer-centric organizations is to be relevant to customers now and in the future, create positive customer experiences, build sustainable customer relationships, and ultimately drive organizational success by aligning every part of the organization around the customer. You will gain hands-on experience in managing customer experiences in a digital world and become familiar with digital applications and technologies (e.g., AI, VR, AR, IoT) that can be used to support and enhance customer centricity.

Courses and key topics

Customer Centricity and Digital Experience (12 ECTS, Semester 1): this course focuses on the foundations of customer centricity as well as the digital technologies supporting it. You will learn how to build customer-centric organizations, gather customer insights, and leverage digital technologies.
Applications of Customer Centricity (6 ECTS, Semester 2): this course builds on the principles of the course Customer Centricity and Digital Experience and provides practical hands-on applications. Specifically, we focus on various applications related to understanding customers and using these insights to optimize the digital customer experience.

Career prospects

There are many roles in commercial as well as non-commercial sectors that benefit from expertise in customer centricity and digital experiences. In non-commercial sectors ‘customers’ can, for instance, be patients, students, volunteers, or public service users. A customer-centric mindset is key in various roles focused on enhancing customer satisfaction and loyalty. Customer Experience Managers optimize the journey across touchpoints, while Customer Insights Specialists analyze data to understand behaviors and inform strategies. Relationship Managers focus on building strong connections to foster loyalty, and Customer Research Experts gather insights to guide product and service improvements. Digital Marketing Managers handle online campaigns, and Digital Service Managers ensure platforms are user-friendly and strategically aligned. Marketing Managers oversee campaigns to align with organizational goals, and Product Managers manage product lifecycles to meet customer needs. Brand Managers maintain brand identity, Patient Experience Officers improve patient interactions in healthcare, and Customer Success Managers work closely with customers to help them achieve their goals, strengthening engagement and loyalty. Each of these roles uses customer insights to drive positive experiences and build lasting relationships.

Questions?

Sara Leroi-Werelds

Data Science for Business (ENG)

What does it entail?

Data is an increasingly important asset for organizations to create business value and improve organizational efficiency and effectiveness. This track introduces you to the necessary knowledge and skills to unleash the full potential of data in a business setting. It does so by uniquely combining a technical and managerial focus.

Courses and key topics

Managing Data, Decisions and Processes (12 ECTS, Semester 1): this course starts with a focus on data and provides the necessary concepts and skills to handle data as it exists in a business context. You will start with the necessary data modeling concepts, which act as a common foundation for all other future data skills. Additionally, you will focus on the necessary skills to extract data from realistic data environments and how to prepare these data for future data analyses. Once you are comfortable with extracting and preparing data, the course will focus on the two aspects where data science shines within organizations, i.e., improving the quality of business decisions and business processes. For both aspects, you will learn a broad range of AI techniques to extract actionable insights from data.

Data Science for Business (6 ECTS, Semester 2): this course builds on the knowledge and skills from the first course, but shifts the focus to the managerial/business aspect of data science. You will be introduced to the domain of Business Intelligence, which covers how data can be transformed into actionable business insights that inform decisions. Additionally, we will also focus on the use of data science from a strategic perspective and recent trends in data science for business.

Career prospects

Upon successful completion of this track, you will possess a unique set of both business and data analytics skills, which will allow you to get involved in data science projects from a business perspective. You will be able to act as the crucial link between traditional business managers and technically educated data scientists. But also, if you pursue a career in more traditional management fields, you will possess a unique set of skills and knowledge that prepares you for the future of business, which will be increasingly data-driven.

Questions?

Benoit Depaire

 

This track is not available for HI or BI students

Entrepreneurial Governance (ENG)

What does it entail?

This track offers you a comprehensive exploration of governance in entrepreneurial contexts, combining theoretical insights with practical analyses and cases. On the one hand, you will study essential governance aspects throughout the lifecycle of companies, including startups, scale-ups, SMEs, and family businesses, while also examining the role of entrepreneurial ecosystems. On the other hand, you will conduct a governance scan of a chosen company and create an advisory report that identifies strengths and improvement suggestions. Through this hands-on, integrated approach, you will develop valuable skills to operate effectively as a future leader and advisor in the modern business landscape.

