Gedeeld eigenaarschap. Informeel, efficiënt en laagdrempelig. Studenten met inspraak en ideeën. Afstemming met externe stakeholders. Het zijn de vier kernwaarden die onze kwaliteitscultuur voortdrijven. Deze waarden laten ons toe om onze personeelsleden, studenten en alumni ten volle te betrekken bij zowel de vormgeving als de implementatie van het onderwijsbeleid en de kwaliteitsbewaking van het onderwijs.
Om de kwaliteit van onze opleidingen te garanderen volgen zij een vaste cyclus: de VISIO-O cyclus. In onderstaande afbeelding lichten we deze cyclus verder toe.
Wanneer een opleiding een goedgekeurd strategieplan heeft, publiceren we ook een VISIO-O rapport met de resultaten van deze kwaliteitsborging. Je vindt de rapporten van alle opleidingen onderaan deze pagina.
Deze cyclus wordt voor iedere opleiding opgevolgd door het Onderwijsmanagementteam (OMT) van die opleiding. Het OMT staat in voor de kwaliteit, organisatie en inhoud van het onderwijs in de opleiding. In een OMT zetelen docenten en studentenvertegenwoordigers van een opleiding.
Inspraak en vertegenwoordiging van en door studenten is verzekerd door de structuur van de OMT’s: een derde van de stemgerechtigde leden is student. De OMT-voorzitter kan, in functie van de agenda, ook deskundigen uitnodigen om de vergadering met raadgevende stem bij te wonen.
De samenstelling van de OMT’s wordt jaarlijks vastgelegd bij de start van het academiejaar.
Aan UHasselt werken we samen aan kwaliteitsvol onderwijs. Zo kunnen OMT’s rekenen op ondersteuning van een facultaire stafmedewerker onderwijs, een onderwijskundige ondersteuner uit de Dienst OODI en de studieloopbaanbegeleider van de opleiding. OMT’s kunnen ook steeds met vragen aankloppen bij de centrale dienst Kwaliteitszorg.
Met VISIO-O kijken we niet alleen kritisch-constructief naar de kwaliteit van onze opleidingen. We willen met ons intern kwaliteitsborgingssysteem ook het niveau en de professionaliteit van onze diensten Kwaliteitszorg en OODI (Onderwijsontwikkeling, Diversiteit, Innovatie) blijvend op peil houden en versterken. Daarom onderwerpt een peerreviewcommissie deze twee diensten om de zes jaar aan een kritische analyse. Zo’n reflectieoefening, waarbij we ‘kritische vrienden’ laten meedenken, toont de sterktes van onze dienstverlening, maar belicht natuurlijk ook – en vooral – de aandachtspunten. Dankzij de aanbevelingen die voortvloeien uit een peerreview kunnen we weer stappen vooruit zetten daar waar dat het meest nodig is.
Naast VISIO-O maakt UHasselt ook gebruik van verschillende kwaliteitszorginstrumenten om de kwaliteit van de opleidingen in kaart te brengen en het onderwijs te monitoren. De vaststellingen die hieruit voortkomen worden opgenomen in verschillende stappen van de VISIO-O cyclus.
