Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Tim Vanmierlo
08 dec

250.000 euro prijzengeld voor MS-onderzoek UHasselt-UMaastricht

Prof. dr. Tim Vanmierlo, MS-onderzoeker aan Universiteit Hasselt en Universiteit Maastricht, wint de Global Grant for Multiple Sclerosis Innovation (GMSI) van farmabedrijf Merck twv. 250.000 euro.

Bart Vermang 16
06 dec

Prof. Bart Vermang wint KVAB prijs Technische wetenschappen

Professor Bart Vermang (UHasselt/imec/EnergyVille) ontvangt de prestigieuze prijs ‘Laureaat in de Klasse van de Technische Wetenschappen’ van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunst (KVAB).

Thomasnoceto OM Presskit 31 Min
24 nov

Postgraduaat Building Beyond Borders wint TerraFibra award 2021

‘The Women’s House of Ouled Merzoug’ van het Postgraduaat Building Beyond Borders van de faculteit Architectuur en Kunst en UHasselt SEE heeft de TerraFibra award 2021 gewonnen voor beste educatieve project.

21 11 22 Uhasselt Fellowship Ceremony 05
21 nov

UHasselt stelt zeven Fellows aan

UHasselt stelt zeven fellows aan. Zeven personen met een knappe professionele carrière en een warm hart voor de maatschappij, die als ambassadeur van UHasselt mee een brug zullen vormen tussen universiteit en de samenleving.

Onderzoeksteam Esther Wolfs
18 nov

Stamcellen uit tanden kunnen doorbraak zijn in strijd tegen zenuwziekte CMT

Prof. dr. Esther Wolfs (BIOMED UHasselt) ontvangt een beurs van 100.000 dollar van een Amerikaanse patiëntenvereniging voor haar onderzoek naar de ziekte Charcot-Marie-Tooth. Als enige onderzoeksgroep ter wereld werkt zij met stamcellen uit wijsheidstanden om het ziekteproces van CMT te ontrafelen.

Tim Nawrot & Dries Martens
09 nov

Eiwitten in urine tonen biologische veroudering en vatbaarheid voor ouderdomsziekten

Door urinestalen te analyseren op eiwitten kan men de biologische leeftijd van een persoon meten en zien of men vatbaarder is voor bepaalde ouderdomsgerelateerde ziekten.

OSCAR QUBE IAC2021 Dubai
29 okt

OSCAR-QUBE wint beste studentenproject op grootste ruimtevaartcongres

Het UHasselt-ruimteproject OSCAR-QUBE valt in de prijzen. Met de diamantgebaseerde kwantummagnetometer aan boord van het ruimtestation ISS, winnen de studenten tijdens het International Astronautical Congres in Dubai de prijs van beste studententeam.

Overhandigingchequelivealife Genk Karoliencoenen 2
24 okt

Live a Life schenkt 10.000 euro aan kankeronderzoek UHasselt-Jessa-ZOL

De organisatie achter Live a Life schenkt dit jaar 10.000 euro aan het Limburg Clinical Research Center. Ondanks de coronapandemie slaagde Live a Life met tal van activiteiten er toch opnieuw in om dit mooie bedrag te kunnen schenken aan het kankeronderzoek van Universiteit Hasselt en de ziekenhuizen Jessa en ZOL.

Prof. Dr. Niel Hens En Rector Bernard Vanheusden Lancering DSI
22 okt

Data Science Institute UHasselt officieel van start

Het Data Science Institute UHasselt is officieel gelanceerd. Een jaar na de voorziene opening. “Door corona hebben we onze ceremoniële start moeten uitstellen, maar door de pandemie heeft ons instituut wél meteen haar grote meerwaarde kunnen tonen”, zegt prof. dr. Niel Hens.

Fair Trade Week Uhasselt (1)
07 okt

Minister Meryame Kitir opent Fair Trade Week

In aanwezigheid van minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir ondertekende rector Bernard Vanheusden vanmorgen het Fair Trade Charter. Meteen het startschot van de Fair Trade Week aan UHasselt, met tal van activiteiten rond eerlijke handel.

21 09 23 Uitreiking Inclusiviteitsprijs En Opening Academiejaar Stadhuis 07 (1)
23 sep

UHasselt wil internationale positie versterken én motor voor de regio zijn

“De regio versterken en tegelijk nog meer inzetten op het versterken van onze internationale positie”, die internationale ambitie sprak rector Bernard Vanheusden uit tijdens de Academische openingszitting aan de start van het nieuwe academiejaar.

Omer Sercik 09
23 sep

Ömer Sercik wint Inclusiviteitsprijs 2021

Masterstudent biostatistiek Ömer Sercik is de winnaar van de Inclusiviteitsprijs 2021 van de universiteit Hasselt en Het Belang van Limburg. Ömer Sercik was één van de eerste studenten met een niet-westerse migratieachtergrond die aan UHasselt afstudeerde in de opleiding fysica en hij is initiatiefnemer van de Young Phys-X-Academy.