Courses and key topics

Foundations in entrepreneurial governance: from startup to longevity in family firms (12 ECTS, Semester 1): in this course, you will study essential governance aspects throughout the entire lifecycle of a company. You will gain insights into the unique governance challenges faced by startups, scale-ups, SMEs, and family businesses. Topics like setting up governance structures in young and growing firms, managing the impact of a family in a firm, creating transgenerational value, and securing succession in family firms will be handled. Also, leadership and emotional dynamics are crucial elements in this course. Furthermore, insights will be provided on the role of entrepreneurial ecosystems in which these companies operate. By integrating theory with practical analyses and cases, you will develop the skills needed to operate as a future leader or advisor in the modern business world.

Entrepreneurial and family firm governance: applications (6 ECTS, Semester 2): in this course, you will conduct an in-depth scan of the governance mechanisms within an existing company. You can choose to analyze a startup, scale-up, SME, or family business by applying insights from the themes in the course ‘Foundations in Entrepreneurial Governance’. In groups, you will write a governance advisory report that identifies the strengths of the chosen company and formulates suggestions for improvement, or a report that guides a family firm in their succession process. This hands-on approach allows you to apply theory in practice and, as such, develop valuable insights that companies can effectively use.

Career prospects

This track in entrepreneurial governance can lead to a wide range of career opportunities. First, there is a significant demand in the job market for governance consultants who advise startups, scale-ups, SMEs and family businesses on best practices. Graduates may also work as entrepreneurial advisors, helping companies enhance their business models and growth strategies within dynamic ecosystems. Other roles include corporate governance analysts, who evaluate organizational structures, business development managers driving growth initiatives, family business advisors specializing in succession planning and conflict resolution, and even investment or credit analysts (e.g., financial institutions, investment companies) as the analysis of the people, the team and the governance behind a firm or project are even more important than the financial prospects of a project. Additionally, as most firms in the economy are SMEs and family firms, graduates are trained to fulfill any general and specific management position/role in these firms or prepare themselves as potential successor in their own family firm. The insights of this track are also crucial for every future entrepreneur intending to establish an own startup that might evolve into a scale-up. Finally, you can also become an ecosystem manager, fostering innovation by connecting stakeholders in entrepreneurial networks.

Questions?

Pieter Vandekerkhof

Financieel Management (NL)

Wat houdt het in?

De specialisatie Financieel Management verdiept jouw kennis over hoe organisaties en vermogende particulieren hun financiële beslissingen nemen en uitvoeren. Je leert hoe je financiële beslissingen kunt koppelen aan bedrijfsstrategie, waarbij je je verdiept in verschillende financieringsbronnen, waardecreatie en waarderingsmethoden. Je verwerft expertise in het identificeren en beheersen van financiële risico's. In het tweede semester bouwt de opleiding hierop verder met praktische toepassingen rond private equity, vermogensbeheer en successieplanning, via realistische cases, simulaties en praktijkgetuigenissen.

Opleidingsonderdelen en thema's

Strategisch Financieel Management en Risicobeheer (12 SP, semester 1): dit opleidingsonderdeel integreert financieel management met strategische risicobeheersing. Het eerste deel biedt inzicht in de belangrijkste financieringsbronnen en -problemen tijdens de levenscyclus van een organisatie. Kernthema's zijn: verschillende financieringsbronnen (incubatoren, acceleratoren, crowdfunding, business angels, venture capital), deal sourcing & screening, financiële planning, sturen op waardecreatie via werkkapitaal en kapitaalallocatie, waarderingsmethoden, management buy-outs en exit-strategieën. Het tweede deel reikt tools en concepten aan voor het uittekenen van een strategie van risicobeheersing binnen ondernemingen. Je leert verschillende types financiële risico's identificeren en beheersen via afgeleide instrumenten. Dit onderdeel behandelt rente- en valutarisico's, forwards, futures, swaps en opties, portefeuillemanagement, delta hedging en de link tussen waardecreatie en risicomanagement.

Waardering en Vermogensplanning (6 SP, semester 2): dit opleidingsonderdeel past de concepten uit het eerste semester toe via drie praktijkgerichte modules. In de eerste module rond waardering en private equity pas je de eerder geleerde waarderingstechnieken toe. Je leert hoe het overnameproces met externe financiering concreet verloopt. De tweede module focust op het beheer van vermogen, waarin je je verdiept in strategische financiële planning, asset allocation, de werking van family offices, en verschillende beleggingsstrategieën. In de derde module rond vermogensoverdracht bestudeer je hoe families hun vermogen en zeggenschap over generaties heen kunnen structureren en beschermen. Door de praktijkgerichte aanpak en de inbreng van experten leer je deze concepten meteen toepassen in realistische situaties.

