Bijscholing 'Schrijfproblemen bij kinderen evidence based onderzoeken en behandelen'

2 delen: basis en verdieping • Nederlandstalig


Docenten Ingrid van Bommel van SchrijvenNL en Barbara De Mey van UGent zagen in hun praktijk veel kinderen met schrijfproblemen. Daarnaast meldden kinesitherapeuten en ergotherapeuten een grote behoefte aan een bijscholing rond schrijfproblemen met een sterke focus op het taakgerichte en een goede wetenschappelijke basis (evidence based). Zo is de bijscholing ‘Schrijfproblemen bij kinderen evidence based onderzoeken en behandelen’ tot stand gekomen.

Deze bijscholing bestaat uit 2 delen waarvoor je apart kan inschrijven: basis en verdieping. De basis bestaat uit 1 online lesdag en de verdieping uit 2 on campus lesdagen. Je kan de verdieping enkel volgen indien je de online basisopleiding hebt gevolgd.

Deze bijscholing is een samenwerking tussen UHasselt (Reval Academy), UGent (Academie voor Revalidatiewetenschappen) en SchrijvenNL.

UHasselt corporate

Voor wie?

(Pediatrische) kinesitherapeuten, ergotherapeuten

Docenten

Ingrid Van Bommel

Ingrid van Bommel is kinderfysiotherapeut en heeft meer dan 30 jaar ervaring met kinderen met schrijfmoeilijkheden. Ze werkt bij Fitaal in Drachten en is als docent verbonden aan de Master kinderfysiotherapie opleiding van Avans+ in Breda, de Pearson Academy en aan de opleiding Master Special Educational Needs van Fontys. Ze is medeauteur van het KNGF Evidence Statement Motorische schrijfproblemen bij kinderen (2011); de Systematische Opsporing Schrijfproblemen (2014) en Aan de slag met handschriftonderwijs (2019).

Barbara De Mey werkt al meer dan 25 jaar als pediatrisch kinesitherapeut in haar zelfstandige praktijk. Naast deze multidisciplinaire praktijk geeft ze ook les als praktijkassistente aan de universiteit Gent in de opleiding kinesitherapie afdeling pediatrische revalidatie.

Programma

Deel 1 (online) | Basis

Tijdens deel 1 vertalen we de nieuwste inzichten vanuit de wetenschap naar de praktijk. Na deze lesdag ken je de basisprincipes die van belang zijn bij het klinisch redeneren (Modellen, HOAC II, ICF-CY) en kan je deze toepassen bij kinderen met eenvoudige schrijfproblemen. Ook volgende topics komen aan bod: wanneer is een kind toe aan schrijven in het 1ste leerjaar en wat zijn de mogelijke oorzaken van schrijfproblemen? Aan het einde van deze eerste lesdag kun je onderbouwd uitleggen waarom schrijven anno 2022 nog steeds belangrijk is, wat de relatie is tussen fijne motoriek en schrijven en of kinderen nu in blok of verbonden schrift moeten schrijven. Dit deel vraagt 5 uur voorbereiding.

Deel 2 (On campus) | Verdieping

Tijdens de eerste dag van de verdieping komen alle stappen binnen het klinisch redeneren aan bod. Zowel diagnostiek (inclusief de taakanalyse en linkshandigheid) als interventie gebaseerd op evidence based practice.

De tweede lesdag van deel 2 zorgt voor extra verdieping in je eigen leerproces en is een intervisiedag. Vooraf aan deze dag lever je een casus, incl. videobeelden, en je eigen leervragen in. De docenten zullen de ingeleverde casuïstiek van feedback voorzien en de casuïstiek en jouw vragen tijdens de lesdag in een interactieve lesvorm bespreken. Na deze dag verwerk je de verkregen feedback in je casus. Ter afsluiting van deze dag worden de onderwerpen motivatie en de toename van de digitalisering (voor- en nadelen) besproken.

Waarom deze opleiding volgen?

Na afloop van deze cursus kan je zowel eenvoudige als complexe schrijfproblemen efficiënt en hulpvraaggericht onderzoeken en behandelen volgens de recente wetenschappelijke inzichten. De meerwaarde van deze opleiding zit onder meer in de behandeling van een eigen casus en de gerichte en intensieve feedback door docenten Ingrid van Bommel en Barbara de Mey.

Deelnamevoorwaarden

Je bent bereid om voorafgaand aan iedere lesdag een voorbereiding te doen. Je ontvangt tijdig de syllabus met voorbereidingsopdrachten. Door deze gerichte voorbereiding is het mogelijk om tijdens de lesdagen meer accent te leggen op de praktische vertaalslag.

Je hebt ook een casus tot je beschikking om voor te bereiden voor lesdag 3. Je staat er open voor om deze casus te delen en hierover feedback te ontvangen van de docenten in het bijzijn van andere deelnemers.

Planning

Data:

  • Deel 1 | Basis: 11/03/2022 (online via UHasselt) of 09/09/2022 (online via UGent)
  • Deel 2 | Verdieping: 7/10/2022 & 18/11/2022 (On campus)

Elk deel afzonderlijk zal slechts doorgaan indien voldoende deelnemers inschrijven.

Uren: van 09.00 uur tot 16.30 uur (45 min middagpauze en ook in de ochtend en namiddag 15 min pauze)

Waar heb je les?

  • Campus Diepenbeek, gebouw D
  • Vlot bereikbaar met de trein, de fiets, de bus en auto
  • Op 20 min. fietsen van centrum Hasselt

Campus Diepenbeek

UHasselt corporate
Locatie
Agoralaan, 3590 Diepenbeek

Erkenning

Accreditatie bij Pro-Q-Kine is aangevraagd voor beide delen.

Inschrijvingsgeld & subsidies

  • Deel 1 (basis, online): €120 excl. BTW 21% (incl.syllabus)
  • Deel 2 (Verdieping, on campus): €525 excl. BTW 21% (incl. syllabus en catering)

Je kan gebruik maken van de KMO-portefeuille.

Attestering

Na afloop van de opleiding ontvang je een attest van deelname.

Inschrijven

Deze bijscholing bestaat uit 2 delen waarvoor je apart kan inschrijven: basis en verdieping.

De basis is 1 online lesdag en de verdieping 2 on campus lesdagen.
Je kan de verdieping enkel volgen indien je de online basisopleiding hebt gevolgd.

  • Inschrijven voor de basis (online) op 9 september kan via ACREHAB - UGent.
  • Inschrijven voor de verdieping (on campus in Diepenbeek) kan via deze link.

Vragen?

UHasselt School of Expert Education