Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Opening Antarctica Expo Tony Van Autenboer
10 feb

Familie van poolreizigers Adrien de Gerlache en Tony Van Autenboer openen Antarcticamuur aan UHasselt

Het X-LAB van Universiteit Hasselt brengt met een Antarcticamuur hulde aan het poolonderzoek ten tijde van de Belgische Antarctische Expedities. Familieleden van poolreizigers Adrien de Gerlache en Tony Van Autenboer (prof. UHasselt), openden vandaag de tentoonstellingsmuur met unieke objecten, foto’s en documenten van voorbije poolexpedities.

Jacqueline Bernheimprijs Sebastien Deferm LCRC
09 feb

LCRC-cardiologen in de prijzen

Cardiologen Sébastien Deferm en Evelyne Meekers  van het Limburg Clinical Research Center (samenwerking UHasselt-ZOL-Jessa) vallen dit jaar in de prijzen tijdens het Congres van de Belgische Vereniging voor Cardiologie.

Groepsfoto Leerstoel Limburgs Kankerfonds Stop Darmkanker Data In Strijd Tegen Darmkanker
31 jan

Limburgs Kankerfonds en Stop Darmkanker lanceren leerstoel aan UHasselt

Onderzoekers van het Data Science Institute van UHasselt ontwikkelen een dashboard waarin ze alle bestaande data rond darmkanker zullen verzamelen, om zo de bevolking nog beter te informeren over deze nog veel te vaak voorkomende kanker. Het platform wordt ontwikkeld met de steun van het Limburgs Kankerfonds en Stop Darmkanker.

Stichting Alzheimer Onderzoek Ilse Dewachter
27 jan

300.000 euro voor onderzoek naar rol vetmetabolisme in hersenen bij Alzheimer

Welke rol speelt het vetmetabolisme in de hersenen bij personen met Alzheimer dementie? En kunnen we dat metabolisme positief beïnvloeden door medicatie of proactief, door onze levensstijl aan te passen? Dat onderzoekt de onderzoeksgroep Neurologie van UHasselt professor Ilse Dewachter (BIOMED) met steun van de Stichting Alzheimer Onderzoek. Zij schenken 300.000 euro aan dit onderzoek.

Foto 7 (1)
24 jan

Jarig Centrum voor Milieukunde reikt eredoctoraat uit aan biodiversiteitsexperte Anne Larigauderie

Anne Larigauderie, secretaris van IPBES (Intergouvernementeel Platform voor Biodiversiteit en Ecosystemen), is de nieuwe eredoctor van Universiteit Hasselt. Het Centrum voor Milieukunde reikt dit eredoctoraat uit naar aanleiding van zijn 25-jarig bestaan.

17 jan

Perenbomen in klimaatkoepels UHasselt tonen de toekomst van fruitteelt

In 6 klimaatkoepels van de Ecotron Hasselt University zullen wetenschappers de volgende drie jaren onderzoek voeren naar de impact van de klimaatverandering op de perenteelt in onze regio. 12 perenbomen kregen een plaats in de koepels, waarin het klimaat van 2040 wordt gesimuleerd.

Escape Project Niel Hens Lisa Hermans Sarah Vercruysse DSI 2023
13 jan

Europese epidemiologen en biostatistici werken aan draaiboek voor volgende uitbraken van infectieziekten

Aan UHasselt hebben epidemiologen en biostatistici uit verschillende Europese landen het startschot gegeven voor ESCAPE. Dit Europees onderzoeksproject, met een totaalbudget van 3,2 miljoen euro, werkt aan een algemeen draaiboek om landen beter voor te bereiden op mogelijke nieuwe uitbraken van infectieziekten.

23 01 09 Persmoment Opening Feestjaar 50Jaaruhasselt 012
09 jan

UHasselt trapt gouden jubileum af met streetart, theater én eredoctoraat voor koningin

Hare Majesteit Koningin Mathilde, virologe Erika Vlieghe en milieu-epidemioloog Jordi Sunyer worden de nieuw eredoctoren van Universiteit Hasselt, dat haar 50ste verjaardag viert. Ter ere van dit gouden jubileum werd er ook een nieuw streetart onthuld, en zal er een theatervoorstelling komen in samenwerking met het gezelschap Het Nieuwstedelijk.

Dr. Pieter Severijns
22 dec

Zonder doktersvoorschrift naar de kinesist bij acute lage rugpijn: beter geholpen en kostenbesparend?

Is het goedkoper voor de maatschappij en beter voor de patiënt wanneer personen met acute lage rugpijn rechtstreeks naar de kinesist kunnen gaan, en niet meer eerst naar de huisarts voor een doktersvoorschrift? Op vraag van het RIZIV zoeken revalidatiewetenschappers van UHasselt, UAntwerpen, KU Leuven en UCLouvain hierop een antwoord.

Lucdeschepper 001C
20 dec

Overlijden prorector Luc De Schepper

Met grote droefheid melden we het plotse overlijden van onze collega, prorector Luc De Schepper. Onze instelling verliest een hooggewaardeerde collega van wie de rol en het belang voor UHasselt niet te overschatten valt.

Bartsandra Klein
20 dec

Bart Vermang nieuwe co-voorzitter Jonge Academie

De Jonge Academie heeft Sandra Van Puyvelde en Bart Vermang verkozen tot nieuwe voorzitters. Ze nemen hun voorzittersmandaat op van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2025.

Groepsfoto Milestone IMOB
14 dec

Technologische interventies moeten arbeidsomstandigheden professionele chauffeurs verbeteren

Om de werkomstandigheden van professionele chauffeurs te verbeteren en het beroep opnieuw aantrekkelijker te maken, gaan onderzoekers van UHasselt, KU Leuven en UAntwerpen samen met VIL op verschillende momenten tijdens de volgende drie jaar chauffeurs opvolgen