Beroepsperspectieven

Deze specialisatie bereidt je voor op diverse financiële functies. Je kunt aan de slag in financiële afdelingen van bedrijven, non-profitorganisaties of overheidsinstellingen, waar je meewerkt aan financiële analyses, risicobeheer en strategische beslissingen. Ook banken, verzekeraars en advieskantoren bieden interessante functies in vermogensbeheer, kredietverlening of consulting. De opgedane kennis biedt bovendien een stevige basis voor wie op termijn een eigen onderneming wil starten of overnemen.

Vragen?

Anneleen Michiels

Human Resource Management (ENG)

What does it entail?

The Human Resource Management track is designed to give you the knowledge and skills essential for making HR decisions—whether you're in an HR role, a (line) management position, or any other role involving people management. Through this track, you’ll gain the expertise needed to create economic and social value by developing, optimizing, and implementing HR strategies, policies, and practices. By the end, you’ll be well-prepared to address HR challenges in both regional and global contexts, taking into account diverse stakeholders' needs and incorporating sustainability. To achieve this goal, the track consists of two courses: Foundations of HRM theory and practice, and Integrative cases in HRM.

Courses and key topics

Foundations of HRM Theory and Practice (12 ECTS, Semester 1): the first course combines attention to foundational theory and to the practice of HRM in order to equip you with the knowledge and skills to address the most critical issues in HRM today. You will gain insights into the strategic role of HRM and in the way it can contribute to the creation of sustainable economic and social value for organizations and society. You will explore the development, optimization, and implementation of HR strategies, policies, and practices, focusing on the role of different organizational actors (e.g., HR professionals, line managers, trade unions,…) in these processes. The course further examines how HRM is connected to the broader characteristics of an organization, such as its structure, size, and work processes. Finally, this course will prepare you to navigate current trends impacting HRM, like digital transformations, diversity and inclusion, and the changing labor market. By the end of the course, you will have gained crucial insights into the development, optimization, and implementation of HR strategies, policies, and practices, be able to evaluate HR strategies based on their sustainable economic and social impact, and understand the organizational and societal trends shaping the future of HRM.

Integrative Cases in HRM (6 ECTS, Semester 2): the second course of the track builds on and deepens the insights developed in the previous course through the analysis of HRM cases. These cases, which you can choose, can involve specialized HRM topics (e.g., the role of AI in HRM, diversity management, burnout,…) or HRM challenges in specific organizational contexts or sectors (e.g., HRM in logistics, the public sector, SMEs,…). Working on these cases, you will apply the knowledge gained in the previous course, gather novel theoretical insights, and integrate the perspective of different relevant stakeholders. You will not only analyze and evaluate the cases and share your conclusions with each other, but also develop advice on the optimization and implementation of HR strategies, policies, and practices. This course therefore allows you to become an expert in HRM areas you are passionate about while strengthening your understanding of specialized HRM topics and of HRM applications across various organizational types.

Career prospects

The knowledge and skills that you will gain in the Human Resource Management track will be an invaluable asset in many different roles in organizations. It not only prepares you for a range of careers in HR (e.g., HR Business Partner, HR manager, HR specialist,…) and consultancy, but it will also give you a set of skills that is crucial in any management position requiring people management (e.g., General Manager, Operations Manager, Project Manager,…) across different sectors.

Questions?

Koen Van Laer

International Business (ENG)

What does it entail?

The International Business track builds on international economics and global management insights to help you build timely managerial skills for the global market. The program covers international trade theory, EU policies, and cross-border strategies, alongside practical, managerial aspects like global supply chain management, intercultural marketing and international team management. Real-life testimonials, business case studies and exercises on economic policy advice deepen your understanding and prepare you for the complexities of international business.