Instrument | Toelichting |
---|---|
Evaluatievergaderingen | UHasselt hecht veel belang aan de evaluatievergaderingen. In deze vergaderingen wisselen studenten en docenten hun gedachten over het geboden onderwijs uit in een sfeer van vertrouwen en hebben ze het over goede praktijken en verbeterpunten in de verschillende opleidingsonderdelen. Elk opleidingsonderdeel wordt minstens om de twee jaar besproken. Dit leidt ertoe dat er onmiddellijk een oplossing gezocht kan worden voor eventuele knelpunten. Het OMT bespreekt de resultaten en koppelt deze ook terug naar de studenten. UHasselt draagt studentenbetrokkenheid immers hoog in het vaandel. Daarnaast is de drempel tussen studenten en docenten binnen UHasselt laag en kunnen studenten ook in informele contacten steeds bij docenten of andere medewerkers terecht met hun vragen, bedenkingen, ... |
Onderwijsevaluaties | Via online bevragingen krijgen de studenten de mogelijkheid om hun mening te geven over de kwaliteit van het onderwijs, zowel op niveau van de opleiding als op niveau van de opleidingsonderdelen. Bij de evaluatie van de kwaliteit op het niveau van de opleiding worden tevens andere stakeholders betrokken, zoals alumni, docenten en het werkveld. Deze onderwijsevaluaties hebben als doel de positieve punten en aandachtspunten binnen de opleiding(sonderdelen) te signaleren en op te volgen. |
Gesprekken met stakeholders | UHasselt gaat ook ad-hoc in gesprek met studenten, docenten, alumni en werkveld over de opleidingsstrategie, het opleidingsprofiel en onderwijsthema's. Ook de contacten die er met het werkveld zijn over stages en bachelor - en masterproeven bieden ideeën voor opleidingsinnovaties. |
Business Intelligencesysteem (BI) | UHasselt beschikt over een centrale databank studenten - en onderwijsadministratie. Via het business intelligencesysteem is het mogelijk om ad-hoc data-analyses te doen, o.a. in functie van kwaliteitszorg. Het systeem omvat drie tools: een dashboard (met informatie over bijvoorbeeld instroom, doorstroom en uitstroom), een rapporteringstool voor standaardrapporten en een analysetool voor bijkomende vragen |
Studietijdanalyse | De instelling beschikt over een tool om studietijdmetingen uit te voeren. De opleidingen gebruiken deze tool onder andere om bij een curriculumvernieuwing een inschatting van de studietijd te kunnen maken. |
Kwaliteitsmonitoring examens (examenanalyse) | De opleidingen kunnen via een tool de resultaten van multiple choices examens analyseren, waarna men de statische verdeling van de examenresultaten kan bespreken. |
Databank onderwijsorganisatie (studiegids) | In de studiegids leggen de opleidingen en de docenten de informatie over de opleidingsprogramma's vast in ECTS-fiches (European Credit Transfer System). Hierin wordt informatie op niveau van het opleidingsonderdeel, bijvoorbeeld doelstellingen, leerinhouden werkvormen en evaluatievormen vastgelegd. Op basis van deze informatie kan de student zijn/haar studieprogramma samenstellen. |
Naast onze eigen regie VISIO-O, waarin we de kwaliteit van onze opleidingen nagaan, zijn er ook externe kwaliteitsbeoordelingen en accreditaties. Zo worden nieuwe opleidingen eerst aan een Toets Nieuwe Opleiding onderworpen vooraleer ze van start kunnen gaan. Deze toets gaat de potentiële kwaliteit van de (nog op te starten) opleiding na. Nadat de opleiding van start is gegaan volgt daarna een eerste, externe opleidingsaccreditatie (in eigen regie). Na deze accreditatie wordt een accreditatie van een opleiding automatisch verlengd wanneer de UHasselt een positief eindoordeel behaalt bij de instellingsreview. Daarin gaat een externe commissie de kwaliteit van het onderwijsbeleid, inclusief de regie om de kwaliteit van haar opleidingen te borgen, na.
Meer informatie over deze en andere procedures vind je op de webpagina van NVAO, de Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie.
Tot slot geven we nog mee dat een aantal opleidingen ervoor kiest om bovenop deze accreditaties nog een bijkomende accreditatie aan te vragen. Bijkomende informatie over deze accreditaties kan u vinden in de informatie per opleiding.
Het Vlaams Kwalificatiestelsel 2019-2025 houdt in dat de UHasselt (en andere instellingen voor hoger onderwijs) maatschappelijke verantwoording aflegt over de kwaliteit van haar onderwijs door de informatie over de kwaliteit van elke opleiding op de website te publiceren. Deze publieke informatie is hier per opleiding terug te vinden.