Actueel

Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Ritmische Baloefeningen Campus Van Eyck (1)
15 jun

Ritmische baloefeningen in de klas stimuleren studiesucces en welbevinden op school

Leerstof instuderen terwijl je ritmische baloefeningen uitvoert heeft een positief effect op het vlak van werkgeheugen, welbevinden en studieresultaten van leerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Hasselt in de secundaire school Atheneum Campus Van Eyck in Maaseik.

10 jun

FWO-beurs van 1,8 miljoen voor onderzoek naar woningontwerp en welbevinden bij ouderen

De onderzoekslijn Designing for More van de faculteit Architectuur en Kunst heeft als leadpartner een SBO-onderzoeksproject van 1,8 miljoen euro toegekend gekregen van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen.

Proffen Niels Hellings Veerle Somers BIOMED
27 mei

Erfenis van 2 miljoen euro voor BIOMED onderzoek naar reumatische aandoeningen

De overleden Aalsterse arts dr. Roland Demaeseneer laat een erfenis van 2 miljoen euro achter voor het onderzoek naar reumatische aandoeningen van BIOMED UHasselt.

Spinoff Imob
26 mei

TakeASeat nieuwste spin-off UHasselt

Universiteit Hasselt heeft er een nieuw spin-off bij, de 17de ondertussen. TakeASeat wil via allerhande producten de mobiliteit in ons land verduurzamen.

Dr. Ernest Amsini Lieven Herbots Min (2)
11 mei

Jessa Ziekenhuis en UHasselt versterken cardiologische kennis in Kindu, DRC

In het kader van een VLIR-UOS ontwikkelingsproject, volgt de Congolese arts en internist dr. Ernest Amsini momenteel een opleiding echocardiografie aan Jessa Ziekenhuis en BIOMED UHasselt.

Groepsfoto Spencivino 2 BB (1)
06 mei

UHasselt wint derde jaar op rij beste studentenonderneming van Vlaanderen

UHasselt-studentenonderneming Spencivino wint de prijs voor beste Small Business Project van VLAJO. Een wedstrijd voor de beste studentenondernemingen van alle Vlaamse hogescholen en universiteiten

Groepfoto TALIM 02
28 apr

TALim van start: "tieners helpen talenten ontdekken en ontwikkelen"

In elke jongere sluimeren talenten die tot ontplooiing kunnen komen, voor sommigen is het nodig dat er daartoe extra kansen worden aangereikt. TALim wil een aantal onder hen die kansen bieden.

Bénedith Oben En Dr. Jean Luc Rummens En Dr. Guy Froyen 02 BB
27 apr

Baanbrekend onderzoek biedt inzicht in ontwikkeling ziekte van Kahler

Whole genome sequencing, waarbij een volledig beeld geschetst wordt van het DNA van een patiënt, kan in de toekomst de risicobepaling en vroege opsporing van de ziekte van Kahler of multipel myeloom (MM) vergemakkelijken.

Pieter Meyns Yvette Kerkum (1)
15 apr

Hoogtechnologisch bewegingslab UHasselt onderzoekt revalidatietechnieken in VR-omgeving

De faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt beschikt vanaf nu over het hoogtechnologisch bewegingslab GRAIL. Een lab dat bestaat uit een geavanceerde loopband met een platform dat onder meer de stapkracht meet, een scherm waarop een virtuele omgeving wordt geprojecteerd en talloze camera’s die het evenwicht en iedere beweging van de proefpersoon nauwgezet registreert en analyseert.

OSCAR QUBE Uhasselt (1)
01 apr

Unieke kwantummagnetometer van UHasselt-studenten klaar voor ruimtevlucht naar ISS

Het UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE legt de laatste hand aan hun diamantgebaseerde kwantummagnetometer.

Hannelore Bové 07
31 mrt

Hannelore Bové ontvangt Prijs Rudi Verheyen

Dr. Hannelore Bové krijgt de Prijs Rudi Verheyen. Deze prijs van UAntwerpen, VITO en de Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir, wordt uitgereikt aan mensen die zich verdienstelijk maakten voor het natuur- en milieubeleid in Vlaanderen.

Infectieradar (1)
29 mrt

UHasselt en UAntwerpen lanceren tool om verspreiding infectieziekten te monitoren

Om de verspreiding van infectieziekten en virussen gedetailleerd in kaart te kunnen brengen, zijn data nodig, veel data. Infectieradar, een nieuw project van UHasselt en UAntwerpen, roept de hulp van burgers in.