Courses and key topics

The Economics and Management of International Business (12 ECTS, Semester 1): the first half of this course focuses on intermediate international economics, with an emphasis on trade theory and firm-level heterogeneity, the economics of regional agglomeration, EU policies (including competition, labor migration, climate, and digital innovation), and the cross-border mobility of services, goods, and people. The approach is primarily conceptual (macro- and meso-economic) rather than empirical. You’ll explore these concepts through various policy case study exercises at the levels of countries, regions, and industries. The second half centers on the management of international business. You’ll dive into types of internationalization strategies, market entry strategies, global supply chain management, international and intercultural marketing, and selected topics in international finance, human resource management, and production organization. This section takes a strategic managerial approach, incorporating several Harvard-like case study exercises. Both subtopics draw from book chapters, academic journal articles, and case studies. Assessment will consist of an individual written exam as well as preparation and presentation of policy and management case studies.

Doing Business in the World (6 ECTS, Semester 2): building on the first course, this second course explores various domains and competencies essential for global business. You’ll cover topics such as the management of multicultural teams, market research in diverse cultural contexts, international finance and risk management, expatriate management, business practices in specific countries, learning from the experiences of export managers, international business planning, and international contract law, including intellectual property protection, among others. Each topic is supported by selected academic literature and features guest lectures, team and individual assignments, and (in-firm) observations.

Career prospects

The International Business track adds an international flavor to a general management curriculum. It is relevant for each management/business master who aims an initial job (or general management traineeship) or career in an internationally or globally oriented firm. The track is not exclusively aimed at students who pursue a career abroad or a – nevertheless wonderful – job in export management.

Questions?

Piet Pauwels

Onderwijs (NL)

Wat houdt het in?

Jij wilt leerkracht economie worden? Dan kan je de specialisatie onderwijs volgen! Hier leer je hoe je bedrijfseconomische kennis kunt gebruiken om lessen te ontwerpen voor het secundair onderwijs, met aandacht voor duurzaamheid. Je krijgt inzicht in de pedagogische en (vak)didactische principes voor krachtige leeromgevingen. Bovendien kun je vrijstellingen krijgen voor de verkorte educatieve masteropleiding economie.

Opleidingsonderdelen en thema's

In het eerste semester volg je de opleidingsonderdelen ‘Leren en ontwikkeling’ (6 SP) en ‘Vakdidactiek economie basis’ (6 SP) waarmee je een theoretische basis verwerft om lessen economie te ontwerpen. In het tweede semester volg je het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek economie verdieping’ (3 SP). Daarnaast start je op het einde van het eerste semester aan het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactisch project economie en duurzaamheid’ (3 SP) dat in het tweede semester wordt afgerond. De lessen volg je samen met de studenten van de educatieve master economie en gaan telkens op maandag- en woensdagavond door.

Leren en ontwikkeling (6 SP, semester 1): dit opleidingsonderdeel richt zich op pedagogisch-didactische theorieën en onderzoek naar krachtige leeromgevingen die het leren stimuleren. Het behandelt zowel het perspectief van de individuele lerende als dat van de klasgroep, en betrekt ouders als partners in het leerproces. Studenten leren theorieën toepassen in de praktijk via authentieke opdrachten in (stage)scholen. Daarnaast worden thema’s zoals activerend leren, binnenklasdifferentiatie, klasmanagement en coaching behandeld, met aandacht voor een veilig en positief leerklimaat.

Vakdidactiek economie basis (6 SP, semester 1): in dit opleidingsonderdeel leren studenten hoe ze een krachtige leeromgeving kunnen creëren voor de lessen economie. Het bestaat uit een theoretisch deel, waarin vakdidactische principes worden vertaald naar specifieke domeinen in het vakgebied economie, en een praktijkgericht deel, waarin studenten lesvoorbereidingen maken en lesgeven aan medestudenten. Het opleidingsonderdeel is opgebouwd rond de DEM/DOE-cyclus, waarbij demonstratielessen worden gevolgd door doe-lessen (waarbij je als student zelf een klein stukje van een les geeft). Je leert zo lesgeven in subdomeinen zoals bedrijfswetenschappen en recht, boekhouden, algemene economie en beleidsinformatica. Daarbij wordt aandacht besteed aan de rol van technologie, met inbegrip van generatieve AI.

