Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Omer Sercik 09
23 sep

Ömer Sercik wint Inclusiviteitsprijs 2021

Masterstudent biostatistiek Ömer Sercik is de winnaar van de Inclusiviteitsprijs 2021 van de universiteit Hasselt en Het Belang van Limburg. Ömer Sercik was één van de eerste studenten met een niet-westerse migratieachtergrond die aan UHasselt afstudeerde in de opleiding fysica en hij is initiatiefnemer van de Young Phys-X-Academy.

Officiele Opening
17 sep

UHasselt opent Science Tower

Op 17 september is de Science Tower van Universiteit Hasselt officieel geopend door Vlaams minister Wouter Beke en Limburgs gedeputeerde Tom Vandeput, voorzitter LSM. “In deze toren van vijf verdiepingen kunnen onze studenten en onderzoekers van de opleidingen fysica, chemie en het toekomstige materiomics terecht in state-of-the art didactische labo’s en onderzoekslabo’s”

Thomas Pesquet OSCAR QUBE
03 sep

Magnetometer OSCAR-QUBE UHasselt succesvol geïnstalleerd in ruimtestation ISS

ESA-astronaut Thomas Pesquet heeft de diamantgebaseerde kwantummagnetometer van de UHasselt-studenten van OSCAR-QUBE geïnstalleerd in het ruimtestation ISS. Enkele uren later kregen de UHasselt-studenten, die de installatie live konden meevolgen in het Space Applications Services Zaventem, de eerste data over het magnetische veld rond de aarde binnen.

21 04 02 Persmoment Oscar Qube 14 (1) Min
29 aug

Diamanten kwantummagnetometer UHasselt op weg naar ruimtestation ISS

29 augustus, een historische dag voor Universiteit Hasselt. Aan boord van de SpaceX CRS 23 vliegt de unieke diamanten kwantummagnetometer van het UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE naar het ruimtestation ISS om er het magnetische veld rond de aarde in kaart te brengen.

Prof. Dr. Jelle Schepers
05 jul

Ondernemingsambities nog te vaak onderbenut bij Vlaamse familiebedrijven

Vlaamse familiebedrijven zijn ambitieus op het vlak van investeren en ondernemen, maar al te vaak maken ze die ambities niet waar. Dat blijkt uit onderzoek van de onderzoeksgroep Ondernemerschap en Familiebedrijven van UHasselt.

Jelle Schepers En Seppe Croonen 01 (2)
05 jul

TEW-studenten UHasselt begeleiden bedrijven in hun groeiambities

Masterstudenten Toegepaste Economische Wetenschappen aan Universiteit Hasselt hebben het afgelopen academiejaar Limburgse bedrijven begeleid om groeiambities van het bedrijf te realiseren.

Werend Boesmans 01 (1)
04 jul

Francqui-beurs van 200.000 euro voor UHasselt-onderzoek naar zenuwstelsel in de darmen

Prof. dr. Werend Boesmans (BIOMED) krijgt van de Francqui-stichting een Collen-Francqui Start-Up Grant ter waarde van 200.000 euro.

Niels Appermont Breed
01 jul

UEFA financiert UHasselt-onderzoek naar antiwitwaswetgeving in Belgische voetbal

De Europese voetbalbond UEFA financiert het onderzoek van UHasselt-prof. dr. Niels Appermont naar antiwitwaswetgeving bij de Belgische professionele voetbalclubs.

Dr. Martens En Prof. Dr. Mullens
30 jun

Behandeling met ijzerinfuus verbetert werking van het hart bij hartfalenpatiënten

Een ijzerinfuus verhoogt de pompkracht van het hart bij patiënten met hartfalen en zorgt ervoor dat de patiënten meer inspanningen aankunnen.

Bodemverbeteraar Aardbeienteelt Sint Truiden Mine Dalemans (18 Van 44)
23 jun

UHasselt en ILVO testen bodemverbeteraar van organische reststromen in aardbeiteelt

In het Proefcentrum Fruit in Sint-Truiden testen onderzoekers van Universiteit Hasselt en ILVO (Instituut voor Landbouw-, visserij-, en voedingsonderzoek) een nieuwe bodemverbeteraar voor de teelt van zacht fruit.

Michel Van Den Bergh 02
22 jun

UHasselt-wiskundige plenair spreker op grootste wiskundig congres ter wereld

UHasselt-professor Michel Van Den Bergh, vakgroepvoorzitter Algebra (WET), is gevraagd als plenair spreker tijdens het International Congres of Mathematicians, het grootste congres voor wiskundigen ter wereld.

Ritmische Baloefeningen Campus Van Eyck (1)
15 jun

Ritmische baloefeningen in de klas stimuleren studiesucces en welbevinden op school

Leerstof instuderen terwijl je ritmische baloefeningen uitvoert heeft een positief effect op het vlak van werkgeheugen, welbevinden en studieresultaten van leerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Hasselt in de secundaire school Atheneum Campus Van Eyck in Maaseik.