Actueel

Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Prof. Dr. Esther Wolfs Biomed Uhasselt
16 aug

UHasselt start wereldwijde zoektocht naar wijsheidstanden van personen met ziekte Charcot-Marie-Tooth

Voor haar onderzoek naar een therapie tegen de ingrijpende zenuwziekte Charcot-Marie-Tooth is UHasselt-prof Esther Wolfs (BIOMED UHasselt) op zoek naar wijsheidstanden van personen die lijden aan de aandoening. “Uit deze wijsheidstanden willen we stamcellen halen om het ziekteproces haarfijn te analyseren. We geloven dat we zo de sleutel kunnen vinden om de aandoening Charcot-Marie-Tooth, waar wereldwijd 1 op 2.500 personen aan lijdt, te behandelen.”

Onderzoeksgroep OOE Imo Imomec
07 aug

Stevige boost voor organische zonnecellen: nieuw materiaalinzicht toont de weg naar hoger rendement

Een nieuwe grootschalige studie van tien onderzoeksinstituten in Europa en China, waaronder het UHasselt-Instituut voor Materiaalonderzoek imo-imomec en EnergyVille, biedt nieuwe inzichten om organische zonnecellen te verbeteren. Deze studie biedt chemici en fysici duidelijke richtlijnen om het volledige potentieel van dit type zonnecel op een veel kortere tijd te kunnen benutten.

Bart Vermang En Marc Meuris Enfoil
20 jul

Nieuwe spin-off produceert op grote schaal flinterdunne, flexibele zonnepanelen

De productie van zonnepanelen van slechts enkele millimeters dikte, plooibaar, uiterst robuust en perfect integreerbaar op allerlei soorten oppervlakten. Dat is wat EnFoil, de nieuwe spin-off van UHasselt en imec binnen EnergyVille, aanbiedt. “De gesprekken lopen volop om de geïntegreerde zonnepanelen grootschalig te produceren voor op daken en zijwanden van trucks.”

Oude Gevangenis Nieuw Logo 11(1)
03 jul

UHasselt 35ste beste jonge universiteit wereldwijd

In de prestigieuze ranking Times Higher Education staat UHasselt dit jaar op een mooie 35ste plaats als beste universiteit jonger dan 50 jaar wereldwijd. “Ons beste resultaat in deze ranking ooit”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Partner Logos EURECA PRO Vectors
03 jul

Groen licht van Europa voor vervolg EURECA-PRO: “Samen met partneruniversiteiten intensief werken rond duurzame productie en consumptie”

De Europese commissie gaf zonet de goedkeuring voor de tweede fase van EURECA-PRO, het netwerk van 9 Europese universiteiten rond duurzaamheid. Ook de volgende vier jaar zullen de partneruniversiteiten, waaronder UHasselt, intensief samenwerken in onderwijs en onderzoek om zo hét aanspreekpunt binnen Europa te worden rond duurzame productie en consumptie.

Dilara Akin En Lore Keil Eerste Ingeschreven Student
26 jun

Lore Keil en Dilara Akin eerste ingeschreven studenten nieuwe academiejaar UHasselt

De inschrijvingen voor het nieuwe academiejaar van UHasselt zijn gestart. Lore Keil uit As, toekomstig schakelstudent Verpleeg- en Vroedkunde en Dilara Akin uit Genk, toekomstig bachelorstudent Rechten zijn de eerste ingeschreven studenten

Foto Eredoctoraat VLIR UOS Bewerkt
23 jun

VLIR-UOS krijgt eredoctoraat van Congolese universiteit

VLIR-UOS, de organisatie voor universitaire ontwikkelingssamenwerking heeft een eredoctoraat gekregen van de Université de Lubumbashi (UNILU) in de Democratische Republiek Congo. Sinds 1998 startte VLIR-UOS 24 projecten op met de Congolese universiteit. In 8 van deze projecten is UHasselt nauw betrokken als partner of als Vlaamse coördinator.

Uitstoot Luchtvervuiling
21 jun

Covidpatiënten met een hogere blootstelling aan luchtvervuiling bleven langer opgenomen in het ziekenhuis

Covidpatiënten die de week voor hun ziekenhuisopname meer blootgesteld waren aan luchtvervuiling, en dus meer roetdeeltjes in hun lichaam hadden, lagen gemiddeld meer dan vier dagen langer in het ziekenhuis en hadden 33 procent meer kans om op intensieve zorgen te belanden. Dat blijkt uit onderzoek van UHasselt dat gepubliceerd is in het wetenschappelijk tijdschrift European Respiratory Journal.

Dr. Sofie Thijs En Minister Zuhal Demir Bodemleven
18 jun

1.000 Limburgers starten vandaag met groot Vlaams onderzoek naar het bodemleven in hun tuin

Hoe is het gesteld met het leven in uw tuinbodem? Dat onderzoekt Universiteit Hasselt samen met Het Belang van Limburg en het Departement Omgeving van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir met het grote burgerwetenschapsproject Bodemleven.

Foto 16
30 mei

Hare Majesteit de Koningin ontvangt eredoctoraat UHasselt voor haar maatschappelijke bewogenheid

Voor haar sterke maatschappelijke bewogenheid en haar inzet voor onder meer mentaal welzijn bij jongeren en toegankelijk en kwaliteitsvol onderwijs, reikt Universiteit Hasselt een eredoctoraat uit aan de Koningin.

Eredoctoraten Dies Natalis Uhasselt
25 mei

‘Excellente wetenschappers’ Erika Vlieghe en Jordi Sunyer nieuwe eredoctoren Universiteit Hasselt

Ter gelegenheid van haar Dies Natalis reikt Universiteit Hasselt een eredoctoraat uit aan virologe Erika Vlieghe en milieu-epidemioloog Jordi Sunyer. “Twee geëngageerde wetenschappers aan de top van hun academisch vakgebied, die zich onvermoeibaar inzetten voor ziektepreventie en de maatschappij in haar geheel”, zeggen promotoren Leen Popleu, Jeroen Van Der Hilst en Tim Nawrot.

Melissa Schepers Biomed MS Onderzoek
23 mei

Stap dichter bij nieuwe behandeling voor MS dankzij methode om specifieke eiwitten te remmen

Promotieonderzoek van Melissa Schepers aan de Universiteit Maastricht en Universiteit Hasselt biedt hoop op de ontwikkeling van een nieuw medicijn dat multiple sclerose (MS) kan stoppen of de beperkingen kan herstellen.