Vakdidactiek economie verdieping (3 SP, semester 2): het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek economie verdieping’ bouwt voort op de basiscompetenties van ‘Vakdidactiek economie basis’. Het richt zich op inclusief en innovatief economie-onderwijs en het integreren van sleutelcompetenties zoals financiële geletterdheid en ondernemingszin. Studenten leren binnenklasdifferentiatie, taalgericht onderwijs, gender- en cultureel responsief onderwijs, en groeigericht evalueren toepassen in de lessen economie. Daarnaast leer je hoe de onderzoekscompetenties van jouw leerlingen kan bevorderen. Tot slot maak je ook kennis met innovatieve werkvormen in het economie-onderwijs, zoals klasexperimenten.

Vakdidactisch project economie en duurzaamheid (3 SP, jaar OPO): in het vakdidactisch project co-creëren in teacher design teams leermiddelen die inspelen op het thema duurzaamheid in de lessen economie. De leermiddelen worden daarna door de studenten getest tijdens de Dag van de Duurzame Economie die zij organiseren voor leerlingen secundair onderwijs. De studenten voeren met andere woorden een ontwerpgericht onderzoek uit met het oog op de ontwikkeling van kwaliteitsvolle leermiddelen m.b.t. de sleutelcompetentie duurzaamheid in het vakgebied economie.

Beroepsperspectieven

De specialisatie onderwijs bereidt jou voor op een verkorte educatieve master economie, waarmee je leerkracht economie kan worden in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Naast een masterdiploma HW, TEW, HI of BI hebben leerkrachten economie immers ook een pedagogisch bekwaamheidsbewijs nodig. Wie de specialisatie onderwijs volgt, komt in aanmerking voor enkele vrijstellingen in de educatieve master economie. Deze specialisatie is ook nuttig voor wie wil lesgeven in het hoger onderwijs of trainer wil worden in bedrijfsopleidingen. Wie na de specialisatie onderwijs ook een educatief masterdiploma verwerft, kan bovendien doorgroeien naar managementfuncties in het onderwijs (bijv. directeur) of kan vakdidactisch onderzoek doen aan de Universiteit.

Vragen?

Tom Kuppens

Operations and Supply Chain Management (NL)

Wat houdt het in?

In deze specialisatie focus je op alle bedrijfsprocessen rond het leveren van goederen en diensten aan de klant, en de strategische keuzes die hierachter zitten. Vertrekkende van strategische keuzes rond supply chain design, leer je hoe je de processen en beslissingen met betrekking tot productie, logistiek en transport hierop kan afstemmen, rekening houdend met efficiëntie én duurzaamheid. Hierbij is ook aandacht voor de rol van zowel mensen als automatisatie in deze processen, en hun interactie. Er wordt vertrokken van theoretische concepten en academisch onderzoek, maar er is ook een sterke focus op toepassing en de link met de bedrijfswereld aan de hand van bedrijfsbezoeken, reële cases en een interactief bedrijfsspel.

Opleidingsonderdelen en thema's

Operations and Supply Chain Management (12 SP, semester 1): in dit opleidingsonderdeel krijg je een stevige basis, vertrekkende van theoretische concepten en academisch onderzoek. Hierbij komen vier grote thema’s aan bod: supply chain strategie, productiebeheer, warehouse management en transport. Als eerste wordt dieper ingegaan op de mogelijke structuren van een supply chain netwerk, de strategische keuzes die hierachter zitten, de relaties tussen bedrijven, en hoe je als toekomstige manager hier een impact op kan hebben. Denk hierbij aan afwegingen tussen lokale en globale productie, efficiëntie en duurzaamheid, standaardisatie en klant-specifieke oplossingen bieden, enzoverder. Vervolgens wordt ingezoomd op de verschillende operationele en logistieke activiteiten in een supply chain met betrekking tot productie, opslag en transport. In het thema productiebeheer leer je verschillende technieken en concepten om productieprocessen efficiënt te organiseren (bijv. layout-beslissingen, balanceren van productielijnen) en te beheren (bijv. het analyseren en verbeteren van doorlooptijden). Voor warehouse management ligt de focus zowel op strategisch-tactische keuzes (bijv. layout, mate van automatisatie) als het efficiënt aansturen van de operationele processen (bijv. order picking). Hierbij is expliciet aandacht voor de cruciale rol van werknemers in deze processen en de manier waarop automatisatie een impact heeft op zowel efficiëntie als welzijn van de werknemers. In het blok omtrent transport wordt gekaderd hoe de transportmarkt werkt, om erna te focussen op beslissingen vanuit zowel bedrijfs- als beleidsperspectief. Vanuit bedrijfsperspectief komen prijszetting, capaciteits- en investeringsbeslissingen aan bod. Vanuit beleidsperspectief wordt gekeken naar de rol van overheden in de transitie naar duurzamere transportoplossingen.

