Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Werend Boesmans 01 (1)
04 jul

Francqui-beurs van 200.000 euro voor UHasselt-onderzoek naar zenuwstelsel in de darmen

Prof. dr. Werend Boesmans (BIOMED) krijgt van de Francqui-stichting een Collen-Francqui Start-Up Grant ter waarde van 200.000 euro.

Niels Appermont Breed
01 jul

UEFA financiert UHasselt-onderzoek naar antiwitwaswetgeving in Belgische voetbal

De Europese voetbalbond UEFA financiert het onderzoek van UHasselt-prof. dr. Niels Appermont naar antiwitwaswetgeving bij de Belgische professionele voetbalclubs.

Dr. Martens En Prof. Dr. Mullens
30 jun

Behandeling met ijzerinfuus verbetert werking van het hart bij hartfalenpatiënten

Een ijzerinfuus verhoogt de pompkracht van het hart bij patiënten met hartfalen en zorgt ervoor dat de patiënten meer inspanningen aankunnen.

Bodemverbeteraar Aardbeienteelt Sint Truiden Mine Dalemans (18 Van 44)
23 jun

UHasselt en ILVO testen bodemverbeteraar van organische reststromen in aardbeiteelt

In het Proefcentrum Fruit in Sint-Truiden testen onderzoekers van Universiteit Hasselt en ILVO (Instituut voor Landbouw-, visserij-, en voedingsonderzoek) een nieuwe bodemverbeteraar voor de teelt van zacht fruit.

Michel Van Den Bergh 02
22 jun

UHasselt-wiskundige plenair spreker op grootste wiskundig congres ter wereld

UHasselt-professor Michel Van Den Bergh, vakgroepvoorzitter Algebra (WET), is gevraagd als plenair spreker tijdens het International Congres of Mathematicians, het grootste congres voor wiskundigen ter wereld.

Ritmische Baloefeningen Campus Van Eyck (1)
15 jun

Ritmische baloefeningen in de klas stimuleren studiesucces en welbevinden op school

Leerstof instuderen terwijl je ritmische baloefeningen uitvoert heeft een positief effect op het vlak van werkgeheugen, welbevinden en studieresultaten van leerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Hasselt in de secundaire school Atheneum Campus Van Eyck in Maaseik.

Dr. Ernest Amsini Lieven Herbots Min (2)

Jessa Ziekenhuis en UHasselt versterken cardiologische kennis in Kindu, DRC

In het kader van een VLIR-UOS ontwikkelingsproject, volgt de Congolese arts en internist dr. Ernest Amsini momenteel een opleiding echocardiografie aan Jessa Ziekenhuis en BIOMED UHasselt.

Pieter Meyns Yvette Kerkum (1)
15 apr

Hoogtechnologisch bewegingslab UHasselt onderzoekt revalidatietechnieken in VR-omgeving

De faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt beschikt vanaf nu over het hoogtechnologisch bewegingslab GRAIL. Een lab dat bestaat uit een geavanceerde loopband met een platform dat onder meer de stapkracht meet, een scherm waarop een virtuele omgeving wordt geprojecteerd en talloze camera’s die het evenwicht en iedere beweging van de proefpersoon nauwgezet registreert en analyseert.

Gedeputeerde Tom Vandeput & Bert Op 'T Eijnde (2)
05 mrt

UHasselt partner in uniek stamcelonderzoek om spierkracht te herstellen

Kan stamceltherapie helpen om spierkrachtverlies bij chronische patiënten, kankerpatiënten en ouderen tegen te gaan? Op die vraag zoekt Universiteit Hasselt samen met Belgische, Nederlandse en Duitse onderzoekspartners een antwoord binnen het euregionale Interregproject GYM.

Faculteit Architectuur En Kunst Tanzania
11 feb

UHasselt coördineert VLIR-IUC ontwikkelingsprojecten in Tanzania en DR-Congo

De faculteit Architectuur en Kunst en het Biomedisch onderzoeksinstituut BIOMED van Universiteit Hasselt zijn door VLIR-UOS geselecteerd om tien jaar lang een grootschalig VLIR-IUC ontwikkelingsproject te leiden in Tanzania en DR-Congo.

Instrumented Vehicle Wagen
17 dec

IMOB UHasselt test in gloednieuwe onderzoekswagen rijtechnologieën uit

Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van UHasselt gaan in een speciaal hiervoor uitgeruste onderzoekswagen hun nieuwste rijtechnologieën uittesten op de weg.

Overhandiging Cheque Live A Life
15 dec

Live a Life overhandigt 14.500 euro aan kankeronderzoek UHasselt-Jessa-ZOL

De organisatie achter Live a Life schenkt dit jaar een cheque ter waarde van 14.500 euro aan het Limburg Clinical Research Center (LCRC). Een mooi geldbedrag dat de organisatie inzamelde tijdens een coronaproof zomerevent.