Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Instrumented Vehicle 24
28 apr

IMOB UHasselt ontwikkelt app en nieuwe types sensoren om gevaarlijke situaties op de weg te verminderen

Binnen het Europese i-DREAMS project, zijn IMOB UHasselt en heel wat internationale partners erin geslaagd om innovatieve rijassistentie technologieën te ontwikkelen die de verkeersveiligheid verhogen.

Activiteitenweek RWS
29 mrt

140 studenten Limburgs hoger onderwijs bezorgen mensen met een beperking een onvergetelijke week

140 studenten van Universiteit Hasselt, Hogescholen PXL en UCLL en het Provinciaal Instituut voor Verpleegkunde (PIVH) leven deze week nauw samen met een 70-tal personen met een beperking in Vakantiehuis Fabiola in Maasmechelen om hen een week boordevol activiteiten, plezier en zorg aan te bieden.

21 mrt

Het nieuwstedelijk en Universiteit Hasselt presenteren: Mooie jaren - een kroniek van onze tijd

Voor de 50ste verjaardag van UHasselt maakt theaterhuis Het nieuwstedelijk de voorstelling Mooie jaren – een kroniek van onze tijd. “Een voorstelling over de voorbije halve eeuw waarin we een generatie vrienden volgen die het leven, de liefde en een wereld in voortdurende verandering ontdekken”, zeggen regisseurs Stijn Devillé en Christophe Aussems van Het nieuwstedelijk. De voorstelling gaat op 19 mei in première in het Cultuurcentrum Hasselt en trekt in het najaar op tournee doorheen Vlaanderen.

Groepsfoto Bodemleven
20 mrt

Hoe is het gesteld met het bodemleven in jouw tuin? UHasselt en HBvL zoeken 1.000 Limburgers voor groot burgerwetenschapsonderzoek

Hoe rijk aan leven is jouw tuinbodem? En hoe verschilt dat bodemleven in jouw tuin met dat van anderen in Limburg? Universiteit Hasselt en Het Belang van Limburg starten met de steun van Departement Omgeving het grote burgerwetenschapsonderzoek ‘Bodemleven’.

Lancering Leerstoel LRM
13 mrt

LRM en UHasselt lanceren leerstoel om het ondernemende landschap in Vlaanderen te versterken

Helpen duurzame investeringen bedrijven echt te groeien? Hoe kunnen we ondernemingen versneld laten doorgroeien? En hoe moeten stakeholders in een ondernemend ecosysteem duurzame samenwerkingsverbanden opzetten  om ondernemerschap te stimuleren? Om deze actuele beleidsvraagstukken te beantwoorden, richt LRM een leerstoel op rond “duurzaam ondernemen” aan Universiteit Hasselt.

THINK³ Lab Opening Header
09 mrt

THINK³ simulation & innovation lab UHasselt helpt zorgorganisaties met de zorguitdagingen van de toekomst

Universiteit Hasselt en POM Limburg openen het THINK³ lab. Een simulatie- en innovatielab waar onderzoekers, studenten, zorgverleners en bedrijven werken aan vernieuwende systemen en processen om de uitdagingen in de zorgsector aan te pakken.

OSCAR QUBE Vitrine
08 mrt

Na jaar aan boord van ruimtestation ISS komt UHasselt-magnetometer OSCAR-QUBE terug thuis

De diamantgebaseerde kwantummagnetometer van UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE is terug thuis. Een jaar lang verbleef het toestel aan boord van het ruimtestation ISS om er het magnetisch veld van de aarde in kaart te brengen. Nu krijgt de magnetometer een centrale plek op de campus in Diepenbeek.

Green Office Hoog
01 mrt

Duurzaamheid centraal in nieuwe Green Office UHasselt

UHasselt-studenten lanceren de Green Office, een fysieke plek op de campus waar initiatieven rond duurzaamheid worden uitgewerkt. “Met de Green Office willen we het leven op de campus en het onderzoek en onderwijs aan UHasselt duurzamer maken”, zegt Mira Jablonska, UHasselt-studente rechten en één van de trekkers achter dit project.

Escape Room Uhasselt 2
01 mrt

Escaperoom laat UHasselt-studenten ontsnappen uit gevangenis

UHasselt-studenten en personeelsleden kunnen deze maand maart gratis een escaperoom spelen op de campussen in Diepenbeek en Hasselt. Een initiatief van de dienst Studentenvoorzieningen en de personeelsdienst ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Universiteit Hasselt.

F1 2
17 feb

Tien nieuwe ambassadeurs voor UHasselt

Universiteit Hasselt heeft tien nieuwe fellows aangesteld. Tien bevlogen personen met een knappe professionele carrière en een warm hart voor de maatschappij die zich de volgende drie jaar als ambassadeur van UHasselt zullen engageren rond thema’s zoals duurzaamheid, inclusiviteit, ondernemerschap en levenslang leren.

Ilse Dewachter & David Wilson 1
16 feb

Wetenschappers brengen voor het eerst alle ziekteprocessen achter neurodegeneratieve aandoeningen in kaart

Wetenschappers van UHasselt en KULeuven/VIB hebben samen met toonaangevende internationale collega’s, voor het eerst alle ziekteprocessen achter neurodegeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer, Parkinson, Multiple Sclerose en ALS in kaart gebracht.

ACB² Betonnen Brugligger Metingen Waals Viaduct
15 feb

UHasselt test reststerkte van 32 meter lange betonnen brugliggers van Waals viaduct

Aan het Applicatiecentrum Beton en Bouw van UHasselt zijn brugliggers van 32 meter lang en 2 meter hoog aangekomen voor stabiliteitsmetingen. De brugliggers dateren uit de jaren ’60 en maakten tot voor kort deel uit van een bestaand viaduct in Wallonië. Op vraag van de Waalse overheid zullen onderzoekers van UHasselt op deze brugliggers metingen uitvoeren tot meer dan 300 ton druk, om zo de restcapaciteit van de bruggen in kaart te brengen.