Bedrijfstoepassingen in OSCM (6 SP, semester 2): dit opleidingsonderdeel focust expliciet op het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden in een reële bedrijfscontext. Er worden bedrijfsbezoeken georganiseerd en tijdens de lesmomenten werk je in groep aan reële bedrijfscases. Ten slotte pas je al je ervaring toe om je eigen bedrijf succesvol te leiden in een beknopt interactief bedrijfsspel.

Beroepsperspectieven

Limburg, en bij uitbreiding Vlaanderen, is een logistieke hotspot binnen het Europese distributienetwerk. Met deze specialisatie heb je dan ook de perfecte voorbereiding voor een (toekomstige) managementrol in talloze bedrijven en organisaties, gaande van lokale KMO’s, over lokale en globale logistieke dienstverleners, tot multinationals met wereldwijde productie- en distributienetwerken.

Vragen?

Kris Braekers

Strategic Innovation Management (ENG)

What does it entail?

In today’s fast-evolving business landscape, driven by rapid technological advancements and shifting markets, innovation is essential for companies aiming to stay competitive and resilient. The Strategic Innovation Management (SIM) track equips you with powerful concepts, frameworks and strategies to harness innovation, drive meaningful change, and maintain relevance in an increasingly dynamic and digital world. The SIM track program offers in-depth insights into managing innovation strategically and explores the transformative impact of digital technologies on organizations. Through an integrated approach, you will gain a robust understanding of how to navigate complex challenges and leverage innovation and emerging digital technologies for a sustained competitive advantage.

Courses and key topics

Strategic Innovation (12 ECTS, Semester 1): in this course, you explore essential concepts for managing innovation in competitive markets. You examine diverse types of innovation and the stages of the innovation process. You learn how to balance exploration and exploitation through organizational ambidexterity and dive into collaborative approaches such as startup engagement and innovation ecosystems. Additionally, the course covers the strategic management of intellectual property, technology licensing, and the dynamics of technology markets. By the end of the course, you gain strategic insights to foster impactful innovation and ensure the future relevance of your organization.


Managing Digital Transformation (6 ECTS, Semester 2): building on insights from the Strategic Innovation course, this course applies and extends these ideas in a digital context. You explore the disruptive potential of digital technologies, like artificial intelligence, and learn to manage the digital transformation process. The course also examines how companies can leverage digital advancements to gain a competitive edge with digitally enabled business models and platform strategies. Through engaging case studies and exercises, you integrate strategic innovation concepts with digital insights for a holistic understanding of strategic innovation management.

Career prospects

The SIM track prepares you for forward-looking roles such as Innovation Manager, Digital Transformation Consultant, Product Development Manager, and Business Development Manager. With experience, these roles can evolve into broader general management positions, including C-suite roles, as you progress in your professional career.

Questions?

Yannick Bammens

The Economics and Business of Sustainability (ENG)

What does it entail?

The sustainability track (short for the Economics and Business of Sustainability) prepares you for a professional career in an era where sustainability will increasingly be dictating society’s and therefore businesses’ priorities. The sustainability track focuses on equipping you with the knowledge, attitudes, and skills to address sustainability challenges faced by both businesses and consumers. This is an asset that responsible companies increasingly screen applicants on.

To reach these goals, you will learn why and how sustainability concerns can affect the economy, as well as how they can be addressed by firm action or governmental intervention. Key to this track is the acquisition of the following sustainability competences:  self-awareness, critical and normative judgment, systems thinking, stakeholder management, future-oriented planning, and strategic action.

Courses and key topics

Sustainable Production and Consumption (12 ECTS, Semester 1): this course establishes the foundation of this track through diverse learning activities that cover key topics such as: major sustainability challenges for businesses today, the embeddedness of the economy within human society and a healthy planet, perspectives on sustainable development and economic systems, sustainability within economic theory, sustainability assessment methods, sustainability reporting, and sustainable consumption.

