Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Foetus Onderzoek Roetdeeltjes Tim Nawrot
06 okt

Nog voor hun geboorte hebben baby’s al roet in hun longen en hersenen

In vitale organen van ongeboren baby’s zijn er al sporen van luchtvervuiling terug te vinden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Universiteit Hasselt en de Universiteit van Aberdeen, dat gepubliceerd werd in The Lancet Planetary Health.

Judith Fraussen En Veerle Somers
01 jul

250.000 euro vanuit Wings for Life voor ruggenmergonderzoek UHasselt

BIOMED-onderzoekers dr. Judith Fraussen en prof. dr. Veerle Somers krijgen van de internationale organisatie Wings for Life samen 250.000 euro voor hun ruggenmergonderzoek. Als één van de weinige onderzoeksgroepen ter wereld, onderzoeken zij bloed- en weefselstalen van personen met traumatische ruggenmergletsels.

Annelies Ivokopie
21 apr

Belangrijke stap naar ontwikkeling biologisch tandglazuur

Schade aan tandglazuur en gaatjes worden tot op vandaag hersteld door tandartsen met behulp van een synthetische vulpasta. Er bestaat hiervoor geen natuurlijk alternatief. Maar een nieuw 3D-model met menselijke tandstamcellen kan hier in de toekomst mogelijk verandering in brengen.

22 04 05 DCD Balanskamp 02
06 apr

Gemiddeld één kind per klas heeft het, toch is het amper gekend: ontwikkelingsstoornis DCD

Tijdens de eerste week van de Paasvakantie organiseert de faculteit Revalidatiewetenschappen van Universiteit Hasselt een kamp voor kinderen met de neuro-ontwikkelingsstoornis DCD tijdens het Balanskamp. Kinderen met DCD hebben moeite met fijne en grove motoriek, vallen regelmatig en worden algemeen aanzien als onhandig. “Gemiddeld één kind per klas heeft deze stoornis, toch wordt het weinig (h)erkend.

22 03 31 Mobile Health Unit 10 Jaar 33
31 mrt

10 jaar Mobile Health Unit: “telemonitoring niet meer weg te denken in de toekomstige gezondheidszorg”

Mobile Health Unit viert haar tienjarig bestaan. Telemonitoring is niet meer weg te denken in onze gezondheidszorg. Wearables, apps, slimme pleisters en sensoren. . De afgelopen tien jaar onderzocht Mobile Health Unit tal van technologieën om patiënten ook thuis op te volgen. En deze technologieën zullen in de toekomst enkel nóg belangrijker worden

Paul Henry Denis En Martijn Mertens 07
02 mrt

Beloftevolle stap in perovskietzonnecellen: organische bouwstenen zorgen voor veel grotere stabiliteit

Onderzoekers van imo-imomec (imec/UHasselt) zijn er binnen de samenwerking EnergyVille in geslaagd om organische bouwstenen in perovskietzonnecellen te integreren, waardoor zowel de thermische- als de vochtstabiliteit van het materiaal aanzienlijk verbetert.

THE Ranking 2022 (1)
25 feb

UHasselt 53ste plaats beste jonge universiteiten wereldwijd

Ecotron Hasselt University
23 dec

Analyse van meer dan 20.000 plantensoorten toont aan: klimaat én bodem bepalen hoe planten eruitzien

Een internationaal onderzoeksteam waar ook UHasselt deel van uitmaakt toont voor het eerst aan dat kenmerken zoals de grootte, structuur of levensduur van een plant bepaald worden door het klimaat en de bodemeigenschappen.

Tim Nawrot & Dries Martens
09 nov

Eiwitten in urine tonen biologische veroudering en vatbaarheid voor ouderdomsziekten

Door urinestalen te analyseren op eiwitten kan men de biologische leeftijd van een persoon meten en zien of men vatbaarder is voor bepaalde ouderdomsgerelateerde ziekten.

OSCAR QUBE IAC2021 Dubai
29 okt

OSCAR-QUBE wint beste studentenproject op grootste ruimtevaartcongres

Het UHasselt-ruimteproject OSCAR-QUBE valt in de prijzen. Met de diamantgebaseerde kwantummagnetometer aan boord van het ruimtestation ISS, winnen de studenten tijdens het International Astronautical Congres in Dubai de prijs van beste studententeam.

Overhandigingchequelivealife Genk Karoliencoenen 2
24 okt

Live a Life schenkt 10.000 euro aan kankeronderzoek UHasselt-Jessa-ZOL

De organisatie achter Live a Life schenkt dit jaar 10.000 euro aan het Limburg Clinical Research Center. Ondanks de coronapandemie slaagde Live a Life met tal van activiteiten er toch opnieuw in om dit mooie bedrag te kunnen schenken aan het kankeronderzoek van Universiteit Hasselt en de ziekenhuizen Jessa en ZOL.

Officiele Opening
17 sep

UHasselt opent Science Tower

Op 17 september is de Science Tower van Universiteit Hasselt officieel geopend door Vlaams minister Wouter Beke en Limburgs gedeputeerde Tom Vandeput, voorzitter LSM. “In deze toren van vijf verdiepingen kunnen onze studenten en onderzoekers van de opleidingen fysica, chemie en het toekomstige materiomics terecht in state-of-the art didactische labo’s en onderzoekslabo’s”