Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
22 09 22 Uitreiking Inclusiviteitsprijs 002
22 sep

Mira Jablonska wint Inclusiviteitsprijs 2022: ‘De diversiteit in 1 persoon’

Mira Jablonska wint de ‘Inclusiviteitsprijs 2022’ van Universiteit Hasselt en Het Belang van Limburg. Mira is masterstudent rechten en komt als studentenvertegenwoordiger op voor de noden van studenten in kwetsbare situaties.

22 09 22 Academische Opneningszitting AUHL 006 (1)
22 sep

“Continu leren moet een natuurlijke reflex worden”

“Nog meer de talenten van onze medewerkers laten ontplooien, onder meer via het UHasselt career center, en tegelijk een trigger zijn in de regio om levenslang leren te stimuleren”, die ambitie sprak rector Bernard Vanheusden uit op de academische openingszitting van Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL.

Diepenbeek Voorkant Gebouw D LR 03
20 sep

Sterke start nieuwe academiejaar!

Met de opstart van 5 nieuwe opleidingen, een stijging van 8% meer nieuwe studenten in alle opleidingen én het vooruitzicht van ons gouden jubileum in 2023 start aan Universiteit Hasselt een héél bijzonder academiejaar. Dit jaar verwelkomen we zo een 6750 studenten aan UHasselt. Welkom!

Uhasselt Campus Hasselt
16 sep

Sterke start voor nieuwe opleidingen UHasselt

De 5 nieuwe opleidingen die Universiteit Hasselt dit academiejaar mag opstarten kunnen rekenen op heel wat interesse. “In totaal verwelkomen we zo een 175 studenten in deze nieuwe richtingen. Vooral de master verpleegkunde en vroedkunde en de bacheloropleiding sociale wetenschappen zijn populair”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Gebouw D Mooi Weer Mei 2017 21 (2)
08 sep

Positief rapport voor UHasselt

Universiteit Hasselt en de Transnationale Universiteit Limburg (tUL) kregen zopas een positief rapport van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Om de zes jaar lichten zij alle Vlaamse universiteiten door met een instellingsreview. De commissie had duidelijk lof voor de sterke kwaliteitscultuur en de civic missie die diep is doorgedrongen binnen het onderwijs aan UHasselt en tUL.

22 08 25 Persmoment Onderzoek Beweging Bij Alzheimer 002
25 aug

UHasselt ontwikkelt nieuwe muziekgebaseerde therapie om personen met dementie meer te laten bewegen

Hoe motiveer je personen met dementie in woonzorgcentra het best om meer te bewegen en zo hun levenskwaliteit te verbeteren? Dat onderzoekt Universiteit Hasselt met de steun van Stichting Alzheimer Onderzoek.

Judith Fraussen En Veerle Somers
01 jul

250.000 euro vanuit Wings for Life voor ruggenmergonderzoek UHasselt

BIOMED-onderzoekers dr. Judith Fraussen en prof. dr. Veerle Somers krijgen van de internationale organisatie Wings for Life samen 250.000 euro voor hun ruggenmergonderzoek. Als één van de weinige onderzoeksgroepen ter wereld, onderzoeken zij bloed- en weefselstalen van personen met traumatische ruggenmergletsels.

22 06 27 Eerste Inschrijvingen 02
27 jun

Eerste studenten schrijven zich in voor nieuwe opleidingen UHasselt

Vanaf 27 juni kunnen toekomstige studenten zich inschrijven aan UHasselt. Maya Haelterman en Aurélie Vanheel schreven zich vanmorgen als eerste studenten in voor het nieuwe academiejaar.

22 06 13 Schenking LIKAF 30
13 jun

Limburgs Kankerfonds investeert bijna 700.000 euro in kankeronderzoek UHasselt en Jessa Ziekenhuis

Het Limburgs Kankerfonds (LIKAF) geeft met schenkingen en investeringen van in totaal bijna 700.000 euro een stevige boost aan het kankeronderzoek van Universiteit Hasselt, Jessa Ziekenhuis en het Limburg Clinical Research Center (LCRC).

Bodemverbeteraar Aardbeienteelt Sint Truiden Mine Dalemans (21 Van 44)
09 jun

Beloftevolle resultaten bodemverbeteraar biochar bij aardbeiteelt

Biochar, een bodemverbeteraar op basis van restromen uit land- en tuinbouw, zorgt voor een minder snelle ontwikkeling van de wortelrotziekte bij aardbeien en vervangt veen en kunstmeststoffen.

Groepsfoto Eredoctoren Uhasselt
24 mei

Dirk De Wachter, Annemarie Mol, Christian Grönroos en Stella Nkomo nieuwe eredoctoren UHasselt

Voor haar 49ste verjaardag verwelkomt Universiteit Hasselt 4 nieuwe eredoctoren die de mens centraal stellen en welzijn bevorderen. De eredoctoraten gaan naar psychiater Dirk De Wachter, filosofe Annemarie Mol, econoom Christian Grönroos en econome Stella Nkomo.

Tinnitus Newsitem Juist
16 mei

Doe mee aan grootste bevraging rond oorsuizen

Welke levensstijlfactoren spelen een rol bij de ontwikkeling van oorsuizen of tinnitus en wat zorgt ervoor dat de klachten verergeren eenmaal je aan de gehooraandoening lijdt? De faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt start hierover met de grootste bevraging rond tinnitus ooit.