 
Business Applications in Sustainability (6 ECTS, Semester 2): this course enhances your expertise in sustainability by further exploring key sustainability assessment methods and tools essential for their effective implementation, such as for example carbon footprinting and the Delphi methodology. These tools are particularly valuable for sustainability reporting and scenario planning in business contexts.

Career prospects

Every business professional, no matter your role, needs to understand sustainability challenges. These challenges impact operations, reputation, and financial outcomes. Sustainability professionals can build careers in many different settings: from dedicated in-house roles within a sustainability department, to positions embedded in traditional departments like operations, HR, or finance, or as part of a cross-functional sustainability team. You might also work in government agencies or specialized consultancy, helping businesses adopt responsible practices and meet regulatory and societal expectations.

Questions?

Sebastien Lizin

Voor wie

Voorwaarden bachelor

Toelatingsvoorwaarden:

  • Bezit van een diploma secundair onderwijs

Bijkomend advies i.v.m. voorkennis:

  • Economie: geen voorkennis vereist
  • Wiskunde: Het aantal uren wiskunde in de derde graad van het secundair onderwijs is een maatstaf van je analytisch denkvermogen. 4u (ASO) per week is wenselijk. Er stromen ook jaarlijks leerlingen uit de richting Economie-Moderne talen (3u wiskunde) in, uit ervaring blijkt dat deze vooropleiding voldoende voorkennis biedt. 
  • Frans en Engels: eindtermen 3de graad ASO
  • Duits en Spaans: er is geen voorkennis vereist

Voorwaarden master

Je kan op verschillende manieren instromen in de master:

Rechtstreeks vanuit:

Na een schakelprogramma:

  • Professionele bachelors uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde
  • Professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (enkel met de combinatie van onderwijsvakken wiskunde en economie)

Het doel van het schakelprogramma is om je op instapniveau van de masteropleiding te brengen. Tijdens het schakelprogramma volg je opleidingsonderdelen van zowel 1e, 2e als 3e bachelor handelswetenschappen en sluit je voor de hoorcolleges aan bij de reguliere bachelorstudenten. De werkzittingen worden in een aparte groepen voor studenten uit het schakelprogramma aangeboden. Op die manier leer je je medestudenten uit het schakelprogramma kennen en kunnen we beter inspelen op je specifieke vragen als schakelstudent.

Het schakelprogramma omvat in totaal 57 of 60 SP waarvan 39 SP gemeenschappelijk zijn voor alle studenten en 18 of 21 SP afhankelijk zijn van het reeds door jou behaalde diploma.

Schakelprogramma

Na een voorbereidingsprogramma:

  • Elke academische bachelor of master die niet rechtstreeks toegang heeft tot de masteropleiding. Vrijstellingen kunnen worden toegestaan afhankelijk van de gevolgde academische opleiding.

Voorbereidingsprogramma

Studenten en alumni aan het woord
Gebouw D Agora Gang Studieplaatsen LR 15

Stefanie Bens

Bachelor handelswetenschappen

In de opleiding Handelswetenschappen krijg je een grote
waaier aan topics te zien. Dit is ideaal als je nog niet 100%
weet welke richting je later precies uit wil. In de 2de bachelor
krijg je ook de kans een eigen onderneming op te starten, een
heel leerrijke ervaring.

SHOOT17 Buiten Achtertuin 03

Rob Janssens

Alumnus: Accountancy, Financiering en Fiscaliteit

Wat ik heel waardevol vond in de opleiding is het vak ondernemen, waarbij je ondergedompeld wordt in de wereld van het ondernemerschap. Samen met je teamgenoten ga je aan de slag om een bedrijf uit de grond te stampen. Je leert vooral hoe de theorie vanuit een academische insteek gekoppeld kan worden aan de praktijk, maar ook waar beide domeinen niet met elkaar overeenkomen, en hoe je dit eventueel kan oplossen om toch jouw bedrijf te laten renderen. Het geeft ook een idee hoe de samenwerking in een team echt verloopt, wat je sterktes en zwaktes zijn, en hoe het bedrijfsleven werkt.

