Actueel

Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Lucdeschepper 001C
20 dec

Overlijden prorector Luc De Schepper

Met grote droefheid melden we het plotse overlijden van onze collega, prorector Luc De Schepper. Onze instelling verliest een hooggewaardeerde collega van wie de rol en het belang voor UHasselt niet te overschatten valt.

Bartsandra Klein
20 dec

Bart Vermang nieuwe co-voorzitter Jonge Academie

De Jonge Academie heeft Sandra Van Puyvelde en Bart Vermang verkozen tot nieuwe voorzitters. Ze nemen hun voorzittersmandaat op van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2025.

Groepsfoto Milestone IMOB
14 dec

Technologische interventies moeten arbeidsomstandigheden professionele chauffeurs verbeteren

Om de werkomstandigheden van professionele chauffeurs te verbeteren en het beroep opnieuw aantrekkelijker te maken, gaan onderzoekers van UHasselt, KU Leuven en UAntwerpen samen met VIL op verschillende momenten tijdens de volgende drie jaar chauffeurs opvolgen

Patrizia Zanoni
05 dec

Welke impact hebben digitale technologieën op de werkomstandigheden in logistieke bedrijven?

Om zo snel en efficiënt mogelijk producten aan klanten te kunnen bezorgen, gebruikt de logistieke sector heel wat digitale technologieën, onder andere in hun magazijnen. Maar welke impact hebben al die technologieën op de werknemers en op de kwaliteit van de jobs en de tewerkstelling? Dat zal Universiteit Hasselt samen met academische partners en logistieke bedrijven uit België, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen onderzoeken.

Aisling D'hooghe Meter UMSC
02 dec

Red panther Aisling D’Hooghe bekroond tot meter van het Universitair MS Centrum

Nationaal hockeyspeelster Aisling D’Hooghe wordt de meter van het Universitair MS Centrum (UMSC), een samenwerking van UHasselt en Noorderhart in Pelt. Aisling D’Hooghe lijdt zelf aan MS, toch combineert ze dit met een topsportcarrière.

Imaginary Tentoonstelling Niel Hens Jeroen Wynen Wiskunde
21 nov

“Verdorie wiskunde is knap”: expo Imaginary toont pracht en kracht van wiskunde

Alles rondom ons in de wereld is gebaseerd op wiskunde. Dat toont de expo Imaginary, nog tot eind december te bezoeken op campus Diepenbeek. Zo’n 700 honderd leerlingen middelbaar onderwijs zullen de volgende weken een bezoek brengen aan de expo.

Jo Brouns FWO Jelle Hendrix
24 okt

1,33 miljoen euro voor geavanceerde lichtmicroscoop UHasselt

BIOMED UHasselt kan met de steun van Vlaams minister Jo Brouns en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek een geavanceerde lichtmicroscoop in gebruik nemen. Het toestel van in totaal 1,33 miljoen euro zal een boost zijn voor het biomedisch onderzoek aan UHasselt en voor de zorgsector in de regio.

Dr. Theo Jans VDAB Economie Vouchers
20 okt

Vouchers VDAB verhogen kans op tewerkstelling maar zorgen ook voor uitdagingen bij partnerorganisaties en VDAB-bemiddelaars

Werkzoekenden die met een bemiddelingsvoucher zelf een partnerorganisatie kiezen voor begeleiding naar werk, zijn significant meer tevreden over de begeleiding en verhogen hun kans op tewerkstelling met 15% procentpunten.

Afbeelding Kwantumcomputer
10 okt

UHasselt bouwt mee aan eerste Europese netwerk van kwantumcomputers

Universiteit Hasselt werkt de volgende jaren binnen het Europese programma European High-Performance Computing Joint Undertaking mee aan de ontwikkeling van het eerste Europese netwerk van kwantumcomputers. Met een totaalbudget van 100 miljoen euro is dit het meest ambitieuze programma rond kwantumcomputers in Europa.

Foetus Onderzoek Roetdeeltjes Tim Nawrot
06 okt

Nog voor hun geboorte hebben baby’s al roet in hun longen en hersenen

In vitale organen van ongeboren baby’s zijn er al sporen van luchtvervuiling terug te vinden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Universiteit Hasselt en de Universiteit van Aberdeen, dat gepubliceerd werd in The Lancet Planetary Health.

CELL Groepsfoto 2 Charter Universiteitsfonds
05 okt

Limburgse eerstelijnszones en kennisinstellingen ondertekenen uniek samenwerkingscharter

17 Limburgse organisaties uit de zorg- en welzijnsector en de kennisinstellingen Universiteit Hasselt en Hogescholen PXL en UCLL zullen de volgende jaren binnen CELL intensief samenwerken om de eerstelijnszorg en welzijnsorganisaties te versterken. Limburg is de eerste provincie waar zo een samenwerking opgestart wordt.

PFAS Sofie Thijs Zwijndrecht Hennep
23 sep

Hennepplanten kunnen PFAS en PFOS uit de grond halen

PFAS en PFOS stoffen in vervuilde gronden kunnen gesaneerd worden met behulp van hennepplanten. Dat toont onderzoek van het Centrum voor Milieukunde, UHasselt op vervuilde gronden in Zwijndrecht.