Actueel

Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Tinnitus Newsitem Juist
16 mei

Doe mee aan grootste bevraging rond oorsuizen

Welke levensstijlfactoren spelen een rol bij de ontwikkeling van oorsuizen of tinnitus en wat zorgt ervoor dat de klachten verergeren eenmaal je aan de gehooraandoening lijdt? De faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt start hierover met de grootste bevraging rond tinnitus ooit.

Groepsfoto Arkai
14 mei

UHasselt wint met Arkaï voor vierde jaar op rij beste studentenonderneming van Vlaanderen

Een bh gemaakt uit gerecycleerd polyester die tot 3 maten kan meegroeien zodat duurzaamheid en comfort hand in hand gaan. Met dat innovatieve product winnen UHasselt-studenten handelswetenschappen de prijs voor beste Small Business Project van VLAJO.

CO3 1067
13 mei

Na succes in Genk, TALim nu ook van start in Beringen

Vanaf september 2022 start de Talent Academie Limburg (TALim) ook in Beringen. TALim begeleidt drie jaar lang jongeren om hun talenten te laten ontdekken en te ontplooien. Sinds 2021 loopt TALim al in Genk, en met succes: 36 jongeren nemen daar wekelijks deel aan de activiteiten. En vanaf volgend schooljaar worden dat er al 72. Ook in Beringen zullen  jongeren vanaf volgend schooljaar de kans krijgen om te werken aan hun talenten en sociale vaardigheden, om zo hun toekomstperspectieven te verbreden.

IMG 1984
03 mei

Studenten UHasselt en Hogeschool PXL maken kennis met nieuwste technologieën in de bouw

Technologie zoals robots, drones, exoskeletten, artificiële intelligentie en scanners hebben het potentieel om bouwen veiliger, duurzamer, efficiënter en uiteindelijk goedkoper maken.  Dat toonde het onderzoekscentrum van de bouw WTCB tijdens een demodag rond digitale toepassingen in de bouw voor leerkrachten en studenten van UHasselt en Hogeschool PXL. In Vlaanderen is het de eerste keer dat studenten uit het hoger onderwijs tijdens zo’n evenement kennis kunnen maken met deze nieuwe technologieën.

EURECA PRO Ondertekening Samenwerking
26 apr

Hét Europees aanspreekpunt voor duurzaamheid: UHasselt treedt toe tot EURECA-PRO

Universiteit Hasselt maakt vanaf nu deel uit van EURECA-PRO. Een Europese alliantie van 8 universiteiten in 7 Europese landen die samenwerken rond verantwoorde consumptie en productie. Het netwerk wil het aanspreekpunt binnen Europa worden rond duurzaamheid.

Foto 1
26 apr

Leerstoel Ethische fiscaliteit geschonken aan UHasselt

De faculteit Rechten van Universiteit Hasselt krijgt een leerstoel Ethische fiscaliteit geschonken binnen het Universiteitsfonds UHasselt. Met deze leerstoel zal UHasselt de volgende jaren onderzoek voeren en activiteiten organiseren om de verhouding tussen de belastingplichtigen en de overheid te optimaliseren.

Annelies Ivokopie
21 apr

Belangrijke stap naar ontwikkeling biologisch tandglazuur

Schade aan tandglazuur en gaatjes worden tot op vandaag hersteld door tandartsen met behulp van een synthetische vulpasta. Er bestaat hiervoor geen natuurlijk alternatief. Maar een nieuw 3D-model met menselijke tandstamcellen kan hier in de toekomst mogelijk verandering in brengen.

Coverfoto Algemene Brochure LR 04
21 apr

Ontdek hier de vijf nieuwe opleidingen aan UHasselt

Vanaf september 2022 krijgt UHasselt er maar liefst vijf nieuwe opleidingen bij. “Een mijlpaal in de geschiedenis van onze universiteit”, zegt rector Bernard Vanheusden. “Deze opleidingen bieden mee een antwoord op de sociale, economische en maatschappelijk noden in onze regio. Veel dank aan iedereen die dit heeft helpen realiseren.”

22 04 05 DCD Balanskamp 02
06 apr

Gemiddeld één kind per klas heeft het, toch is het amper gekend: ontwikkelingsstoornis DCD

Tijdens de eerste week van de Paasvakantie organiseert de faculteit Revalidatiewetenschappen van Universiteit Hasselt een kamp voor kinderen met de neuro-ontwikkelingsstoornis DCD tijdens het Balanskamp. Kinderen met DCD hebben moeite met fijne en grove motoriek, vallen regelmatig en worden algemeen aanzien als onhandig. “Gemiddeld één kind per klas heeft deze stoornis, toch wordt het weinig (h)erkend.

22 03 31 Mobile Health Unit 10 Jaar 33
31 mrt

10 jaar Mobile Health Unit: “telemonitoring niet meer weg te denken in de toekomstige gezondheidszorg”

Mobile Health Unit viert haar tienjarig bestaan. Telemonitoring is niet meer weg te denken in onze gezondheidszorg. Wearables, apps, slimme pleisters en sensoren. . De afgelopen tien jaar onderzocht Mobile Health Unit tal van technologieën om patiënten ook thuis op te volgen. En deze technologieën zullen in de toekomst enkel nóg belangrijker worden

Droneopname Verkeerssituatie Beringen
29 mrt

Mobiliteitsproject MIA brengt met drones gevaarlijke verkeerssituaties in beeld

Drones en speciaal hiervoor ontwikkelde software kunnen een duidelijk beeld geven over gevaarlijke verkeerssituaties en hoe deze het best verholpen worden. Dat toont het UHasselt Instituut voor Mobiliteit (IMOB) binnen MIA.

20220326 140616
26 mrt

Kick-off Universitair MS Centrum: impact van gezonde levensstijl op ziekteverloop MS

Welke impact heeft gezonde voeding op de ontwikkeling van Multiple Sclerose? Met tal van tips en tricks van onderzoekers, dokters én getuigenissen van personen met MS leerden meer dan 70 personen met MS bij tijdens het grootschalige kick-off event van het Universitair MS Centrum.