SHOOT17 Vooraan Agora 07

Willem Degol

Afstudeerjaar 2020

De opleiding heeft ervoor gezorgd dat ik een brede vorming als familiale ondernemer heb, waarvan ik nu absoluut de vruchten pluk. Bedrijfsaspecten zoals strategie, ondernemerschap, boekhoudingen, financiën, personeelsbeleid, … kwamen ruimschoots en bovendien praktisch aan bod. Als allround manager hebben zowel de bedrijfsvoering als de cijfers erachter geen geheimen voor mij. Samenwerken met familie is niet altijd even makkelijk en brengt uitdagingen met zich mee. De masteropleiding was sterk gericht op familiebedrijven, wat mij helpt te begrijpen hoe deze complexe familiale dynamieken werken en hoe hiermee om te gaan.

De opleiding in beeld

Wanneer heb je les?

Start academiejaar

  • Het academiejaar start midden september 2024.
  • Voorafgaand aan de start van het academiejaar wordt er een introductiedag georganiseerd. Tijdens deze dag staan een welkomstwoord, praktische informatie, kennismaking met je onderwijsgroep, een rondleiding en mogelijkheid tot aankoop handboeken op het programma. Meer informatie over de introductiedagen lees je hier.
  • Indien gewenst, kan je voorafgaand aan de start van het academiejaar een septembercursus volgen.

Andere belangrijke data van het academiejaar vind je terug in de academische kalenders.

Waar heb je les?

  • Campus Diepenbeek
  • Vlot bereikbaar met de trein, de fiets, de bus en auto
  • Op 20min. fietsen van centrum Hasselt

Campus Diepenbeek

UHasselt, campus Diepenbeek, voorzijde gebouw
Locatie
Agoralaan, gebouw D, 3590 Diepenbeek

Na je studie

  • Je hebt een sterke voeling met de bedrijfsrealiteit
  • Je hebt een stevige wetenschappelijke basis
  • Je weet hoe je complexe bedrijfsproblemen kan oplossen

 

Mogelijke beroepskeuzes zijn:

Process/Supply Controller • Operations Supervisor • Supply chain manager • Logistiek planner • Customer experience manager • Digitale marketeer • Customer service manager • Product manager • Financieel analist • Finance manager• Controller • Tax adviseur • Account manager • Ondernemer in je eigen start-up • Next Gen medewerker in het familiebedrijf • Creatieve duizendpoot in sales en business development functies • Projectmanager • Business Consultant • Personeelsmanager • Leerkracht • ...

Aan UHasselt is een opleiding nooit enkel academisch, maar altijd ook praktisch.

Wil je na je opleiding anderen prikkelen vanuit jouw passie voor economie? Wil je een boeiende, uitdagende loopbaan in het onderwijs of de educatieve sector? Dan is de educatieve masteropleiding in de economie vast iets voor jou! Bekijk hier alle informatie over de educatieve master economie!

Onze kwaliteit

Kwaliteit is wat jij wil, en wat wij bieden

Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.

AACSB accreditatie

We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Een kwaliteitslabel als AACSB is slechts weinig business school of faculteiten gegeven. Deze accreditatie bevestigt onze kwaliteit en zet onze faculteit nog meer op de internationale kaart. Het AACSB-label opent deuren voor nog nauwere samenwerkingen met andere bedrijfseconomische opleidingen wereldwijd, en dat zowel op het vlak van onderzoek als voor uitwisselingsprojecten voor studenten.
Prof. dr. Piet Pauwels

AACSB verticaal logo

Infodagen en proeflessen

Kom naar een infodag
  • Maak kennis met de campus
  • Ontdek alle opleidingen op de infomarkt 
  • Krijg meer informatie tijdens een van de infosessies
  • Kijk handboeken in
  • Spreek met échte studenten en docenten
  • Schrijf je in voor de opleiding
20 jan

Online infosessie: master in het basisonderwijs

20 januari 2025 19 - 20 uur Online
15 mrt

Infodag, 15 maart, op onze campussen, met info over al onze opleidingen

15 maart 2025 10:00 Campus Diepenbeek én campus Hasselt

Of volg een proefles!

Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.

Interesse in onze andere economische opleidingen?

Blijf op de hoogte van het studieaanbod & infodagen!

  • Ontvang in je mailbox alle informatie over infodagen
  • Gepersonaliseerde info op jouw maat
  • Ontdek gaandeweg wat jij wil!
Foto 209